اجرای "هدفمندی یارانه‌ها" اگرچه گام مهمی بود که دولت دهم آنرا به مرحله اجرا گذاشت اما متاسفانه نتوانست فاز اول آنرا به خوبی به مرحله اجرا بگذارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، موضوع "هدفمندی یارانه‌ها" یکی از بحث‌های مهم اقتصادی کشور است که شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور نمایندگان مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
اسماعیل جلیلی عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر دولت با اقدامات محکم‌تری در خصوص بودجه سال 92 مباحث مربوط به بودجه سال جاری را به مرحله اجرا می‌گذاشت به طور حتم هیچگاه این شکاف اقتصادی به وجود نمی‌آمد که در نهایت منجر به ارائه اصلاحیه بودجه سال 92 از سوی دولت یازدهم به مجلس شود.  
 
عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان آنکه اتفاقاتی که در حوزه بودجه و هدفمندی یارانه‌ها افتاد، باعث شد که دولت دهم از هدف اصلی اجرا هدفمندی یارانه‌ها خارج شود، عنوان کرد: در این رابطه عوامل خارجی مانند تحریم‌ها و برخی عوامل داخلی همچون برنامه‌های دولت دهم باعث عدم تحقق هدفمندی یارانه‌ها و در نهایت افزایش شکاف اقتصادی در کشور شد که این موضوع منجر به ارائه بودجه سال 92 ابتدا براساس لایحه سه دوازدهم در اول سال و بعد از آن براساس یک دوازدهم شد.  
 
بازنگری در لایحه بودجه 92 راهی مناسب برای اجرای صحیح هدفمندی یارانه‌ها است

در ادامه ابراهیم نکو عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از بودجه سال 92 ارائه شده توسط دولت گفت: لایحه بودجه سال جاری به شدت مورد انتقاد دولت یازدهم قرار گرفت و این موضوع در حال حاضر در کمیسیون برنامه و بودجه در حال بررسی است، به همین علت اقدامات مثبتی برای ایجاد تعادل بین درآمدها و هزینه‌ها براساس مهار نرخ تورم در دستور کار قرار گرفته است.  
 
وی تاکید کرد: یکی از ایرادات مهم در این لایحه نحوه پرداخت یارانه‌ها به همه افراد جامعه است، این شیوه به هیچ عنوان مورد تایید نیست زیرا طبق گزارشات ارائه شده در حال حاضر بیش از 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه وجود دارد.  
 
نکو تاکید کرد: باید دنبال راهکارهای دیگری برای اصلاح نظام اقتصادی کشور از جمله قانون هدفمندی یارانه‌ها باشیم؛ براساس بررسی‌های انجام شده گروهی از دهک‌ها نیاز به یارانه نقدی ندارند مانند نمایندگان مجلس و اقشار پردرآمد جامعه اما گروه‌های دیگر همچون اقشار تحت پوشش کمیته امداد، کارگران و کارمندان هستند که باید سهم بیشتری از یارانه‌ها به آنها اختصاص پیدا کند.  
 
اشکالات و ایرادات وارده به هدفمندی یارانه‌ها عمدتا در نحوه پرداخت‌ها است

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این نکته که دولت دهم گام مهمی را برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها برداشت، تصریح کرد: در رابطه با بحث هدفمندی یارانه‌ها به جز نحوه اجرای موضوع واریز مبلغ یارانه نقدی نیز مطرح است که آیا این مبلغ همان مبلغ واقعی است ضمن آنکه نحوه اجرای آن باید به چه صورت باشد.  
 
وی افزود: باید بگویم این مبلغ باید با توجه به درآمدها  کمتر از این باشد که در حال حاضر به ازای هر نفر 45 هزار تومان پرداخت می‌شود.  
 
جلیلی در ادامه در رابطه با ایرادات وارده به نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: قانون هدفمندی یارانه‌ها یکی از قوانین اصلاح اقتصادی کشور است که براساس آن باید حامل‌های انرژی به قیمت تمام شده به مصرف‌کنندگان ارائه شود؛ در این رابطه این موضوع اهمیت دارد که این قانون یک بخش از جامعه را تحت تاثیر مستقیم خود قرار می‌دهد.  
 
وی ادامه داد: متاسفانه در خصوص هدفمندی یارانه‌ها هدف از اجرا این قانون گم شده و فقط بحث پرداخت یارانه‌ها در حال حاضر مورد توجه است که این موضوع رویکرد تورمی را به اقتصاد کشور تحمیل و باعث ایجاد شکاف و کاهش رشد اشتغال و اقتصاد و توسعه در کشور شده است.  
 
جلیلی با بیان اینکه چرخه اول هدفمندی یارانه‌ها که توسط دولت دهم به طور ناقص به مرحله اجرا گذاشته شد عنوان کرد: علی‌رغم طراحی خوب این رویکرد اقتصادی متاسفانه نتوانستند آنرا به طور کامل به مرحله اجرا بگذارند.  
 
وی افزود: براساس تعریف در نظر گرفته شده باید از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی 27 هزار میلیارد تومان پول دریافت می‌شد که در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها به علت در نظر گرفتن پرداخت نقدی یارانه به مردم متاسفانه این موضوع اتفاق نیافتاد.  
 
پرداخت یارانه نقدی نرخ تورم را افزایش داد

جلیلی گفت: این موضوع یعنی اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به جای آنکه باعث افزایش درآمد دولت شود کاهش درآمد دولت را در پی داشت به طوری‌که 50 تا 52 درصد منابع یارانه‌ای پرداختی به مردم از محل بودجه سالانه دولت و 48 درصد باقیمانده آن از محل سایر منابع تامین می‌شد.  
 
نکو در ادامه در رابطه با آثار پرداخت یارانه نقدی به مردم تصریح کرد: مسئولان نباید منتی نسبت به پرداخت یارانه نقدی به مردم داشته باشند، اگر قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرا می‌شد امروز ما شاهد فشارهای اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم نبودیم بلکه شاهد بالا رفتن سهم تولید و افزایش تولیدات داخلی و در نهایت کاهش فشارهای اقتصادی بر روی مردم بودیم.  
 
وی تصریح کرد: متاسفانه همان‌گونه که گفته شد فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرا نشد وگرنه باید سهم تولید به نحو مطلوبی افزایش پیدا می‌کرد. ورود حجم سنگین پول به اقتصاد کشور باعث شد که ما شاهد حجم سنگین نقدینگی و افزایش نرخ تورم و جهت دادن مردم به سمت خرید کالاهای خارجی شویم.
 
نکو اظهار داشت: به هیچ عنوان تقاضا و عرضه در شرایط کنونی با هم همخوانی ندارد.  
 
دولت بهتر است در شرایط فعلی دنبال اجرای فاز دوم هدفمندی نرود
نکو ادامه داد: در شرایط کنونی به هیچ عنوان ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به سود دولت نیست و این کار باعث افزایش نرخ تورم در کشور می‌شود؛ باید دولت به سمت اصلاح فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حرکت کند زیرا در این فاز قرار بود براساس اصلاح قیمت حامل‌های انرژی منابع حاصل از آن به بخش تولید تزریق شود که نشد و در صورت کمبود منابع به میزان 6 درصد براساس قانون از محل صندوق توسعه ملی به تولید اختصاص یابد.  
 
وی با بیان آنکه در بودجه منابع حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای هدفمندی 38 درصد در نظر گرفته شده است گفت: اگر قانون هدفمندی یارانه‌ها را به درستی  اجرا نکنیم به طور حتم ما شاهد ورود تمام کالاها از خارج خواهیم بود که  این به سود تولید داخلی نیست.  
 
در ادامه برنامه جلیلی در مورد شناسایی دهک‌های بالا گفت: یکی از مشکلات موجود نبود سامانه مشخص در مورد تعیین درآمد خانوارها است که باعث شده دولت به طور یکسان اقدام به پرداخت یارانه نقدی برای همه دهک‌ها کند.  
 
وی ادامه داد:در این رابطه این موضوع مطرح است که سقف درآمدی دهک هفتم ما چقدر است، ضمن آنکه هنوز هیچ بخشی از حوزه‌های اقتصادی نتوانسته‌اند در این رابطه اقدامات لازم را برای شناسایی دهک‌هاي درآمدی و حتی بررسی پیامدهای آثار قطع یارانه نقدی به مرحله اجرا بگذارند.  
 
جلیلی اظهار داشت:‌ در این مورد دو راهکار وجود دارد اگر دولت اصرار به اجرای هدفمندی یارانه‌ها دارد سریعترین اقدام اصلاح آن می‌باشد و پیشنهاد من در شرایط کنونی این است که دولت هیچ تنشی را در این رابطه به کشور وارد نکند.  
 
وی تصریح کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها در شرایطی به مرحله اجرا گذاشته شد که کشور به هیچ عنوان آماده اجرای آن نبود و این موضوع در نهایت منجر به افزایش فشارها در بخش اقتصادی و جهش قیمتی در کشور شد. دستکاری متغیرهای اقتصادی اثرات منفی را در پی دارد.  
 
نکو نیز در پاسخ به این سوال که پیشنهاد پرداخت سه ‌ماهه یا 6 ماهه یارانه نقدی به مردم مطرح است گفت: امیدوارم که این پیشنهاد هر چه سریعتر پس گرفته شود زیرا این موضوع بدتر از پرداخت یارانه نقدی ماهانه به اقتصاد کشور آسیب وارد می‌کند.  
 
وی تصریح کرد: همکاری و تعامل بین مجلس و دولت بخش مهمی در اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها دارد در این رابطه چند روش مطرح است: 1-استفاده از برهان خرد یعنی شناسایی دهک‌های ضعیف همچون افراد تحت پوشش کمیته امداد، کارگران و کارمندان که با شناسایی آنها دهک‌های بالا هم که سهم 20 درصدی دارند شناسایی خواهند شد.  
 
نکو ادامه داد: در گذشته پرسشنامه‌هایی در این رابطه طراحی شد که کار درستی نبود زیرا به طور حتم 90 درصد درآمد واقعی خود را قید نمی‌کردند.  
 
وی در پایان گفت: 90 درصد دهک‌ها به طور کامل قابل شناسایی هستند و مردم هم همکاری خوبی در این رابطه دارند، حتی اقشار پردرآمد هم قبول دارند که این موضوع به نفع خود آنها است زیرا اصلاح هدفمندی یارانه‌ها و اجرای صحیح آن باعث جلوگیری از آسیب دیدن بحث تولید خواهد شد.  

انتهای پیام/
برچسب ها: یارانه ، جلیلی ، کمیسیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
-
علی
۰۸:۲۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۲
سلام
توی یک خانوتده مگه میشه گفت عضوی که چاقه چیزی نخوره بزاره بقیه بخورن
به خدا این رفتارتون عدالت علی (ع) نیست این یارانه مال همه است یا همه یا هیچ
Iran (Islamic Republic of)
bagher
۱۲:۲۹ ۲۴ مهر ۱۳۹۲
اگردولت فقط اجازه دهد تولید و بازار کاملا ازاد و فضا کاملا رقابتی شود و نظریه ی کینزینها در مورد اقتصاد پیاده گردد و شرکتهای خارجی هم حضور یابند همه چیز طبق روال عادی پیش خواهد رفت و نیاز به توزیع یارانه نخواهد بود.
آخرین اخبار