یک هیئت متشکل از بخش‌های مختلف پیمان ناتو وارد شهر "بیشکک" پایتخت "قرقیزستان" شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بنابر بیانیه وزارت دفاع "قرقیزستان"، این هیئت به ریاست "آلبرتو بین" مدیر برنامه‌های همگرایی و همکاری این سازمان و متشکل از متخصصان مسائل سیاسی و امنیتی این پیمان به منظور دیدار و مذاکره با مقامات قرقیز وارد این کشور شده ‌است.
 
در این بیانیه آمده‌ است: هیئت ناتو به رهبری "آلبرتو بین" روز چهارشنبه با "زامیر سویرکول‌افگ معاون وزیر دفاع "قرقیزستان" دیدار و مذاکراتی خواهد داشت.
 
بنابه گفته این منبع، در این مذاکرات "کریستوفر اشتاودت" مشاور ناتو در امور دفاع و امنیت اقتصادی و یک عضو دیگر این هیئت نیز شرکت می‌کنند.
 
بنابر این بیانیه، افتتاح دوره هشتم آموزش نظامیان ترخیص‌ شده از نیروهای مسلح "قرقیزستان" و بررسی مسائل مربوط به گسترش همکاری در این زمینه از دیگر محورهای برنامه این بازدید عنوان شده‌ است.
 
در این بیانیه تصریح شده است که در برنامه آموزش 3 ماهه کامپیوتر و دوره آموزش زبان انگلیسی که برای این قشر راه‌اندازی می‌شود، عمدتا نظامیانی آموزش می‌بینند که از خدمت مرخص شده و در مرحله نخست زندگی غیرنظامی قرار دارند.
 
این منبع همچنین افزوده است که پرسنل دوره‌های آموزشی که با مساعدت برنامه ناتو  و از سوی مربیان این پیمان راه‌اندازی می‌شوند، از میان افسران و سربازان بازنشسته و مرخص شده از واحدهای وزارت دفاع، نیروهای مرزبانی، وزارت حالت‌های اضطراری، وزارت کشور و کمیته امنیت ملی قرقیزستان تکمیل می‌شوند.
 
دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع قرقیزستان در این بیانیه اذعان کرد که این دوره‌های آموزشی ناتو توسط مربیانی که از میان معلمان و استادان دانشگاه‌های آسیای مرکزی، آمریکا و مرکز آموزشی زبان‌های خارجی موسوم به «تیلمچ» و با استفاده از زیرساخت‌های تدریسی دانشگاه دولتی قرقیزستان به نام «آرابایف»، در بیشکک برگزار می‌شود.
 
بنابه گفته این منبع، دوره جدید این آموزش با مساعدت ناتو در این هفته آغاز خواهد شد.
 
کارشناسان برنامه‌های آموزشی ناتو را ابزاری برای توسعه روابط این پیمان با کشورهای آسیای مرکزی عنوان می‌کنند.
 
این کارشناسان می‌گویند: ناتو با انجام این برنامه‌ها و همچنین تحقق برنامه مساعدت برای صلح که چندین سال است در محدوده کشورهای اتحاد شوروی سابق از جمله آسیای مرکزی به اجرا می‌رسد، با جلب واحدهای نظامی از کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان برای برگزاری مانورهای نظامی خود، زمینه را برای تحت نفوذ نظامی و سیاسی خود قرار دادن این کشورها و تقویت تمایل همکاری در محافل سیاسی و نظامی این کشورها استفاده می‌کند.
 
این کارشناسان معتقدند که بازدید این هیئت ناتو از قرقیزستان باهدف توسعه روابط دوجانبه نیز بوده که ضمن سفر 2 هفته پیش «آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان به بروکسیل و مذاکرات با مقامات عالی‌رتبه این پیمان مطرح شده است.
 
انتهای پیام/

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار