پایگاه ماناس در نزدیکی شهر بیشکک پایتخت "قرقیزستان" که در حال حاضر در دست نیروهای نظامی آمریکا و ناتو می‌باشد دارای بیش از 5000 پرسنل است که 700 نفر از آنان اهالی "قرقیزستان" هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پایگاه ماناس در نزدیکی شهر بیشکک پایتخت "قرقیزستان" که در حال حاضر در دست نیروهای نظامی آمریکا و ناتو می‌باشد دارای بیش از 5000 پرسنل است که 700 نفر از آنان اهالی قرقیزستان هستند که به کارهای خدماتی و کشیک مشغول می‌باشند و دیگر پرسنل این مکان افراد خارجی هستند که در سمت‌های مشاور و مسئول فرهنگی و مترجم مشغول به کار می‌باشند.
 
در این پایگاه همچنین 1400 نیروی نظامی و 300 پیمانکار و 2000 نفر پرسنل هستند که به افغانستان رفت‌وآمد می‌کنند.
 
آغاز همکاری‌های نظامی بیشکک و پنتاگون به سال 2001 و شروع جنگ به اصطلاح ضدتروریسم آمریکا در افغانستان باز‌ می‌گردد که واشنگتن به همین بهانه اقدام به ایجاد پایگاه در "قرقیزستان" و مستقر کردن نیروهای خود در این کشور کرد.
 
با این وجود، این تعامل نظامی از همان ابتدای افتتاح پایگاه هوایی ماناس به دلایل مختلف از جمله اختلاف‌نظرهای مالی و فشارهای پنهان روسیه و چین همواره با مشکلاتی همراه بوده است.
 
در این شرایط، مقامات قرقیزی سالی چند بار به مقامات پنتاگون در خصوص احتمال قطع همکاری و مسدود کردن پایگاه آن در قرقیزستان هشدار می‌دادند که این مسأله هر بار با ارائه برخی وام‌ها، حمایت‌ها و امتیاز‌هایی از سوی واشنگتن به بیشکک به صورت موقت مرتفع می‌شد ولی اخیرا با بیانیه قطعی رئیس جمهور "قرقیزستان" مسدود شدن پایگاه در سال 2014 قطعی به نظر می‌رسد.
 
آنچه در ادامه مشاهده می‌کنید تصاویری از این پایگاه می­‌باشد.


















انتهاي پيام/

منبع:فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار