کارشناس امنيت بين الملل گفت:آمريکا بايد به پيشنهاد ايران با کاهش قابل ملاحظه و جدي تحريم ها پاسخ دهد و از کنگره بخواهد بهترين فرصت در بيست سال اخير براي پيشرفت در برنامه هسته اي را تضعيف نکند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛  "جيم والش" درگفتگو با برنامه "اينسايد استوري” شبکه الجزيره انگليسي درباره نقش تحريم ها در تغيير رويکرد ايران گفت:تحريم ها موجب تغيير در برنامه هسته اي ايران نشد.

وي گفت :زماني که روحاني در نيويورک بود من اين شانس را داشتم تا ساعاتي را با وي سپري کنم. مشخص است که آنها مي خواهند به پيش بروند و درصورت امکان پيشرفت داشته باشند.

"جيم والش" گفت:آنها کاملا جدي هستند و ترديدي درباره آن نيست. روحاني اعتبار خود را به ميان گذاشته است. وي براي اميد به تغيير انتخاب شده است و بايد به مردم و نظام ايران شش ماه ديگر يا بيشتراز اين زمان، بگويد شما براي تغيير راي داديد و اين کارهايي است که من توانستم انجام دهم. 

"والش" گفت:من فکر مي کنم عمل بايد بيشتر از حرف باشد. من انعطاف پذيري در ابعاد مختلف از جمله سطح غني سازي ،تعداد تاسيسات ،تعداد سانتريفوژها را شنيدم  اما اهميت دارد که اين روند دو سويه باشد و آمريکا بايد پيشنهاد جدي ايران را با کاهش جدي تحريم ها پاسخ دهد. هيچ يک از طرف ها بدنبال معامله بزرگ و حل همه موضوعات نيستند بلکه مي خواهند موضوع هسته اي را حل و تلاش مي کنند در سه تا شش ماه يا يک سال آينده به توافق اوليه هسته اي برسند تا بتوانند اعتماد سازي کنند.

وي گفت:کنگره نمي خواهد دست کم تا نشست ژنو تحريم هاي بيشتري را عليه ايران تصويب کند اما زمان زيادي تا اين نشست باقي نمانده است. من فکر مي کنم رئيس جمهور آمريکا بايد به کنگره بگويد بهترين فرصت در بيست سال اخير براي پيشرفت در برنامه هسته اي را تضعيف نکند.اعتماد مسئله اصلي است و بايد در مسير پيش برويم.

"والش" افزود:عده اي هستند که نمي خواهند آمريکا روابط خوبي با ايران داشته باشد.من فکر مي کنم اسرائيل سردسته اين عده است.سياست اسرائيل فقط ادامه فشار است و راهبردي جز ادامه فشارها به ايران ندارد.من فکر مي کنم اين راهبرد باخت براي آنها است و افرادي در اسرائيل هستند که فکر مي کنند اين راهبرد باخت است.اين سياست نتانياهو است. کشورهاي حوزه خليج فارس به خصوص عربستان سعودي موضع ضد ايراني دارند و در گوش واشنگتن مي خوانند که به ايران فشار وارد کندو برنامه هسته اي ايران خطرناک است.

"جيم والش" گفت:من فکر مي کنم ما مي توانيم همکاري ايران را درباره تسليحات شيميايي در سوريه همراه داشته باشيم که مي تواند پيروزي عمده براي همه باشد.

وي افزود: اين بهترين فرصت در بيست سال اخير است .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار