دیوان کیفری بین المللی به "اوهورو کنیاتا" رئیس جمهور کنیا که به اتهام ارتکاب جنایت برضد بشریت تحت پیگرد این نهاد قضایی بین المللی قرار دارد، اجازه داد در جلسات استماع مربوط به پرونده اش که از دوازدهم نوامبر آغاز خواهد شد، حاضر نشود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخیرگزاری فرانسه؛دیوان کیفری بین المللی در بیانیه ای تاکید کرد "کنیاتا" با توجه به نوع فعالیت خود اجازه دارد در جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده اش در لاهه شرکت نکند. اتخاذ چنین تصمیمی از طرف دیوان کیفری بین المللی استثنایی و بی سابقه است.

دیوان کیفری بین المللی افزود برای این که "اوهورو کنیاتا" بتواند به عنوان رئیس جمهور کنیا به فعالیت هایش ادامه دهد، چنین تصمیمی اتخاذ کرده است. طبق تصمیمی که قضات دیوان کیفری بین المللی گرفته اند، رئیس جمهور کنیا فقط باید در جلسه گشایش پرونده خود، در جلساتی که احتمالا برای استماع نظرات قربانیان و شاهدان برگزار خواهد شد و نیز در جلسه ای که حکم نهایی پرونده اعلام خواهد شد، در دادگاه لاهه حضور داشته باشد.

دیوان کیفری بین المللی تاکید کرد طبق تصمیم اتخاذ شده توسط قضات این نهاد، هر گونه خلل یا نقض شرایط تعیین شده در روند قضایی پرونده کنیاتا، ممکن است به صدور بازداشت بین المللی وی منجر شود.

قضات دیوان کیفری بین المللی همچنین در ماه ژوئن به ویلیام روتو معاون رئیس جمهور کنیا اجازه داده بودند در برخی از جلسات مربوط به پرونده اش در لاهه حضور پیدا نکند اما در پی درخواست تجدید نظر دادستان، اجرای این تصمیم به حال تعلیق درآمد.

پرونده "ویلیام روتو" در دیوان کیفری بین المللی دهم سپتامبر باز شد اما رسیدگی به این پرونده به مدت یک هفته متوقف شد تا معاون رئیس جمهور کنیا بتواند به کشورش بازگردد و بحرانی را که به علت گروگان گیری خونین در یک مرکز تجاری در نایروبی به وجود آمده بود، حل و فصل کند.

 دیوان کیفری بین المللی در سال دو هزار و دوازده تصمیم گرفت مسئولان دو طرف مناقشه خونینی را که اواخر سال دو هزار و هفت در کنیا روی داد، در پرونده های جداگانه تحت پیگرد قرار دهد. این مناقشه در پی انتخاب مجدد اما بحث برانگیز موای کیباکی به ریاست جمهوری کنیا در سال دو هزار و هفت آغاز شد و بیش از هزار کشته و ششصد هزار آواره بر جا گذاشت.
برچسب ها: لاهه ، دیوان ، کنیا ، بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار