رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش خراسان رضوی از مشاهده و ثبت رکورد جدید کشوری از خانواده خزندگان در منطقه سرخس این استان خبر داد


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، علی خانی گفت: در راستای مطالعه و بررسی فون خزندگان استان، گونه جدیدی از این خانواده با نام Phrynocephalus raddei در شهرستان سرخس برای نخستین بار مشاهده شد.

وی افزود: طی ارزیابی و مطالعه پتانسیل زیستگاه منطقه سرخس، تعدادی از خزندگان همچون "آگاماي استپي"، "لاسرتاي راهراه" ، "لاسرتاي آرالو- خزري"، "سوسمار دم دراز ايراني" و phrynocephalus raddei مجموعا " ازدو خانوادۀ AGAMIDAE و LACERTIDAE مشاهده و شناسایی شد و در این میان گونه Phrynocephalus raddei برای اولین بار در محدوده کشور ایران مشاهده و دو نمونه از آن جمع آوری شد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش خراسان رضوی طبق منابع معتبر خزنده شناسی ایران (Anderson, 1999) که برروی سوسماران ایران نوشته شده است اضافه کرد: این گونه متعلق به آسیای میانه بوده و اصولاً منشاء ایرانی- تورانی دارد.

وی افزود: آندرسون از احتمال حضور این گونه در مناطق هم مرز با ترکمنستان در دره های کپه داغ یاد می کند که پیش از این علی رغم برررسی مناطق زیادی از نقاط مرزی ایران با ترکمنستان در استان گلستان هیچ نمونه ای مشاهده نشده بود.

وی با اشاره به اینکه هنوز برای این گونه جدید مشاهده شده معادل فارسی در نظر گرفته نشده است ادامه داد: با انجام این بررسی احتمال حضور گونۀ یاد شده در دره های کپه داغ مورد تأیید قرار گرفت و به عنوان اولین رکورد کشوری این گونه ثبت شد.

خانی بیان کرد: علاوه بر آن گونه های Eremias fasciata و Trapelus agilis در منطقه به صورت هم زیستگاه با این گونه نیز مشاهده شدند.

شایان ذکر است منطقه سرخس از لحاظ مناطق جغرافیای جانوری جزء صفحه توران است که بخش عمده آن در آسیای میانه و آن قسمت به عنوان توران شناخته می شود. از طرفی هم این بخش از کشورمان به خوبی مطالعه نشده است و نیاز به بررسی های بیشتری دارد/س

برچسب ها: سرخس ، خزنده ، گونه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.