نهاونديان با تاکيد بر اينکه بايد بخش خصوصي در کشورهاي اسلامي فعال شود گفت: تشکيل شوراي گفتگو ميان کشورهاي اسلامي ضروري است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،محمد نهاوندیان در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با بيان اينکه هم اکنون 23 درصد از جمعیت دنیا را مسلمانان تشکیل می‌دهند،اظهار داشت: اما با اين وجود تنها 5.5 درصد از تجارت جهانی متعلق به کشورهاي اسلامي است.

وي با اشاره به اينکه هم اکنون دولت هاي اسلامي بخش خصوصي را ناديده گرفته اند،گفت: نتيجه اين مسئله عقب ماندگي اين کشورهاست،بنابراين وظیفه دولت تنها سیاست‌گذاری،‌ کاهش بوروکراسی‌های غیرضروری در برنامه هاي تجاري ، تسهیل مقررات و ایجاد فضای سیاسی مساعد برای روابط اقتصادی است.

نهاونديان با بيان اينکه در صورت تسهيل مسائل مربوط به سرمايه گذاري بخش خصوصي، قطعا اين بخش مي‌تواند از ذخاير طبيعي به درستي استفاده نمايد،تصريح کرد: در اين صورت نقش بخش خصوصي در راستای افزایش بهره‌وری، تقویت تحقیق و پژوهش، گسترش نوآوری و ارتقای سطح روابط خود با دانشگاه‌ها به خوبي نمايان شده و اين مسئله قطعا تاثير بسزايي در توسعه پايدار کشورهاي اسلامي خواهد گذاشت.

نهاونديان با تاکيد بر اينکه روابط بين دولت ها و بخش خصوصي بايد هموار شود،افزود: هیچ اتاق بازرگانی کار صنعتی و تولیدی انجام نمی‌دهد اما باید اتاق‌ها را توانمند کنیم تا خلاء‌هاي مربوط به نوآوری و تقویت تحقیق و توسعه پر شود و در واقع اتاق‌ها باید رابط بین بخش خصوصی و دولت باشند.  اتاق‌ها باید رابط بین بخش خصوصی یک کشور و یک کشور دیگر و سازمان‌‌های بین‌المللی باشند.

وي  با بيان اينکه براي داشتن همکاری‌های لازم و کارساز بين المللي باید با خشونت و افراطی‌گری مقابله کنیم،گفت: در کنار رويکرد مسالمت آميز دولت يازدهم در سياست،اين دولت در اقتصاد هم رویکرد توانمندسازی بخش خصوصی را برگزیده است.

رييس دفتر رييس جمهوري با تاکيد بر  لزوم صدور ويزاي تحاري بين کشورهاي اسلامي افزود: سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشترک بین بخش خصوصی‌ و ايجاد حس رقابت همراه با رفاقت در کشورهاي اسلامي ضروري است.

برچسب ها: اسلامی ، تجار ، شورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار