رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان از برگزاری مراسم قرائت دعاي عرفه در 80 مکان مذهبي و دینی این شهرستتان در روز عرفه روز نیایش و دعا خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمين سيد عبدالصاحب حسيني رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان در گفت و گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان در کاشان گفت: شهروندان دارالمومنین کاشان نیز همزمان با فرارسيدن نهم ذيحجه و همنوا با سالار شهيدان حضرت ابا عبدا الحسين (ع) دعای عرفه با مضامین ناب عرفانی و معنوی آن را در مساجد، حسینیه ها و بقاع متبرکه این شهرستان زمزمه می کنند.

وی افزود: سالن اجتماعات شهداي سپاه، حسينيه شهدا دارالسلام و حسينيه هيئت مسلم بن عقيل(ع) کاشان از مهمترین مکانهای این شهرستان است که دعای عرفه در آن با حضور انبوه و اجتماع پرشور شهروندان کاشانی از ساعت 2 بعدازظهر روز عرفه در آن آغاز مي شود.
به گفته وی، آيين روحبخش و معنوی دعاي عرفه در مساجد حضرت ولي عصر(عج) و چهارده معصوم(ع) مساجد محوري اداره تبليغات اسلامي کاشان نيز در روز عرفه برگزار می شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان برگزاری مراسم قرائت دعای عرفه توسط هيئت ياوران حضرت مهدي(عج) دبيرستان علوم و معارف اسلامي صدرا ويژه دانش آموزان دختر در این شهرستان را یادآورشد و گفت:آيين دعاي عرفه در برخي بقاع متبرکه شهرستان بویژه حرم حضرت سلطانعلي بن امام محمد باقر(ع( در مشهد اردهال با حضور زائران برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمين حسيني با اشاره به فرارسيدن عيد سعيد قربان و برگزاری نماز باشکوه عيد اضحی گفت: نماز عيد سعيد قربان به امامت آيت الله نمازي نماينده ولي فقيه و امام جمعه کاشان از ساعت 7 صبح روز چهارشنبه 24 مهرماه در مسجد جامع ميدان کهنه این شهرستان اقامه می شود.

وی شرکت عموم مؤمنين و مردم متدين کاشان را در دعای عرفه و نماز عید قربان خواستار شد و گفت: بسیار حیف و حسرت آور است که مومنین بهره مندي از فيوضات ارزشمند و معنوی روزهاي ابتدايي ماه ذيحجه به ويژه برنامه هاي روز عرفه و صبح روز عيدقربان که خدا درهاي مغفرت ، بخشش و رحمتش را بر روي بندگان خود مي گشايد از دست بدهند.

به گفته وی، عرفه روز رسیدن به غایت آمال عارفان و روز همجواری با عرش الهی و روزي است كه خداوند مهربان در‌هاي آسمان را براي پذيرش تضرع‌هاي عاشقانه‌ بندگانش مي‌گشاید تا فرصتی برای توبه گنه کاران و بهانه ای برای پذیرش عفو و بخشش آنها پیدا شود.

حجت الاسلام و المسلمين حسيني اهمیت شب عرفه را نیز تاکید کرد و گفت:بر طبق روایات دعاي خیر در این شب مستجاب و كسي كه در آن به فرمانبرداري خداوند مشغول باشد، پاداش صدو هفتاد سال عبادت را خدای متعال به او عطا فرماید.

وی استحباب خواندن زیارت امام حسين علیه السلام در را خاطرنشان کرد و گفت:شب عرفه شب زيارتي امام حسين علیه السلام است كه مقابل هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد است.

وی با تاکید بر اینکه رفتن به عرفات و يا کربلادر روز عرفه نیز بهترين مكانها براي استجابت دعا است تصریح کرد: اگر كسي توفيق يابد كه در اين روز در تحت قبّه مقدسه آن حضرت باشد، ثوابش كمتر از كسي كه در عرفات باشد، نخواهد بود.

به گفته وی، پاداش زيارت امام حسين علیه السلام در روز عرفه به اندازه‌اي است كه بر طبق روایتی از امام صادق علیه السلام «خداوند متعال قبل از اهل عرفات براي زائرين قبر حسيني جلوه كرده، نيازهاي آنان را برآورده، گناهانشان را بخشيده و آنان را به خواسته‌هایشان مي‌رساند و آنگاه نزد اهل عرفات آمده و با آنان نيز اينگونه رفتار مي‌كند.»

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان اظهارداشت:اهميت دعا در روز عرفه به اندازه‌اي است كه روزه اين روز را براي كسي كه روزه باعث ضعف او هنگام دعا شود، ممنوع كرده‌اند.

گفتنی است عرفات نام جايگاهي است كه حاجيان در روز عرفه (نهم ذي الحجه) در آنجا توقفمي كنند و به دعا و نيايش مي پردازند و پس از برگزاري نماز ظهر و عصر به مكه مکرمه باز مي گردند و وجه تسميه آنرا چنين گفته اند كه جبرائيل عليه السلام هنگامي كه مناسك را به ابراهيم مي آموخت، چون به عرفه رسيد به او گفت عرفت و او پاسخ داد آري، لذا به اين نام خوانده شد. و نيز گفته اند سبب آن اين است كه مردم از اين جايگاه به گناه خود اعتراف مي كنند و بعضي آن را جهت تحمل صبر و رنجي مي دانند كه براي رسيدن به آن بايد متحمل شد. چرا كه يكي از معاني عرف صبر و شكيبايي و تحمل است.

ش ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.