مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: افغانستان حق آبه تعیین شده تالاب هامون را تامین نکرده که این مساله در کنار عوامل تغییر اقلیم و خشکسالی موجب خشک شدن کامل تالاب هامون شد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران خسرو افسری افزود: وسعت تالاب هامون حدود ۵۷۰ هزار هکتار است که از این میزان ۴۰۰ هزار هکتار در خاک ایران و بقیه در خاک افغانستان است.
وی اظهار داشت: ظرفیت این تالاب حدود ۱۲ میلیارد متر مکعب است که این آب از رودخانه های هیرمند،فرح رود، خاش رود از افغانستان و چند رودخانه داخلی و فصلی تامین می شود.
افسری افزود: کشور افغانستان باید بر اساس توافق انجام شده سالانه حدود ۸۲۰ میلیون متر مکعب حق آبه تالاب هامون را تامین کند اما متاسفانه به تعهد خود عمل نکرده و این میزان حق آبه تامین نشده است.
به گفته وی باید سالانه حداقل ۷ تا ۸ میلیارد متر مکعب آب وارد این حوضه شود تا حیات آن ادامه داشته باشد.
افسری گفت:ایران تاکنون فعالیتهایی همچون لایروبی نهر ها و انتقال آب از نقاط مختلف به مزارع اطراف تالاب هامون را انجام داده است و همچنین سازمان محیط زیست تفاهم نامه هایی را با کشور افغانستان به منظور تامین حق آبه تالاب هامون امضا کرده است ولی متاسفانه افغانستان کشوری است که تابع قوانین بین المللی نیست .
وی خاطرنشان کرد: کم شدن حجم آب ورودی به تالاب هامون به دلیل عملیات سد سازی در کشور افغانستان و کنترل آبهای مرزی این کشور موجب شده است که بخش وسیعی از این تالاب خشک شود .از سوی دیگر تغییر اقلیم و خشکسالی هم این مساله را تشدید کرده است.
مدیر کل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب های فصلی یکی دیگر از منابع تامین آب تالاب هامون است. این سیلاب ها به طور طبیعی هر ۷ سال یک بار اتفاق می افتاد و تالاب پرآب می شد اما متاسفانه از سال ۱۳۷۷ به بعد که روند خشکسالی آغاز شده این سیلاب ها کاهش یافته و در سال های اخیر هم رخ نداده است از این رو کم کم تالاب کم آب و کم آب تر شده است .
وی گفت: البته بخش عمیق تالاب هامون در کشور افغانستان وجود دارد از این رو بیشتر آبهای ناشی از سیلاب ها وارد آن بخش از تالاب می شود اما در حال حاضر تمام تالاب چه در بخش ایران و چه افغانستان خشک شده است.
کارشناسان براین باورند که در صورت نابودی تالاب هامون حیات مردم منطقه به خطر می افتد،
این دریاچه نقش بسیار مهمی در خنک کردن آب و هوای منطقه در زمان وزش بادهای ۱۲۰ روزه دارد و با خشک شدن آن حجم زیادی از رسوبات به همراه باد به حرکت درآمده و موجب افزایش گرد و غبار و آلودگی هوا می شود . /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۰۲:۴۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
با وجود این مسئولین دشمن میخوایم چیکار؟11 ساله روند خشکسالیه هامون انجام شده دو سال سه سالشو غفلت میکنن نه 11 سال همین الانشم دست رو دست گذاشتن شاید فرجی بشه وای خدا من کجاممممم!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۰۶ ۱۰ مهر ۱۳۹۲
من موندم ما با این همه کمک به افغانستان چرا نمیتونیم آب از اونا بگیریم؟
این همه جاده سازی رایگان و سیتم های مخابراتی و تلویزیون و ... بهشون دادیم اما اونا آب رو از مردم سیستان که دارن به بدبختی زندگی می کنن و بیشتر مردمش کارشون کشاورزیه دریغ می کنن.
مسئولین هم ....
آخرین اخبار