بحران سیاسی در آمریکا منفجر شد و احتمالا تا مدت طولانی پيامد هاي امتداد داشته باشد و این امر باعث رکود اقتصادی ای می شود که روزانه حداقل 300 میليون دلار خسارت در پی خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسلام تايمز، میزان این خسارت با ادامه شرایط بحرانی داخل کنگره افزایش می یابد زیرا برنامه های دولتی بدون اینکه منابع مالی جدیدی به دست بیاورند، سرمایه های کنونی اش تمام می شود.

اگر گامی به عقب برگردیم می بینیم که این صحنه در حال تکرار شدن است به طوری که رئیس جمهور دموکرات و رئیس مجلس نمایندگان جمهوری و به ویژه تنگنایی که کنگره در آن قرار گرفته است ، مانند سناریویی است که در 1995 و در دوره رياست جمهوري بیل کلینتون و رئیس نمایندگان سابق یعنی "گينگريچ" رخ داده بود.

چنین بن بستی در تاریخ ایالات متحده دو بار رخ داده بود: نخست بین 14 و 19 نوامبر   و دوم در فاصله 16 دسامبر و6 ژانويه 1996. در آن زمان هم درگیری بین رئیس جمهور دموکرات یعنی کلینتون و کنگره در رابطه با بیمه بهداشت و آموزش و محیط زیست در بودجه عمومی 1996 بود.
روشن است كه بحران مالي کنونی مربوط می شود به مانع تراشی جمهوری خواهان در راستای تصویب بودجه جدید تا دولت را وادار کنند که طرح بیمه بهداشتی را به تعویق بیندازند. این در حالی است که اوباما با قدرت در مقابل این تلاش جمهوری خواهان می ایستد، تا در مقابل حامیانش در شرایط تنگی قرار نگیرد و به آنان وعده داده بود که این طرح را که آن زمان کنگره تحت سیطره دموکرات ها تصویب کرده بودند، اجرا کند.

همه  احتمالات نشان می دهد که کنگره در برابر این بحران به بن بست رسیده است و گفتگوها میان دموکرات ها و جمهوری خواهان با این روند به راه حل مناسبی نمی انجامد.
با اين شکست در حمایت مالی از دولت فدرال آمریکا حتما باید با آغاز سال مالی جدید بخشی از درها را ببندد اما در این روزهای گذشته نمایندگی ها و برنامه های حکومتی دچار ضربه سنگینی شدند، این برنامه ها اصولا به حمایت های و اعتبارهای مالی کنگره تکیه می کرد و این شکست به شکست آمریکایی معروف شده است.

با وجود اختلاف موجود میان جمهوری خواهان و دموکرات ها به نظر می آید که سازش میان این دو سخت باشد و رئیس جمهور نیز هیچ امتیازی به جمهوری خواهان نمی دهد که منجر به رکود اقتصادی شود.

قابل ذکر است که جمهوری خواهان شرط بسته اند که طرح بهداشتی اوباما(اوباما کر) را از بودجه حذف کنند و این از تفکرات جناج محافظه کار در داخل مجلس نمایندگان است که به حزب " تي پارتي" معروف است. این حزب بود که چنین تصمیمی برای اصلاح کسری بودجه اتخاذ کرد و در نتیجه جان بینر رئیس مجس نمایندگان جمهوری خواه نیز به او پیوست اما دموکرات ها به شدت این تصمیم را محکوم کردند و اوباما نیز در مقابل خواسته جمهوری خواهان خشمگین شد و در گفتگو با سی ان بی سی تصریح کرد که نمی توانم به 20 ميلیون مردم بگویم که شما نمی توانید به بیمه بهداشت دست یابید، بنابراین دولت به سبب جمهوری خواهان شکست خورده باقی می ماند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار