مجري طرح برق رساني روستايي وزارت نيرو، گفت: تا پايان امسال 1200 روستاي زير 20 خانوار برق دار مي شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، ولي الدين مصلحتي در حاشيه برق رساني به سه روستاي سيرجان، افزود: هرچند مركز آمار در سال ۱۳۸۵ اعلام كرد كه روستاي بالاي ۲۰ خانوار بدون برق در كشور وجود ندارد اما از آن به بعد مهاجرت معكوس به برخي از مناطق منجر به شكل گيري روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار شده است.

وي با بيان اينکه تعداد روستاهاي بدون برق  زير20 خانوار کشور در حال حاضر 1500 روستا بوده افزود: تا پايان امسال 1200 روستا به شبکه برقي کشور متصل مي شوند.

مصلحتي اظهار داشت: طي چند سال اخير 130 روستاي کشور از طريق انرژيهاي نو برق دار شده اند.

وي افزود: از جمله برنامه هاي توانير برق رساني به 130 روستاي شور از طريق انرژيهاي نو به صورت ترکيبي از انرژي خورشيد و باد برق دار مي شوند.

مجري طرح برق رساني روستايي وزارت نيرواضافه کرد: برق رساني از طريق انرژيهاي ترکيبي با کيفيت بيشتر و اقتصادي تر است بطوري که استفاده از اين شيوه کاهش 40 درصدي هزينه ها را نسبت به استفاده به انرژي خورشيدي دارد.

وي در ادامه در خصوص يکي از روستاهايي که امروز برق دار شد نيز گفت: اين روستا يکي از ساده ترين نقاط سيرجان است و 12.5 کيلومتر از شبکه برق رساني فاصله داشته است.

وي با بيان اينکه  12 خانوار در اين روستا از طريق انرژي خورشيدي برق دار شده اند افزود براي هر خانوار يک نيروگاه يک کيلوواتي احداث کرده ايم.

مصلحتي با بيان اينکه اگر قرار بود اين روستا از طريق شبکه برق ، برق دار شود 600 ميليون تومان هزينه برمي داشت گفت: برق دار کردن اين روستا از طريق انرژي هاي نو حدود 150 ميليون تومان هزينه برداشته يعني کاهش هزينه ها تا يک چهارم معمول برق رساني بوده است.

مجري طرح برق رساني به روستاهاي کشور در ادامه از برق رساني به 20 روستاي ديگر نيز خبر داد و اظهار داشت: در اين استان تاکنون 10 روستا از طريق انرژي هاي نو برق دار شده اند.
وي در ادامه تصريح کرد: تاکنون 4600 روستا از طريق شبکه برق و يا استفاده از انرژي هاي  نو برق رساني شده است.

اين استان به دليل موقعيت مناسب جغرافيايي  مستعد استفاده از انرژي هاي نو مي باشد.

وي با بيان اينكه ممكن است هزينه نصب اين نيروگاه ها در مرحله اول بالا باشد، افزود: برق
رساني از طريق شبكه با توجه به تجهيزات بيشتر و مصرف سوخت و هزينه هاي بالاي تعمير و نگهداري هزينه هاي بيشتري نسبت به استفاده از نيروگاه هاي خورشيدي دارد.

مجري طرح برق رساني روستايي وزارت نيرو در مورد هزينه نصب اين نيروگاه هاي خورشيدي، اظهار داشت: قبل از نوسانات ارز هزينه نصب هر يك كيلو وات نيروگاه خورشيدي۶ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان بود كه هم اكنون اين ميزان به ۱۴ تا ۱۵ ميليون تومان رسيده است.

اين مقام مسئول گفت: براين اساس خانوارهاي روستايي مي توانند يك دستگاه، يخچال، تلويزيون، راديو، پنكه و چهار لامپ كم مصرف در منازل خود استفاده كنند.

به گفته وي، عمر مفيد باتري هاي نصب شده در اين نيروگاه خورشيدي سه سال و عمر مفيد پنل ها به ۱۵ سال مي رسد كه در برخي از مقاطع اين ميزان به ۲۵ سال رسيده است.

وي در پايان گفت: با اختصاص ۳۰ ريال عوارض مصرف برق شهروندان حدود ۲۰۰ ميليارد تومان به بخش توسعه برق رساني روستايي تخصيص يافته و انرژي هاي نو در اين بخش محقق شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: برق ، نیرو ، شبکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار