كارشناس ارشد دفتر بهبود تغذيه جامعه معاونت بهداشت، وزارت بهداشت گفت: امروزه اضافه وزن و چاقي در كودكان به عنوان يك از مشكل تغذيه اي مطرح است، زيرا کم تحرکی و دریافت مواد غذایی کم ارزش و پر انرژی (قند، چربي، شكر) و عادات نامناسب غذايي در زندگی کودکان و نوجوانان آنها را به سمت اضافه وزن و چاقی سوق مي دهد.

مريم زارعي - كارشناس ارشد دفتر بهبود تغذيه جامعه معاونت بهداشت، وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه درمان اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان زمینه ساز ابتلا به بیماری های متعدد از جمله قلب و عروق، دیابت، پرفشاری خون، افزایش چربیهای خون، بیماریهای کبدی و بیماریهای تنفسی است، ادامه داد: اوايل دوران كودكي سرعت رشد سريع است. از این رو بهتر است پيشگيري از چاقي از دوران كودكي آغاز شو تا بتوان  تغييرات دوره اي رشد و سوخت و ساز را مناسب با نياز بدن تنظيم و از چاقي جلوگيري كرد.
وی در ادامه با بیان اینکه عارضه مهم دیگری که چاقی کودکی در بردارد ارتباط آن با چاقی بزرگسالی است، اظهارکرد: اغلب کودکان چاق امروز بزرگسالان چاق آینده خواهند بود. عوامل ارثی ، عادات مربوط به شیوه زندگی، مصرف غذاهای آماده و تنقلات کم ارزش ، کاهش فعالیت بدنی ( استفاده بیش از حد از کامپیوتر، تماشای تلویزیون به مدت طولانی و...)، کاهش فرصتهای بازی در خارج از منزل ، رفتن بیش از حد به رستوران ، خوردن غذاهای پرچرب از جمله علت هاي اساسي چاقي در اين دوران است.
نقش والدين و مربيان در كاهش وزن كودكان
كارشناس ارشد دفتر بهبود تغذيه جامعه معاونت بهداشت، وزارت بهداشت با بیان اینکه نتایج برخی مطالعات نشان داده است که خطر چاقی در کودکان و نوجواناني که 5 ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند، ادامه داد: بیش از 5 برابر کودکانی و نوجواناني است که تلویزیون نمی بینند یا حداکثر 2 ساعت تماشا می کنند.
زارعی با بیان اینکه درمان اضافه وزن در واقع بايد قبل از 2 سالگي شروع شود اما به علت رشد و تكامل سريع كه در اين سال ها رخ مي دهد نمي توان بر كاهش وزن تاكيد كرد، بیان کرد: درمان در بزرگسالان شامل رژيم غذايي و افزايش فعاليت بدني است اما در كودكان بايد سن ،شدت چاقي و وجود ساير عوامل خطرآفرين در كودك را نيز مد نظر قرار داد.
وی در ادامه گفت: نقش والدين و مربيان كودكان در حمايت از برنامه هاي كاهش وزن و يا جلوگيري از افزايش وزن بسيار مهم است.
كارشناس ارشد دفتر بهبود تغذيه جامعه معاونت بهداشت، وزارت بهداشت در پایان به توصيه هايي براي اصلاح عادات و رفتارهاي غذايي اشاره و اظهارکرد: مصرف روزانه صبحانه به عنوان یکی از سه وعده اصلی غذایی؛ مصرف روزانه حداقل دو میان وعده غذایی مناسب مانند ميوه ، نان و پنير؛ صرف غذا به همراه خانواده؛ خودداري از مجبور كردن كودك به خوردن و آشامیدن؛ و خودداری از دادن غذا یا تنقلات هنگام تماشای تلویزیون از جمله راهکارهایی است که می توان با رعایت و توجه به آنها عادات و رفتارهاي غذايي خود را اصلاح کنیم./م

برچسب ها: کودک ، تغذیه ، وزن ، چاقی ، دیابت ، نوجوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار