وکلاي ملت در حالی طرح الحاق یک تبصره به قانون وظایف و اختیارات رئیس ‌قوه قضاییه را بررسی می‌کنند که با موافقان و مخالفان جدی روبه روست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان اولین دستور جلسه امروز (سه شنبه، 30 مهرماه) خود را به بررسی الحاق یک تبصره به ماده 3 قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضاییه اختصاص دادند.  
 
براساس تبصره این ماده واحده در صورتی که دولت در مدت مذکور نتواند نسبت به تصویب و ارسال لایحه به مجلس اقدام کند و سه ماه دیگر از مهلت قانونی آن بگذرد رئیس قوه قضاییه می‌تواند مستقیما لایحه را به مجلس ارسال کند.  
 
اما این لایحه موافقان و مخالفانی هم داشت.  
 
محمد مهدی مفتح طی اخطار قانون اساسی گفت: براساس اصل 74 قانون اساسی این راه حل مناسبی نیست چرا که در قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس به آن اشاره نشده است.
 
وی افزود: براساس اصل 158 قانون اساسی از جمله اختیارات رئیس قوه قضاییه تهیه لوایح قضایی متناسب با جمهوری اسلامی ایران است.
 
نماینده  مردم تویسرکان تصریح کرد: اگر منظور این است که قوه قضاییه بعد از سه ماه یا هر چند ماه لایحه را مستقیما به مجلس ارسال کند از آن جایی که این لایحه از طریق دولت نیامده است با قانون اساسی مطابقت ندارد چرا که اصل 65 قانون اساسی تصریح می‌کند طرح‌ها و لوایح طبق آیین نامه داخلی مجلس صورت گیرد.  
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه گفت: این که رئیس قوه قضاییه مستقیما به مجلس لایحه بدهد در آیین نامه چنین تعریفی نداریم بنابراین مورد ابهام است مگر این که آیین نامه را اصلاح کنیم.  
 
در ادامه علی لاریجانی که ریاست این جلسه را برعهده داشت در پاسخ به اخطار قانون اساسی محمد مهدی مفتح گفت: ممکن است این موضوع خلاف قانون اساسی باشد ولی سوال اینجاست اگر دولت لایحه قوه قضاییه را به مجلس ندهد و قوه قضاییه معطل بماند باید چه کار کرد؟ چرا که این موضوع را قانون اساسی روشن نکرده است.  
 
هم چنین محمدحسین میرمحمدی نماینده خوانسار و گلپایگان نیز طی اخطار قانون اساسی به اشکالات نماینده تویسرکان تاکید کرد و گفت: این که دولت اقدام به ارائه لایحه نکند توجیهی بر رعایت نکردن قانون اساسی نیست.
 
لاریجانی در پاسخ به وی گفت: عرض کردم وقتی قوه قضاییه به دولت لایحه می‌دهد و دولت آن لایحه را به مجلس ارسال نمی‌کند آن وقت باید چه کار کنیم.  
 
وی اظهار داشت: دو نکته در این جا وجود دارد یکی این که براساس اصل 74 که نمایندگان معتقدند لوایح قانونی بعد از تصویب هیئت وزیران به مجلس ارسال می‌شود این طرح علی الظاهر مخالف قانون اساسی است اما یک بحث دیگری وجود دارد این که اگر دولت لوایح ارسالی را به مجلس تسلیم نکند چه باید کرد.  
 
در ادامه و در پی درخواست ایرج ندیمی نماینده سیاهکل و لاهیجان مبنی براینکه این طرح برخلاف قانون اساسی است و نباید بررسی شود علی لاریجانی موضوع را به رای گذاشت و نمایندگان با 60 رای موافق، 64 رای مخالف و 28 رای ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر با درخواست وی مخالفت کردند تا این طرح در مجلس پیگیری شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: وظایف ، اختیارات ، ماده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار