براساس اخطار قانون اساسي قاضي‌پور، عضويت نمايندگان در شوراي عالي امنيت ملي به عنوان ناظر لغو شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران،‌ نمايندگان مجلس در جلسه علني امروز (سه‌شنبه،‌9 مهر) و در ادامه رسيدگي به گزارش كميسيون تدوين آئين‌نامه داخلي مجلس "نادر قاضي‌پور" نسبت به ماده يك طرح اصلاح قوانين نحوه معرفي انتخاب و فعاليت ناظرين و ساماندهي امور نظارتي مجلس شوراي اسلامي تذكر قانون اساسي داد.  
 
نماينده مردم اروميه گفت:‌ براساس اصل يكصد و هفتاد و شش قانون اساسي تعداد اعضاي شوراي عالي امنيت ملي مشخص بوده و اين تنها شورايي است كه رئيس مجلس در آن حق راي دارد.  
 
وي افزود: تفسير قانون اساسي بر عهده شوراي نگهبان است و نبايد در آئين‌نامه داخلي مجلس نمايندگان به عنوان ناظر در اين شورا حضور يابند.  
 
در ادامه علي لاريجاني رئيس مجلس اظهار كرد: اخطار قانون اساسي قاضي‌پور را قبول دارم چرا كه در اصل 176 قانون اساسي اعضاي شوراي عالي امنيت ملي احصاء شده است و نمي‌توان اعضاي شورا را اضافه و يا كم كرد.  
 
پس از آن رئيس مجلس اين اخطار قانون اساسي قاضي‌پور را در ميان نمايندگان به راي گذاشت و نمايندگان با 158 راي موافق، 17 راي مخالف و 13 راي ممتنع با اين اخطار قانون اساسي موافقت كردند.  
 
گفتني است؛ در ماده يك اين طرح آمده است از تاريخ تصويب اين قانون در هر يك از شوراها كه نمايندگان مجلس به تعداد معين با معرفي كميسيون تخصصي ذي‌ربط و انتخاب مجلس شوراي اسلامي به عنوان ناظر حضور دارند.
 
همچنين اصل يكصد و هفتاد و شش قانون اساسي درباره اعضا شوراي عالي امنيت ملي مي‌گويد اعضاي شورا عبارتند از روساي قوه سه‌گانه رئيس ستاد فرماندهي كل نيروهاي مسلح، مسئول امور برنامه و بودجه، دو نماينده به انتخاب مقام معظم رهبري، وزراي امور خارجه، كشور و اطلاعات، وزير مربوط و عالي ترين مقام ارتش و سپاه هستند. 

انتهاي پيام/  
 

برچسب ها: جلسه ، علنی ، امروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار