خود مراقبتی زنان به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری ها یک ضرورت است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران؛ مريم كاشانيان مدير گروه زنان و مامايي دانشگاه علوم پزشكي ايران به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران ( 24 لغایت 30 مهرماه ) به روابط عمومی دانشگاه ایران گفت : سلامت زنان از دو جنبه دارای اهمیت است. از سویی بعنوان مادر و كسي كه پايه و اساس يك خانواده و سلامت بچه ها بستگی به سلامت او دارد و از سوي ديگر بعنوان يك انسان  مستقل که پنجاه درصد جمعیت کشور را شامل می شوند ، به همين دلیل سازمان جهانی بهداشت سلامت مادران را بعنوان يكي از شاخصهاي اصلي سلامت جامعه مورد توجه قرار مي دهد
 
رئيس بيمارستان شهيد اكبر آبادي توجه به سلامت زنان در سه دره سني مختلف  را مهم دانست و گفت : باید به سلامت زنان در سه دوره سنی كودكي ، باروري و يائسگي توجه نمود. در دوران كودكي و قبل از سنين باروري چيزي كه  روي سلامت و آينده دختران بسيار تاثير گذار است مسئله تغذيه و چاقي مي باشد. خانواده ها بايد به اين مسئله خيلي توجه نمایند زیرا چاقي باعث پايين آمدن سن بلوغ مي شود كه با پايين آمدن سن بلوغ مشكلات متعددي بروز خواهد کرد.

بيماري هاي هورموني و ديابت از  عوارض ابتلا به چاقي هست كه هر كدام مي تواند بر روي باروري دختران اثر بگذارد. با رعايت يك رژيم غذايي مناسب ، ورزش و اصلاح شيوه زندگي مي توان از بروز چاقی در دختران پيشگيري كرد. خوشبختانه کودکان ما بيشتر در نظام خانواده قرار گرفته اند و با مسايل و مشكلاتي چون سوء استفاده هاي جنسي از آنها كمتر مواجه هستند ولي بايد در اين زمينه ها هم آموزشهاي لازم را دريافت نمايند.
 
  از مسایل مهم دیگر در این سنین حاملگی خانم ها می باشد  که باید آموزش های مربوط به قبل ، حین و پس از بارداری را دریافت کنند تا با مسایل و مشکلات دوران بارداری و پس از آن بخوبی برخورد شود و بتوانیم سرانجام بارداری را بهبود ببخشیم و به سلامت مادر به همان اندازه که سلامت نوزادش مهم است، اهمیت دهیم  .  
 
کاشانیان در ادامه گفت : در سنین پس از باروری یعنی از حدود 45 تا 50 سالگی به بعد یائسگی خانم ها شروع می شود و با توجه به افزايش طول عمر افراد، زنان زيادي به سنين پس از باروري مي رسند و اگر متوسط عمر خانم ها را 80 سال در نظر بگيريم ؛ چيزي حدود یک سوم عمر آنها در اين دوران طي خواهد شد. در اين دوران چون ترشح برخي از هورمونها در خانم ها قطع مي شود با مسائل جسمی و روحی متعددی روبرو خواهند شد و باید آموزش هایی را در خصوص ورزش و رژیم غذایی به آنها داد، چون هم برای روحیه آنها بسیار موثر بوده، ریسک ابتلا به افسردگی را در آنها کاهش می دهد و هم در جلوگیری از بروز پوکی استخوان بسیار کمک کننده است و همینطور از چاقی آنها که بدلیل پایین آمدن متابولیسم بدن اتفاق می افتد پیشگیری میشود.
 
وی در پایان خود مراقبتی زنان را بمنظور پیشگیری از ابتلا به بیماری ها، ضروری دانست و گفت : جدا از اینکه توجه به بهداشت فردی در تمامی سنین باید مدنظر خانم ها قرار گیرد، برای سنین کودکی بیشتر خانواده ها را ملزم به مراقبت از دختران خود می دانم. در سنین باروری و پس از آن ، به خانمها توصیه می کنم انجام تست پاپ اسمیر و ماموگرافی را در نظر بگیرند و با مراقبتهای مکرر و در فواصل معین  و با مراجعه حداقل سالی یکبار به پزشک ، منتظر علامت نشوند. چون معمولا"  تا بروز علایم ، بیماری پیشرفت زیادی کرده است.

 توصیه می کنم :تمام خانم ها حداقل  3 تا 4 ماه  در سال – چیزی در حدود 100 روز - آهن را بصورت مکمل در رژیم غذایی خود داشته باشند و برای دوران یائسگی مصرف قرصهای مکمل مانند کلسیم و ویتامین D که برای پیشگیری از پوکی استخوان مناسب هستند را زیر نظر پزشک درنظر داشته باشند .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار