پس از چند سال اين بار ال كلاسيكو را با دو نگاه متفاوت مي‌بينيم. در يك‌سو تاتا مارتينو وجود دارد با سبك و روشي متفاوت از مربيان سابق بارسا و در سوي ديگر كارلو انجلوتي كه قطعا مرد موجه‌تري نسبت به مورينيو است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بدون ترديد مصاف بارسا و رئال ، حساس‌ترين نبرد باشگاهي جهان به شمار مي‌رود.ديداري كه تنها به فوتبال مربوط نمي‌شود.تقابل دو فرهنگ كاملا متفاوت. يك‌سو مردم جدايي‌طلب كاتالان و در سوي ديگر پايتخت‌نشينان مادريد كه از زمان ژنرال فرانكو تا امروز هميشه نگاه خودبرتربيني نسبت به ساكنان بارسلونا داشته‌اند.

فردا شب جهان به مدت نود دقيقه مكث مي‌كند و همه نگاه‌ها به سوي نوكمپ است؛جايي‌كه بارسلونا و رئال در قالب هفته دهم لاليگا برابر هم صف‌آرايي مي‌كنند. فردا شب نه خبري از مورينيو مرد حاشيه‌ساز سه سال اخير رختكن مادريدي هاست و نه پپ گوارديولا و تيتو ويلانوا كه در 5 سال گذشته بيشترين تاثير را بر فلسفه «تيكي تاكا» داشته‌اند.

پس از چند سال اين بار ال كلاسيكو را با دو نگاه متفاوت مي‌بينيم. در يكسو تاتا مارتينو وجود دارد با سبك و روشي متفاوت از مربيان سابق بارسا و در سوي ديگر كارلو آنجلوتي كه قطعا مرد موجه‌تري نسبت به مورينيو است.وضعيت جدول تا هفته قبل به‌گونه‌اي بود كه بارسا با هشت پيروزي متوالي بهترين استارت تاريخ خود را در لاليگا زده بود اما تساوي در خانه اوساسونا موجب شد اختلاف 5 امتيازي اين تيم با رئال به 3 امتياز تقليل پيدا كند.حالا شاگردان آنجلوتي اين فرصت را دارند تا با پيروزي برابر رقيب ديرنه‌شان اين 3 امتياز اختلاف را صفر كنند.به همين راحتي بهترين استارت تاريخ بارسا مي‌تواند ظرف دو هفته همه ارزش‌هاي خود را از دست بدهد، از اين رو نباختن در اين پيكار از اولويت‌هاي دو تيم است.

توپ‌هاي بلند؛ حربه جديد بارسا

در فصول قبل، احتمال به تساوي كشيده شدن اين بازي بسيار كم بود اما فلسفه مربيان امروزي دو تيم به‌گونه‌اي است كه شايد تساوي احتمالش بيشتر از ساير نتايج باشد.تاتا مارتينو سرمربي آرژانتيني بارسا تا به حال تجربه مربي‌گري خارج از قاره آمريكا را نداشته و گفته مي‌شود همين موضوع مي‌تواند بهاي گزافي را براي او و مجموعه فعلي‌اش در بر داشته باشد.

فوتبال امروز اروپا تفاوت فاحشي با فوتبال آمريكاي جنوبي دارد.شايد همين تفاوت باعث پارادوكسي در فوتبال بارسا شده است.آنها در بازي‌هاي ابتداي فصل خود نشان دادند برخلاف فصول قبل اين بار روي استفاده از ضدحملات و همچنين توپ‌هاي بلند عمقي نقشه ويژه‌اي دارند.

در 5 فصل قبل هرگز تيم گوارديولا و ويلانوا با اين سبك بازي نمي‌كرد. آنها با احترام به فلسفه تيكي تاكا سعي بر اين داشتند كه گام به‌گام توپ را به جلو ببرند و در حالت «پرس شديد» ضربه نهايي را به رقبا وارد كنند.البته اين سبك از بازي، آنتي تز خودش را داشت.شكست‌هاي تاريخي بارسا مقابل اينتر و چلسي در ليگ قهرمانان نمونه بارزي از اين آنتي تز بود.

با اين وجود تاتا مارتينو در بدو ورود به بارسا اعلام كرد هرگز قصد تغيير تاكتيك را ندارد. به‌‌زعم او فوتبال امروز بارسا به مثابه يك تابلوي ارزشمند نقاشي است و درست نيست كسي تغييري را در اين تابلوي چشم‌نواز ايجاد كند.اما 9 بازي گذشته آبي اناري‌ها در لاليگا و همچنين سه مصاف آنها در ليگ قهرمانان اروپا مويد اين واقعيت است كه بارسا تلاش دارد با احترام به اصل تيكي تاكا، نوع ديگري از فوتبال را هم با اين تاكتيك تلفيق كند.

استفاده از ضدحملات برق آسا با مدد از توپ‌هاي بلندي كه به پشت دفاع حريف گسيل مي‌شود مهم‌ترين تغيير بارسا نسبت به‌گذشته است.در بازي امشب انتظار مي‌رود رئال بازي را تدافعي آغاز كند و مثل هميشه چشم به فرارهاي رونالدو داشته باشد.آنها در فصل قبل در كوپا دل ري (جام حذفي) با اين تاكتيك توانستند با نتيجه سه بر يك از سد بارسا در نوكمپ بگذرند.از اين رو شايد مردان كاتالان در نوع بازي شان تغييراتي را به وجود بياورند.مارتينو در بازي هفته قبل مقابل ميلان نشان داد تيمش را به‌گونه‌اي روانه زمين مي‌كند كه كمتر اسير ضدحملات شوند.

اين چهار مرد

هر دو تيم و بخصوص رئال مادريد در تابستان امسال فرصت را براي تقويت تركيب خود و خريد مهره‌هاي جديد غنيمت شمردند و برترين‌هاي حال حاضر دنيا را جذب كردند، البته با هزينه‌هايي گزاف.در مادريد، رئال با رئيس خود، فلورنتينو پرس كه به ولخرجي براي خريد ستاره‌هاي دنيا معروف است، گرت بيل، ستاره تاتنهام را با قراردادي 100 ميليون يورويي خريد تا سنت جذب گران‌قيمت‌ترين بازيكنان دنياي فوتبال را حفظ و اين بازيكن ولزي را به‌گران‌‌ترين نقل‌وانتقال فصل تبديل كند.

بيل اما تنها خريد رئالي‌ها در تابستان نبود و آنها بازيكنان ديگري مانند، ايسكو (از مالاگا)، آسير ايارامندي و كارواخال را با بودجه‌اي در حدود 170 ميليون يورو جذب كردند تا يك تابستان پرخرج ديگر را در تاريخ باشگاه ثبت كنند.در طرف ديگر بارسلونا اگرچه به اندازه مادريدي‌ها خرج نكرد اما پولي كه اين تيم بابت خريد، نيمار ستاره برزيلي پيشين خط حمله سانتوس پرداخت به نوبه خود قابل‌توجه بود.بارسلونا براي خريد نيمار رقمي نزديك به 56 ميليون يورو به برزيلي‌ها داد.

با توجه به خريد اين عناصر هجومي انتظار مي‌رود در بازي امشب صاحب فانتزي بيشتري نسبت به‌گذشته باشيم.با وجود اين چهار مرد كليدي را مي‌شود عناصر تاثيرگذار اين نبرد معرفي كرد؛زوج مسي و نيمار در يكسو و رونالدو و بيل در سوي ديگر.

البته با توجه به مصدوميت شديد بيل او هنوز در وضعيت آرماني قرار ندارد و شايد در ابتداي بازي آنجلوتي از او استفاده نكند.اما قطعا امشب هواداران دو تيم توقع كارهاي عجيب و ناشدني را از اين چهار بازيكن دارند.تنها نگراني هواداران بارسا هم به وضعيت مسي مربوط مي‌شود.او سه هفته به علت مصدوميت دور از ميدان بود و در بازي با ميلان با وجود اينكه تك گل تيمش را به ثمر رساند اما نشان داد هنوز آمادگي قبل از مصدوميت را ندارد.

مرداني كه ديگر نيستند

سواي مورينيو و تيتو كه ديگر هيچ‌كدام سمتي در رئال و بارسا ندارند،تعدادي از بازيكنان دو تيم هم هستند كه سال گذشته از مهره‌هاي تاثيرگذار ال كلاسيكو به شمار مي‌رفتند و امروز يا در دو تيم حضور ندارند يا جايگاه ثابت شان را از دست داده‌اند. در بارسا ديگر خبري از داويد ويا نيست.مهاجمي كه گل‌هاي سرنوشت‌سازي را در ال كلاسيكو‌هاي پيشين به ثمر رساند.ويا در ابتداي فصل از جمع بارسايي‌ها جدا شد و هم اينك لباس آتلتيكو را بر تن مي‌كند.

به غير از اين بازيكن، بارسا مهره ارزشمند ديگري را از دست نداده است اما يوردي آلبا امشب به خاطر مصدوميت قطعا در تركيب تيمش حضور نخواهد داشت.اما در سوي مقابل اوضاع كمي براي رئال وخيم‌تر است.مسعود اوزيل كه بهترين پاسور رئال در چند فصل گذشته بود از اين تيم جدا شده و ديگر در ال كلاسيكو، رئال نمي‌تواند از پاس‌هاي ارزشمند اين بازيكن طراح استفاده كند.كاسياس در لاليگا جاي خود را به لوپز داده و قطعا يكي از مهم‌ترين غايبان بازي امشب كاپيتان رئال مادريد خواهد بود.

پيش از اين آنجلوتي عنوان كرده بود ديه گو لوپز در لاليگا درون دروازه رئال قرار مي‌گيرد و كاسياس تنها در بازي‌هاي ليگ قهرمانان اروپا فرصت عرض اندام را دارد.هيگوآين هم در تمامي ال كلاسيكو‌هاي قبل از مهره‌هاي ثابت رئال به حساب مي‌آمد كه او هم در ابتداي فصل، رئال را به قصد ناپل ترك كرد تا يكي از غايبان ال كلاسيكو لقب بگيرد.

از سوي ديگر ژابي آلونسو هم به خاطر مصدوميت در بازي امشب نخواهد بود.حالا بايد ديد در غياب اين بازيكنان كدام تيم بيشتر ضرر مي‌كند.هواداران به بازيكنان جديدي مثل نيمار و بيل دل‌خوش كردند اما تاريخ نشان مي‌دهد همواره با تجربه‌ها عملكرد بهتري را در ال كلاسيكو داشتند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار