معاون مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، اصلی ترین راهکار برای مدیریت خشکسالی را افزایش بهره وری در مصرف آب می داند

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

محمدرضا اسماعیلی متین،گفت: با توجه به اینکه 90 درصد آب مصرفی کشور به بخش کشاورزی اختصاص می یابد، افزایش بهره وری در مصرف آب می تواند نقش مهمی در مدیریت آب در زمان خشکسالی داشته باشد.

به گفته معاون مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، میزان بهره وری آب در کشور ما با استاندارد های جهانی فاصله زیادی دارد تا آنجا که این رقم در کشور ما تنها حدود 30 درصد است.

اسماعیلی متین تبدیل روش های آبیاری سنتی به روش های نوین را راهکار اصلی افزایش بهره وری منابع آبی دانست و گفت: دولت در این زمینه حمایت های چشم گیری از کشاورزان می کند، تا آنجا که تسهیلات بلاعوض چشمگیری به این بخش اختصاص داده است.

وی حفظ منابع آب و خاک از طریق حفظ پوشش گیاهی را یکی دیگر از راه های موثر برای مدیریت خشکسالی دانست و گفت: از بین رفتن پوشش گیاهی سبب به راه افتادن سیل در هنگام بارندگی می شود و علاوه بر تحمیل خسارت هی مالی و جانی، زمینه های فرسایش خاک را بوجود می آورد.

اسماعیلی متین با اشاره به اینکه تشکیل یک سانتیمتر خاک زراعی یک سال طول می کشد، گفت: این در حالیست که در صورت وقوع سیل بستر خاک شسته می شود و عملا خاک زراعی از بین می رود.

معاون مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، در ادامه تغییر الگوی کشت را یکی دیگر از راهکار های مدیریت بحران خشکسالی دانست و گفت: یکی از فاکتور های مهم در تولید محصولات کشاورزی توجه به اقتصاد آب است و منظور از اقتصاد آب این است که باید به گونه ای مناسب نسبت به انتخاب محصول برای کشت اقدام شود.

وی افزود: محصولی مثل ذرت آب زیادی نیاز دارد و این در حالیست که کشت برخی از محصولات مثل یونجه به آب زیادی نیاز ندارد.

 اسماعیلی متین یکی دیگر از راه های مدیریت خشکسالی را جلوگیری از حفر چاه دانست و گفت: اگر در جا هایی که سفره های آب زیر زمینی در معرض خطر هستند با احتیاط بیشتری نسبت به اخذ مجوز حفر چاه اقدام شود، گام مهمی برای مدیریت بحران خشکسالی برداشته شده است./س

 


    

برچسب ها: راهکار ، مدیریت ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.