رئیس جمهور ترکمنستان به‌ منظور گسترش مناسبات با "قزاقستان"، حکم افتتاح کنسولگری جدید این کشور در شهر "آکتاو" قزاقستان را صادر کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "قربانقلی بردی‏‌محمداف" رئیس جمهور ترکمنستان به‌ منظور توسعه و گسترش هر چه بیشتر مناسبات با کشور "قزاقستان"، حکم افتتاح کنسولگری جدید این کشور در شهر آکتاو مرکز استان "مانگیستاو" قزاقستان را صادر کرد.
 
خبرگزاری رسمی ترکمنستان ضمن تأیید این خبر، تصریح کرد : رئیس جمهور این کشور تأسیس کنسولگری ترکمنستان در شهر آکتاو "قزاقستان" را در راستای گسترش روابط دوجانبه میان عشق‌‏آباد و آستانه ارزیابی کرده ‏است.
 
صدور حکم ایجاد کنسولگری ترکمنستان در شهر مذکور "قزاقستان" در حالی است که "رشید مرداف" وزیر امور خارجه ترکمنستان چندی پیش در جلسه هیئت دولت این کشور در گزارشی ضمن ارائه طرح ایجاد کنسولگری ترکمنستان در شهر مذکور قزاقستان تصریح کرد: استان مانگیستاو کشور "قزاقستان" در واقع همسایه استان "بالکان" ترکمنستان است و در استان مذکور قزاقستان تعداد زیاد ترکمن‌های قزاقستانی زندگی می‏‌کنند.
 
این مقام عالی‌رتبه دولت ترکمنستان افزود: قبلا در استان مانگیستاو "قزاقستان" یک مرکز جدید فرهنگی ترکمنی به‌ منظور توسعه روابط حسن همجواری میان مردم "قزاقستان" و ترکمنستان نیز راه‌‏اندازی شده ‏است. وزیر خارجه ترکمنستان همچنین اعلام کرد که طرف قزاقستانی نیز تصمیم گرفته که کنسولگری خود را در شهر «ترکمنباشی» ترکمنستان راه‏‌اندازی کند.
 
گفتني است، ترکمنستان هم‌اکنون با 131 کشور دنیا روابط دیپلماتیک خود را برقرار کرده و 33 نمایندگی دیپلماتیک و کنسولگری خود را در سراسر جهان راه اندازی کرده ‏است. هم‌ا‏کنون در ترکمنستان 34 نمایندگی دیپلماتیک، نمایندگی‏‌های کنسولی و سازمان‏‌های بین‌‏المللی فعال هستند.
 
انتهای پیام/

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار