قانون حفاظت تالاب‌های کشور در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و بزودی در جلسه علنی مجلس بررسی می‌شود. با تصویب این قانون، هرگونه اقدام توسعه‌ای در اطراف تالاب‌ها ممنوع است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محسن سلیمانی مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که تصویب این قانون گام مهمی در جهت حفاظت و احیای تالاب‌های کشور است، گفت: این قانون که گام‌های نهایی تصویب را طی می‌کند از منظر قانونی پشتوانه مناسبی را برای حفاظت و احیای تالاب‌ها فراهم می‌کند چون در آن، ضمن تدوین برنامه‌های جامع مدیریتی برای تالاب‌های کشور، به موضوعاتی مانند حق‌آبه تالاب‌ها و مدیریت اقدامات توسعه‌ای در حوضه آبریز و حریم تالاب‌ها پرداخته شده است.
 وی با اشاره به این که در این قانون به موضوع احیای دریاچه ارومیه به شکل ویژه پرداخته شده است، اظهار کرد: به‌طور کلی می‌توان گفت تصویب قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور در مجلس، گام مهمی در راستای تغییر شیوه مدیریت و حفاظت از زیست‌بوم‌های طبیعی است و راهگشای حفاظت از تالاب‌های کشور خواهد شد.
 سلیمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تدوین برنامه مدیریت برای تالاب‌های پریشان، شادگان و دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: تالاب‌های کشور از جمله تالاب‌های پریشان، شادگان و ارومیه در وضعیت خوبی قرار ندارند و اجرای برنامه مدیریتی که در طول سال‌های گذشته تدوین شده و تکالیفی را برای بخش‌های مختلف اجرایی تعیین کرده، می‌تواند برای تالاب راهگشا باشد؛ اما این برنامه مدیریتی در صورتی نتیجه‌بخش خواهد بود که دستگاه‌های اجرایی در کنار سایر ذی‌نفعان از جمله سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی، اجرای این برنامه‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.
وی در مورد تالاب پریشان تصریح کرد: عواملی مانند توسعه ناپایدار کشاورزی، بهره‌برداری نامناسب از منابع آب سطح و زیرزمینی مانند حفر چاه آب‌‌های بسیار در اطراف تالاب و گسترش کشاورزی، مدیریت تالاب پریشان را با تهدید مواجه کرده و امیدواریم اجرای برنامه تدوین شده با کمک و مشارکت مردم مؤثر باشد.
سلیمانی با بیان این‌که باید نگاه‌مان را نسبت به بهره‌برداری از منابع آبی کشور تغییر دهیم، گفت: اگر مسئولان و جوامع محلی نگرشی پایدار به این موضوع داشته باشند، می‌توان همزمان به دو هدف بهره‌برداری و حفاظت تالاب دست پیدا کرد. از بین رفتن تالاب‌ها نشانه زودهنگام مدیریت ناپایدار منابع آبی کشور است و اگر در این زمینه مدیریت یکپارچه‌ای نداشته باشیم، بحران منابع آبی زندگی جامعه بشری را به شکل جدی به خطر خواهد انداخت.
 وی در پایان به این نکته اشاره کرد که اصلی‌ترین موضوع در بحث احیا و حفاظت از تالاب‌های کشور، تغییر جدی نگاه و شیوه رفتار ما در بهره‌برداری از منابع آبی و توسعه ناپایدار در حوضه‌های آبریز تالاب‌های کشور است. /
 
برچسب ها: تالاب ، احیا ، زیست ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار