دكتر حجت الله ايوبي رياست سازمان سينمايي و امورسمعي و بصري روز گذشته 29 مهرماه با حضور در هتل هويزه تهران و صرف صبحانه با مجموعه مديران دفاتر انجمن سنيماي جوانان ايران با آنها به گفت و گو نشست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از انجمن سينماي جوانان ايران،‌ دكتر حجت الله ايوبي رياست سازمان سينمايي و امورسمعي و بصري روز گذشته 29 مهرماه با حضور در هتل هويزه تهران و صرف صبحانه با مجموعه مديران دفاتر انجمن سنيماي جوانان ايران با آنها به گفت و گو نشست.
 
در اين ديدار ابتدا سرپرستان دفاتر ضمن معرفي خود و تبريك به رياست سازمان سينمايي موارد خاص خود را در استانها بيان كردند كه از آن جمله مي توان به وضعيت آموزشي دفاتر و يكپارچه شدن سيستم آموزشي كه موجب رضايت هنرجويان و خانواده آنها در استانها شده، تجهيز دفاتر و ايجاد امكانات اوليه توليد كه سبب توليد آثار درخور در دفاتر سطح كشور شده و حضور نزديك به چهل اثر در بخش مسابقه كه از دست آوردهاي تجهيز دفاتر است، بالارفتن سطح جشنواره هاي منطقه اي، ملي و بين المللي كه نمونه بارز آن سي امين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران بود، سامان يافتن وضعيت حقوق و دستمزد كاركنان ستاد مركزي و دفاتر انجمن پس از سه دهه، رضايت مدرسين از مبلغ حق الزحمه ها و دريافت به موقع آن و از ارتباط تنگاتنگ مديريت و مجموعه معاونين با سرپرستان دفاتر را ذكر كرد.
 


 
در ادامه ايوبي پس از شندين سخنان سرپرستان دفاتر، ضمن تشكر از برگزاري سي امين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران و مثبت ارزيابي كردن آن گفت: بنده هم به نوبه خود اين اعياد را خدمتتان تبريك عرض مي كنم و خسته نباشيد مي گويم و دست مريزاد بخاطر جشنواره خوبي كه برگزار شد، مخصوصاً جناب آقاي ميرزاخاني كه با علاقه و با انرژي سال هاي سال زحمت كشيدند و تلاش كردند و مهم ترين موفقيت آقاي ميرزاخاني و تيمشون ايجاد اين همدلي و اين اجماع نظري و عملي كه در مديرانشان مي بينند.
 
 بنده هم ساليان سال در جاهاي مختلف افتخار خدمت به اهالي فرهنگ و هنر را داشتم و سختي كار را در عرصه فرهنگ و هنر به خوبي حس مي كنم.
 
وي با توجه به ادعاي يكي از سرپرستان دفاتر مبني بر اينكه مبلغ سي ميليون تومان بابت برگزاري همزمان جشنواره به دفتر انجمن تعلق گرفته اما تنها يك ميليون تومان آن را اداره كل در اختيار وي قرار داده گفت: مي دانم كه متاسفانه حقوق اهالي فرهنگ و هنر جزو الويت هاي آخر است. در سخنوري همه اهل سخن هستند و اهل شعر و ادب اما وقتي كه كاهش بودجه و مشكلات مالي مطرح مي شود اولين قرباني آن فرهنگ و هنر است.
 
ايوبي در ادامه افزودي: حالا اضافه كنيد مشكلات و فراز و فرودها و چالش ها و... اتفاق بيفتد و گريبان فرهنگ را مي گيرد و از نفس مي اندازد. در سالهايي كه گذشت در جامعه فرهنگ و هنر دچار يك بحران  شد. ما نمي خواهيم كسي را مقصر بدانيم ولي شرايط فرهنگي هنري در يك شرايط بد و نا به سامان قرار گرفت. شما در عرصه سينما، هنرهاي تجسمي و هنرهاي نمايشي هستيد. دوران پرتلاطم و پرفراز و نشيب و پرآسيبي گذشت به ويژه در بين رشته هاي مختلف، سينما خيلي آسيب ديد و مسائل و حاشيه هايي كه براي سينماي ايران ايجاد شد وضع جامعه سينما را غيرطبيعي كرد و مشكلات و حاشيه هايي درست كرد كه بخشي از انرژي مديريت سينمايي كشور را حقيقتاً مي گيرد و مسائلي هست كه اصلا اهميتي ندارد اما به آن پرداخته مي شود.
 
وي با اشاره به سختي كار گفت: بنده خودم شب گذشته تا ساعت 30/11 در خدمت شما بودم و الان هم در خدمت شما هستم و ممكنه كه من در يك منطق درستي عمل مي كنم يا منطق غلطي حركت مي كنم ولي به هرحال دارم حركت مي كنم. كل وقت و انرژيم صرف مي شود و در گذشته هم همينطور بوده است.


 
سادگلي مجلس افتتاحيه و اختتاميه جشنواره فيلم كوتاه تهران براي من قابل ستايش بود، دكورهاي پرخرج  دورانشان گذشته

 
ايوبي در ادامه صحبت هايش به لزوم دور بودن از تلاطم ها و حركت در مسير درست فرهنگ و هنر اشاره كرد و گفت: هنر آقاي ميرزاخاني و تيمشون اين بود كه در اين تلاطم ها يك جزيره نسبتاً ثابتي را به نام انجمن سينماي جوانان ايران به وجود آوردند و حفظ كردند و اجازه ندادند كه اين حاشيه ها گريبان گير انجمن سينماي جوان شود و اين احساس بنده است. چه در جلسه اي كه در خدمتتان بوديم وچه در فضايي كه ديدم. در جلسه افتتاحيه و اختتاميه به خود ايشون هم گفتم سادگي مجلس براي من قابل ستايش بود. با ولخرجي هاي بي خود و بي اثر شديدا مخالفم و اتفاقا همينجور هم هست. اين را هم به شما بگم شما كه همه هنرمنديد، اصلا امروز زيبايي يعني سادگي و اين دكورهاي پرخرج ديگه دورانشان گذشته. هنر يعني اينكه در اوج سادگي ما بتوانيم زيبايي خلق كنيم و همه آثار مدرني كه امروز خلق مي شوند حتي در تجسمي و معماري و... ديگه كارهاي شلوغ و پرهزينه جواب نمي دهد يا رفتاري كه ما با ميهمانانمان داريم. متأسفانه ما براي جشنواره هامون مهمانان خارجي بسيار دعوت مي كنيم و بعد هم با انها رفتاري مي كنيم كه اصلاً انتظارش را ندارند. بنده خودم در جاهاي مختلف بزرگان سينماي ايران مي آمدند كه در تمام دنيا صاحب نام هستند، بهشان مي گفتند شما در اين هتل دعوتيد دو روز هستيد و بعد از دو روز چك اوت مي شوند.
 
كل اين تشكيلات و جشنواره ها و انجمن ها و اين ساختمان براي چيست؟ اين ها در پايان بايد بشود توليد و آموزش
 
رياست سازمان سينمايي با اشاره به اهميت متن به جاي حاشيه گفت: الحمدا... من در اين جشنواره اين فضا را نديدم و در اوج سادگي و درعين حال متن بيشتر از حاشيه بود. گاهي ما فراموش مي كنيم كه كل اين تشكيلات و جشنواره ها و انجمن ها و اين ساختمان براي چيست؟ اين ها در پايان بايد بشود توليد و آموزش. گاهي خود اينها برامون موضوعيت پيدا مي كند. گاهي ما اصل كار را فراموش مي كنيم و همه هزينه ها صرف امور جاري مي شود و از اصل غافل مي شويم. به حمدا... اين فضا را در مديريت آقاي ميرزاخاني احساس نكردم و نمي كنم.
 
دكتر ايوبي با تاكيد بر تلاس سرپرستان دفاتر باري جذب امكانات ساير دستگاه هاي فرهنگي استانها گفت:نكته ديگري كه مهم است و فكر مي كنم كه شماها هم بايد به آن توجه كنيد اين هست كه همه امكانات را نبايد از دولت بگيريم از سازمان سينمايي بگيريم از آقاي ميرزاخاني مطالبه كنيم. بخشي از آن طبيعتاً به ما برميگردد و فراهم مي كنيم و بخش ديگري از آن جايگاهي كه شما براي انجمن سينماي جوان خلق مي كنيد و اين نكته خيلي مهم است. آقاي ميرزاخاني و تيمشون من فكر مي كنم بيشترين امكانات رو از اعتبارشون و از روابط شخصيشون و دوندگي هاشون و تلاش هاشون خلق كردند. بنده هم هرجا كه بودم به هيچ وجه به امكانات محدود دولت بسنده نكردم. بنابراين يك مقدار انتظار ما اين است كه شما در استان جايگاه انجمن سينماي جوانان ايران اينقدر بالا برود كه بقيه افتخار كنند كه با شما همكار هستند، به شما كمك كنند، از همه پتانسيل هاي كه در استان وجود دارد كه فراوان هم هست استفاده كنند. ظرفيت و انرژي خانواده ايراني را هم شما در نظر بگيريد.
 
ظرفيت و انرژي خانواده ايراني را هم شما در نظر بگيريد

 
با اشاره يكي از سرپرستان دفاتر به بحث شهريه در دفاتر و درخواست سوبسيد به فعاليت هاي آموزشي انجمن ايوبي گفت:  فرمودند كه ما شهريه از هنرجويان نگيريم، مطمئناً اگر چنانچه جوان با استعدادي بود كه نياز به كمك داشت بايد به آن كمك كنيم ولي خانواده ايراني حاضرند فرش زيرپايشان را نيز بفروشند تا فرزندشان موفق باشد. اين خاصيت خانواده ايراني است. جاي ديگه اينطوري نيست. به هيچ وجه در جامعه غرب خانواده حاضر نيستند خودشان را فداي فرزندشان بكنند ولي ما همه خودمان را فداي فرزندانمان مي كنيم. بنابراين از انرژي بايد استفاده كرد. اگر شما جايگاه ويژه اي براي انجمن سينماي جوان تعريف كنيد در استان ها، مطمئن باشيد كه خانواده ها حاضرند بيش از اين مبلغ هم كمك كنند تا بچه درس بخوانند.
 
سعي كنيد خانه اي بسازيد خانه جوان كه همه مردم استان آنجا را خانه خود بدانند
 
دكتر ايوبي در ادامه با اشاره به ايجاد فضاي فرهنگي در استانها به دست دفاتر انجمن گفت: من مي خوام بگم كه به هرحال شما هم سعي كنيد خانه اي بسازيد خانه جوان كه همه مردم استان آنجا را خانه خود بدانند. واقعا بايد تلاش كنيم كه آقاي ميرزاخاني اين موفقيت را داشت. سياست به طور كلي از انجمن سينماي جوان برود كنار به خاطر اينكه ادبيات سياسي به كار لطمه مي زند. شما در حوزه اي كه هستيد اگر بزرگان منطقه در آن رفت و آمد نكنند بقيه هم نخواهند آمد. عرصه فرهنگ و هنر عرصه حذر نيست يعني شما اگر هم در مركز هم در تهران و هم در سازمان سينمايي، اگر بزرگان سينماي كشور دور و برمان نباشند و رفت و آمد نكنند اتفاقي نمي افتد چون اتفاق دست اين هاست.
 
ما در عرصه مديريت فرهنگي بايد بدونيم كه هماهنگ كننده هستيم، ستاديم باغبانيم ميزبانيم
 
رياست سازمان همچنين در خصوص نحوه برخورد با اهالي فرهنگ و هنر گفت: در اينجا حكومتي دركارنيست رياستي در كار نيست. من رئيس كي هستم؟ رييس اهالي سينمايي كه خودشان فيلمنامه را مي نويسند و مي سازند و وقتي مي خواهند مجوز بگيرند مي آيند سراغ بنده. كاري با من ندارند. ما در عرصه مديريت فرهنگي بايد بدونيم كه هماهنگ كننده هستيم، ستاديم باغبانيم ميزبانيم. اگر ميهمانان ما نيايند و دور و بر ما نباشند مطمئن باشيد بودجه هم باشد كاري انجام نمي شود. در غير اين صورت بودجه هم نباشد خيلي از كارها انجام ميشود. من نمي خوام بگم بودجه اي دركار نيست ميخوام بگم نگاهمون را بايد بلند كنيم و انجمن سينماي جوان و خانه اي كه در آنجا تأسيس كرديد بايد بشود خانه همه فرهنگ و هنر ايران. بخش هاي مختلف. اين اميد بنده است و سعي هم مي كنيم كه انشا ا... هم در مركز و هم در استان ها اين جايگاه رفيع و بلند براي شما حفظ شود.
 
عدالت فرهنگي اقتضا مي كرد كه بخشي از اين هزينه هاي ميلياردي را ما نمي كرديم به جايش با اندك امكاناتي خانه شما را آباد مي كرديم
 
ايوبي در ادامه با اشاره به جايگاه رفيع انجمن گفت:بنده هم بر اين باور هستم كه خيلي از اين هزينه هايي كه مي كنيم در كشور كه فكر مي كنيم كار مهمي مي كنيم واقعا عدالت فرهنگي اقتضا مي كرد كه بخشي از اين هزينه هاي ميلياردي را ما نمي كرديم به جايش با اندك امكاناتي خانه شما را آباد مي كرديم، جوانان كشور را شاد مي كرديم و اين مدرسه واقعي سينماي ايران را تقويت مي كرديم. مطمئن باشيد اين كار را خواهيم كرد. مطمئن باشيد در هزينه ها دقت مي كنيم همه مديران ما دست پاك هستند و همه اهل صرفه جويي اند و همه شان هم اتفاقا به اين باور رسيده اند كه انجمن سينماي جوان جاي بسيار مهمي است.
 
مسئله تعطيلي انجمن سينماي جوان اصلا در ذهن ما نمي گذرد
 
در پاسخ به سئوال يكي از سرپرستان دفاتر مبني بر شايعه تعطيلي دفاتر و نگراني آنان از اين بابت ايوبي با تاكيد گفت:مسئله تعطيلي انجمن سينماي جوان اصلا در ذهن ما نمي گذرد و اتفاقا برعكس من فكر مي كنم به وسيله انجمن سينماي جوان است كه سازمان سينمايي مي تواند به اعماق استان هاي كشور نفوذ بكند و خوب گفت آقاي جعفري جلوه كه شما هم بازوهاي فكري ما و هم اجرايي ما هستيد در همه استان ها و مطمئن باشيد اگر پاي ما به استاني بيفتد حتما به شما سرخواهيم زد اگر اولين جا نباشيد اما جزو جاهايي هستيد كه ما به شما سر خواهيم زد.
 
شما را نماينده سازمان سينمايي در كل استان ها مي دانيم

 
ايوبي همچنين گفت:شما را نماينده سازمان سينمايي در كل استان مي دانيم و در عمل هم انشاا... اين را نشان خواهيم داد. براي تجهيزاتتان هم فكري خواهيم كرد و مشورت مي كنيم و بودجه و امكاناتمون را مي سنجيم. ضمن اينكه باز هم فكر مي كنم جايگاه انجمن سينماي جوان كه خيلي روند رو به رشد و خوبي را در پيش دارد. آقاي ميرزاخاني و تيمشون خيلي گام هاي بلندي برداشتند و اميدواريم اين روش ادامه پيدا كند.
 
 شما مي تواند دانش را به سينما برگردانيد

 
ايوبي همچنين در خصوص امنيت شغلي كاركنان انجمن در استانها هم گفت:مسئله امنيت شغلي فقط مسئله شما نيست. در جامعه سينمايي كشور خيلي ها دارند كار مي كنند ولي متأسفانه در سينماي كشور فقط بازيگر و كارگردان ديده مي شوند. لشكر عظيم سينماي كشور كه سينما را سرپا نگه مي دارند در پشت صحنه هستند و ديده نمي شوند. همه مشكل امنيت شغلي دارند و ما داريم تلاش مي كنيم كه يك فكر اساسي بكنيم براي كليت سينماي كشور. بنده هم مطمئنم اگر امنيت شغلي داشته باشيد بهتر مي توانيد كار خود را انجام دهيد. بنده باز هم ميگم شما مدرسه سينماي ايران هستيد و من سينما را با تئاتر مقايسه مي كنم و واقعا سطح تئاتر بسيار بالاست.
 
در عرصه سينما فيلمنامه نويسي متأسفانه هنوز به عنوان يك هنر فاخر و برجسته مطرح نيست شما مي تواند دانش را به سينما برگردانيد. انجمن سينماي جوان مي تواند سطح دانش سينماي كشور را بالا ببرد. كار شما علاوه بر آموزش و تحقيق و پژوهش شناختن استعدادهاي خوب، و تهيه كننده هاي قابل شما هستيد كه اميد ما در استان هستيد.
 
ما از شما انتظار داريم كه در فرهنگ سازي هم شما وارد عرصه شويد. برويد بزرگان را پيدا كنيد و ارزش و اهميت فيلم را توضيح دهيد به هرحال من فكر مي كنم با شما مي توانيم يك انقلاب فرهنگي را در استان، يك جنبش فرهنگي و حركت رو به جلوي فرهنگي را و يك سينماي خوب و اميدواركننده را رقم بزنيم. شما مي توانيد به مردم ياد دهيد و فرهنگ سازي كنيد كه به سينما برويد.
 
سينماي جوان مي تواند به كليت سينماي ايران كمك كند
 
ايوبي همچنين گفت: من بر اين باور  و اعتقاد قلبي و راسخ هستم كه سينماي جوان مي تواند به كليت سينماي ايران كمك كند و سينماي جوان مي تواند بازوي تواناي فكري و اجرايي ما باشد. مي تواند به ما كمك كند كه حركت هاي ملي را در كشور تقويت كنيم.
 
من از دو جهان به سينما نگاه كردم
 
ايوبي با تاكيد بر نقش سينماي ايران بر جهان ادامه داد: ما در ايران فيلم ديدن و كنسرت رفتن بلد نيستيم چه برسد به فيلم كوتاه، ولي دنيا بلد است. من از دو جهان به سينما نگاه كردم از نگاه سينماي ايران به آن نگاه نكردم، يك نگاه از دنياي غرب بود كه مي ديدم كه سينماي ايران را چقدر ستايش مي كنند و برايم فوق العاده ارزشمند بود. نگاه ديگر از نگاه ايراني بود. من سه چهار سال مدير اكو بودم من در اين تاجيكستان و افغانستان قدم زدم و اينها ادامه تمدن ايراني هستند و نگاهشان به سينماي ايران التماس آميز است. آنها دنبال هويت سازي هستند و از ايران مي خواهند كه از جوان ايراني مطالبه كنند و ما مي توانيم در سينماي منطقه حرف اول را بزنيم و نقش واقعي سينماي ايران را پيدا كنيم.
 
شما در كاروان سينماي اميد جايگاه بلندي نزد من و سازمان داريد

 
مهمترين حرف وزير در دولت جديد عدالت فرهنگي است و اين يعني يك برابري فرهنگي كه باعث جلوگيري از نا به هنجاري مي شود. در دنيا براي دسترسي به سينما و موسيقي فكر شده است و عدالت يعني هم دسترسي مردم به كالاهاي فرهنگي و هم عدل يعني اينكه هركسي در جايگاه خودش و به نوبه خودش باشد.
 
در پايان اين نشست كه دو ساعت به طول انجاميد ميرزاخاني خطاب به ايوبي گفت: جا دارد تبريك بگوييم به خانواده سينماي جوان كه سكاندار سينماي فرهنگ و هنر كشور چنين ديدگاه وسيع و مهمي به انجمن و حوزه آن دارد ما قبلا هم توفيق صحبت با شما داشتيم و امروز موجب شد اين دوستان با انرژي و اميد و سرشار از توان و بروز احساسات به شهرهاي خود برگردند واين احساسات را به هنرمندان استان ها اعلام مي كنند و از مباحث حمايتي كه شما براي انجمن تدارك ديده ايد بهره مند شويم.
برچسب ها: انجمن ، سینما ، ایوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.