رییس جهاد دانشگاهی واحد ایلام گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک الگو و مدل در فضای علمی کشور سال‌های سال است که به ترویج گفتمان علم جهادی و جهاد علمی می‌پردازد، هرچند تا رسیدن به نقطه‌ی مطلوب هنوز فاصله زیادی داریم و هنوز راههای نرفته‌ی زیادی وجود دارد که باید طی شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران ، ذبیح الله مهری پور، رییس جهاد دانشگاهی واحد ایلام با بیان اینکه  نیاز کشور از یک طرف و فشارهای دشمنان نظام از طرف دیگر در کشور این شک را باقی نگذاشته است که تنها پیشرفت کشور در شرایط کنونی بسط و ترویج گفتمان فرهنگ جهادی و جهاد علمی است افزود: کار علمی باید ارزش مادی و معنوی خود را پیدا کند، این بدان مفهوم نیست که نخبگان علمی با دیدگاه صرف کسب منافع مادی در عرصه‌های علمی فعالیت کنند، اما تاحداقل‌های مادی برای نخبگان علمی و بستر برای کار مجاهدانه فراهم نشود، بدیهی است که سخن گفتن از علم و عمل مبتنی بر علم و گفتمان سازی این جریان، کاری دشوار خواهد بود.

رییس جهاد دانشگاهی واحد ایلام با بیان اینکه ماهیت کار جهاد دانشگاهی در سالهای گذشته محتوایی را در فضای علمی کشور باز تولید کرده است که ماحصل آن انجام کارهای شاخص و برگزیده‌ی فراوانی در حوزه‌های علمی و فرهنگی در سایه‌ی تلاش مجاهدانه و خستگی ناپذیر جهادگران دانشگاهی است، ادامه داد: همچنین این نهاد مقدس با توجه به ساختار خود و عدم برخورداری از بسیاری از امکاناتی که دانشگاههای کشور از آن برخوردارند، توانسته است دستاوردهای بزرگی را تقدیم نظام کند که فعالیت‌های پژوهشکده‌ی رویان اوج این کار علمی مجاهدانه جهادگران جهاد دانشگاهی است .

وی با بیان اینکه کشور از یک طرف نیازمند تولید علم در حوزه‌های مختلف است، که این نیازمند روحیه‌ی جهادی و مجاهدت برای پرکردن خلاء های موجود است، ادامه داد: چرا که فعالیت عادی هیچگاه این خلاء ها را پرنخواهد کرد و پرکردن خلاء های علمی جامعه در گرو مجاهدت بیش از پیش است. بدیهی است ترویج گفتمان جهادی و جهاد علمی نیازمند حرکت دستگاههای مختلف فرهنگی کشور است و این کار بیشتر از آن معطوف به حوزه‌ی نظر باشد از دل «کار» و عمل برمی‌آید.

رییس جهاد دانشگاهی واحد ایلام در ادامه اظهارکرد: از این رو ضروری است نسل کنونی با درک شرایط کشور و ضرورت‌های زمان بیش از پیش در حل مسائل کشور به رویکرد علمی متوسل شود و مسوولین اجرایی در این زمینه باید نقش حمایتی خود را به خوبی ایفا کنند.

وی ادامه داد: باید در سطح جامعه به گونه‌ای رفتار شود که از نگاه سطحی به مسائل پرهیز و راه حل مسائل از کانال‌های علمی پیگیری و ارزش کار بیش از پیش برجسته و قدر و قیمت کار علمی دانشمندان حفظ و بر محوریت علم در چارچوب ارزش‌های مدنظر دین مبین اسلام جهت پیشرفت جامعه تاکید شود.

مهری پور در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر دانشگاهها و مراکز علمی نیز باید به جنبه‌های کاربردی علوم توجه داشته باشند، چرا که هرچند تولید علم حائز اهمیت است اما علم توام با عمل و علم جهادی و جهاد علمی ضرورتی است که همیشه باید مدنظر نخبگان علمی باشد.

رییس جهاد دانشگاهی واحد ایلام در پایان با بیان اینکه به نظر می‌رسد در شرایط کنونی ضمن آنکه به فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب اسلامی «حفظ و تقویت جهاد دانشگاهی ضروری است» این نهاد بعنوان الگویی موفق از کار جهادی و جهاد علمی، باید توسط مسوولین اجرایی تقویت و شکوفاتر شود و ضمناً به عنوان الگویی موفق تکثیر شود، خاطرنشان کرد: نخبگان علمی باید با درک شرایط کشور و با استفاده از الگوبرداری از جهاد دانشگاهی بیاموزند که با حداقل امکانات و در سخت‌ترین شرایط می‌شود کارهای بزرگی را انجام داد و نام ایران را در بلندترین قله‌های علم و فناوری به اهتزاز درآورد و هم زمان زمینه را برای پیشرفت مادی و معنوی کشور فراهم کنند./م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار