نويسنده ادبيات دفاع‌مقدس كشورمان با اشاره به كوتاهي پرمحتوايي دايرةالمعارف به عنوان يك منبع مرجع گفت: بحث شيرين نگارش يكي از اصول پايه در نوشتن فرهنگ‌نامه است.

"معصومه رامهرمزي" نويسنده ادبيات دفاع‌مقدس و عضو شوراي مركز دايرةالمعارف دفاع‌مقدس در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران، در خصوص دايرةالمعارف به عنوان يك منبع جامع گفت: دايرةالمعارف كتابي است كه براساس موضوعا طبقه‌بندي شده يك نتيجه‌گيري مدخل انجام دهيم. 

وي ادامه داد: بنابراين از آنجاييكه هر كسي براي رفع سؤال و ابهام خودش به دايرةالمعارف مراجعه مي‌كند و براساس آن نياز به اطلاعات جامع و كامل دارد بايد به طور كامل تفكيك شده و طبقه‌بندي شده باشد. 

اين فعال فرهنگي در حوزه دفاع‌مقدس خاطر نشان كرد: همانطور كه مي‌دانيم معمولا پژوهشگران، محققان و دانشجويان به منابع مرجعي چون فرهنگ‌نامه‌ها مراجعه مي‌كنند و در آن به دنبال مدخل خودشان مي‌گردند پس وقتي دانشنامه‌اي با عنوان اسارت و بندگي نوشته مي‌شود بايد به گونه موضوعات جنگ و اسارت را عنوان كرده باشد كه فعالان اين عرصه ابهامات موجود در ذهنشان را در آن پيدا كنند و كاري ايده‌آل كه بخش اعظمي از جريان‌هاي دفاع‌مقدس را بيان مي‌كند را به تصوير كشد. 

"رامهرمزي" با اشاره به موضوع كيفيت در فرهنگ‌نامه‌ها به خصوص فرهنگ‌نامه اسارت و بندگي تصريح كرد: با توجه به اينكه بحث كيفيت در موضوع فرهنگ‌نامه خيلي مهم است بنابراين بايد مطالبي كه به شكل متواتر و تأييد شده در جنگ بوده و به تأييد منابع مرجع رسيده در آن آورده شود و اميدواريم كه در دانشنامه اسارت و بندگي اين نكات آورده شده باشد. 

اين نويسنده دفاع‌مقدس در خصوص اصل مهم ديگري در تأليف دايرةالمعارف عنوان كرد: بحث شيرين نگارش در فرهنگ‌نامه از اصول مهم و پايه در سطح كيفي يك دايرةالمعارف محسوب مي‌شود. در دايرةالمعاري با توجه به اين نثرمان پژوهشي است و از نثر داستاني به دور است بنابراين بايد دايرةالمعارف در كوتاه‌ترين سطر با محتوا و اطلاعات كامل ارائه دهيم كه اميدواريم دانشنامه اسارت و بندگي اين ويژگي‌ها را داشته باشد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار