بازي‌هاي مجموعه F1 به عنوان شبيه‌ساز شناخته مي‌شوند و اين يعني حتي مي‌توان براي درک بهتر مفهوم اتومبيلراني حرفه‌اي اين بازي‌ها را نه به عنوان بازي بلکه به عنوان يک مجموعه آموزشي مورد توجه قرار داد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، کساني که با بازي‌هاي اتومبيلراني Codemasters آشنا هستند، به خوبي مجموعه F1 را مي‌شناسند. اين مجموعه عصاره غليظ بازي‌هاي سبک اتومبيلراني محسوب مي‌شود و به شکلي اغراق‌آميز به ريزه‌کاري‌هاي يک اتومبيلراني حرفه‌اي توجه نشان مي‌دهد. به تازگي جديدترين نسخه از اين مجموعه با نام F1 2013 منتشر شده و يک امتياز 80 ديگر براي Codemasters به ارمغان آورده است.

بازي‌هاي مجموعه F1 به عنوان شبيه‌ساز شناخته مي‌شوند و اين يعني حتي مي‌توان براي درک بهتر مفهوم اتومبيلراني حرفه‌اي اين بازي‌ها را نه به عنوان بازي بلکه به عنوان يک مجموعه آموزشي مورد توجه قرار داد.

اين رويکرد در تمام نسخه‌هاي پيشين اين مجموعه نيز به کار گرفته شده است و از بازي‌هاي مجموعه F1 بازي‌هايي طولاني ساخته است. در واقع F1 شبيه‌ساز وقايع زندگي يک راننده است و اين يعني صرف زمان. اين وقايع شامل تمرينات، گفت‌وگو با تيم فني، بررسي پيست‌ها قبل از مسابقات، بررسي وضعيت هوا، تعامل با اسپانسر‌ها، پاسخگويي به گزارشگران و هواداران و امور ديگر مي‌شود و براي تمام کردن يک فصل بايد ده‌ها ساعت زمان صرف کرد.



مسابقات فرمول يک نيز کوتاه نيستند و بازيکن بايد براي مسائل جنبي مسابقه نيز وقت صرف کند. در NFS بازيکن سوار بر اتومبيل مي‌شود گاز مي‌دهد، مسابقه را تمام مي‌کند و بلافاصله مسابقه بعدي را آغاز مي‌کند. اين الگو در بسياري از بازي‌هاي سبک اتومبيلراني ديگر نيز وجود دارد اما F1 واقعيت را مد نظر قرار مي‌دهد.

اتومبيل به سرويس فني نيازمند است و در ميان دورهاي يک مسابقه نيز زمان‌هايي هر چند کوتاه صرف بررسي لاستيک‌ها، موتور و موارد ديگر مي‌شود. اين جاست که احتمالا پس از مدتي حوصله دوستداران کم حوصله‌تر سبک اتومبيلراني از F1 سر خواهد رفت. Codemasters در F1 2013 يک تدبير اساسي را براي اين دسته از بازيکنان به کار بسته است.

در F1 2013 بازي با يک دوره دو روزه آموزش آغاز مي‌شود. اين همان سيستم Young Driver's Test است که در F1 2013 به کار گرفته شده تا بازيکن بتواند طي زماني نسبتا کوتاه با اصول اوليه بازي، طريقه دور زدن، ترمز کردن، کنترل سرعت، کنترل سلامت خودرو، تاثير آب و هوا بر رانندگي و اقدامات ديگر آشنا شود. بعد از اين بازي با مجموعه‌اي به مراتب وسيع‌تر از نسخه‌هاي قبلي F1 پيش روي بازيکن است.

بازيکن مختار است مانند گذشته سبک Career Mode را انتخاب کند و در ده‌ها ساعت بازي، تنها يک فصل کامل از مسابقات را تجربه نمايد يا اين که خيلي سريع به Challenge Mode برود. در اين مد از بازي، بازيکن مي‌تواند مسابقاتي سريع و کوتاه را در تورنومنت‌هاي کوتاه پشت سر بگذارد.



در کنار مسابقات امـروزي، Classic Mode نيز وجود دارد تا بازيکن بتوانـد سري به تالار افتخارات اتومبيلراني بزند. در اين بخش امکان انتخاب اتومبيل‌هاي قديمي و انتخاب راننده‌هاي شاخص دهه 80 و 90 ميلادي وجود دارد. اگر چه بر خلاف تبليغات گسترده Codemasters براي اين بخش، اتومبيل‌هاي کلاسيک معدودي خوب از کار در آمده‌اند و بسياري از آن‌ها در بخش‌هاي مختلف به طور اغراق‌آميزي عجيب و غيرقابل کنترل عمل مي‌کنند.

گرافيک F1 2013 نسبت به نسخه‌هاي پيشين باز هم ارتقا يافته است.کيفيت تصوير پيست‌ها و فيزيک انسان‌ها و تخريب‌پذيري اتومبيل‌ها افزايش يافته است. علاوه بر اين بارندگي‌‌ها به شکل قابل تحسيني طبيعي‌تر جلوه مي‌کند و تاثيراتي بسيار قابل باور و طبيعي بر ديد راننده مي‌گذارد. اگر چه هنوز هم واسط‌هاي گرافيکي F1 به خصوص در هنگام رانندگي به سبب پيچيدگي بازي شلوغ‌تر از هر بازي اتومبيلراني ديگري به نظر مي‌رسد.

صداي بازي نيز به خوبي بهبود داده شده است. يک راننده حرفه‌اي به خوبي مي‌داند که بايد دائما به صداي موتور اتومبيل خود گوش دهد و F1 صدايي واقعي از موتور اتومبيل پخش مي‌کند. صداي موتور اتومبيل‌هاي گوناگون با هم فرق مي‌کند و اين صدا به خوبي بيانگر وضعيت سرعت و سلامت موتور است، اگر چه واقعيت اين است که صداي موتور اتومبيل خوش صدا نيست، پس هميشه اين امکان را خواهيد داشت که اين صدا را قطع کنيد!

منتقدان بازي امتيازهاي 76، 79 و 82 را به نسخه‌هاي PS3 ،Xbox 360 و ويندوزي اين بازي اعطا کرده‌اند. اين بازي براي همه رده‌هاي سني مناسب است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار