مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری:

انتظار شهروندان و مدیریت شهری از دولت یازدهم؛ تخصیص صددرصدی اعتبارات مصوب

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان حمل و نقل با بیان اینکه تحقق صددرصدی اعتبارات مصوب یکی از انتظارات شهروندان از دولت یازدهم است است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مسعود رنجبریان با اشاره به اعتبارات مندرج در قانون بودجه کل کشور برای شهر تهران، گفت: متاسفانه ردیف های اعتباری پیشنهادی توسط دولت قبل با پیش بینی و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران درخصوص توسعه و نگهداشت حمل و نقل عمومی تهران تفاوت های بسیاری دارد و این در حالی است که افزایش ظرفیت جابجایی شهروندان تهرانی از طریق توسعه خطوط مترو و ایجاد خطوط بی.آر.تی بیش از هر زمان دیگری در پایتخت مشهود است.

وی با اشاره به بودجه مصوب مترو ابراز کرد: در ردیف اعتبار مترو مدیریت شهری بودجه یک هزار میلیارد تومانی را پیشنهاد داد که برای سال 92 تنها 274 میلیارد تومان بابت توسعه خطوط مترو مصوب شده است که تفاوت بسیار زیادی دارد.
رنجبریان ادامه داد: حداقل انتظار ما این است که با حمایت های دولت یازدهم اعتباراتی بیش از رقم های مصوب به شهرداری تهران تخصیص یابد.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل شهرداری تهران با تاکید بر نیاز به وجود تعامل بین دولت و شهرداری ها بیان کرد: در جدیدترین اقدام وزارت کشور ابلاغیه ای از سوی معاون عمرانی وزارت کشور مبنی بر استفاده از تسهیلات 2میلیارد دلاری بودجه ارزی برای توسعه قطارهای شهری در کلان شهرها، اعلام کرد که نشان از عزم جدی وزارت کشور برای توسعه ناوگان قطار شهری دارد. این امر بیانگر آن است که در صورت هم افزایی بین بخشی می توان به تحقق آرزوهایی نظیر اتمام کامل خطوط مترو امیدوار بود.
وی همچنین به ضرورت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و مینی بوسرانی پرداخت و تصریح کرد: بودجه ای که برای نوسازی  اتوبوس های درون شهری و برون شهری برای کل کشور مصوب شده است 711 میلیارد تومان است که به هر حال رقم مطلوبی نیست. این در حالی است که طی سال های 90 تا 92 اتوبوسی به شهر تهران تخصیص داده نشده است. حال آنکه با هماهنگی و استفاده از منابع مالی فاینانس و دیگر روش ها می توان اتوبوس های مورد نیاز را از طریق توان خودروسازان داخلی تأمین کرد. ضمن اینکه با توجه به اینکه سن ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران نیز رو به افزایش است نوسازی، تعمیر و نگهداری ناوگان از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است.
مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان حمل و نقل همچنین یادآور شد: در حال حاضر در ناوگان مینی بوسرانی شهر تهران بالغ بر 1200 دستگاه مینی بوس با سن بالای 20 سال در حال فعالیت هستند که بیش از 90 درصد ناوگان موجود را تشکیل می دهند و موجب نارضایتی شهروندان و آلودگی های زیست محیطی گردیده اند. لذا نوسازی مینی بوس ها با پیگیری همه جانبه و اجرای نمودن توافق نامه سه جانبه فی مابین شهرداری تهران، سازمان حفاظت از محیط زیست و ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت محقق خواهد شد.
رنجبریان در پایان با اشاره به قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و اخذ جرایم خاطرنشان ساخت: براساس قانون باید 60 درصد از وجوهی که از محل اخذ جرایم در خزانه کل کشور وصول می گردد، هم در راستای ارتقاء ایمنی معابر شهری، نصب علائم و تجهیزات ترافیکی، توسعه سامانه های هوشمند ترافیک، احداث پل های عابر پیاده و توسعه توقفگاه ها بین شهرداری ها و دهیاری ها تقسیم شود. این در حالی است که از سال 90 تا کنون تنها یک میلیارد تومان از سهم 150 میلیارد تومانی شهرداری تهران پرداخت شده است.

وی افزود: رقم مصوب بودجه کل کشور برای این منظور 248 میلیارد تومان است که تا کنون تخصیصی از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری صورت نگرفته است.
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار