نبايد نگاه ها و نگرش ها به صنعت نفت تامين پول به خزانه کشور باشد بلکه بايد به يک عامل توليدي و توسعه اقتصادي تبديل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مرتضي عزتي دبير همايش علمي ملي فنت و توسعه اقتصادي در اين نشست گفت: يکي از مهمترين هاي عامل اثرگذار بر پيشرفت کشورها، وجود منابع توليد است که به صورت سنتي منابع طبيعي و زمين همراه نيروي کار و سرمايه از اصلي ترين عوامل توليد و رشد توسعه اقتصادي کشورها به شمار مي آيند.
 
وي تصريح کرد: با توجه به اينکه امروزه همه عوامل تاثيرگذار از جمله سرمايه انساني، دانش و فناوري و مديريت در کشور فراهم است متاسفانه روند توسعه اي اين صنعت در کشور چندان گسترده نيست و با چالش هاي بسياري مواجه است.
 
عزتي تاکيد کرد: در حال حاضر روند روبه رشد صنعت نفت در کشور به آن صورت که مورد توجه قرارگيرد متاسفانه مورد سنجش و ارزيابي دقيق قرار نگرفته است بررسي مانع و فرايندهاي توسعه در اين صنعت با ارزش مي توان به رشد اقتصاد کشور کمک کند.

دبير همايش علمي ملي فنت و توسعه اقتصادي افزود: مهمترين عامل براي بکارگيري عوامل توسعه در اين صنعت استفاده از تجارب حاکمان و سياستمداران اين حرفه است.
 
وي اضافه کرد: بايد نگاه و نگرش درباره صنعت نفت در کشور تغييرکند نفت ابزار کسب درآمد براي مصرف نيست بلکه براي توسعه اقتصادي کشور است نبايد نگاه به نفت تامين پول به خزانه باشد بايد به يک عامل توليد و توسعه اقتصادي در کشور تبديل شود.

 عزتي گفت: بررسی چرایی این روند و به کار گیری یافته­ های این بررسی­ ها می­ تواند روندها را رو به بهبود ببرد. در این زمینه یکی از منابع طبیعی بسیار مهم و با ارزش کشور ما، نفت است که بررسی­ ها نشان می­دهند این منبع به خوبی در مسیر رشد و توسعه قرار نگرفته است.
 
وي خاطرنشان کرد: بررسی چرایی این مهم و ارایه راه­کارهای کارساز برای جایگیری نفت در راه توسعه اقتصادی کشور می­تواند بسترساز دگرگونی­ های سازنده در کشور باشد. بر این پایه همایش نفت و توسعه اقتصادی برگزار می­ شود تا بررسی­ ها در زمینه محورهای همایش را در راستای تلاش برای بهبود به کارگیری نفت در راه پیشرفت کشور گسترش دهد.
 
در ادامه عباس شاکری در همایش نفت و توسعه اقتصادی با اشاره به اینکه چرا تولید در کشور حالت سکون به خود گرفته است گفت:  متاسفانه براساس آمارهای ارائه شده توسط مراکز آماردهی رسمی کشور رشد اقتصادی در کشور ما در شرایط خوبی به سر نمی برد.

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد که مشکل اصلی این وضعیت نفت  است و تا نفت از بودجه خارج نشود نمی توان به شرایط دلخواه رسید.

وي تصريح کرد: در حال حاضر بودجه عمراني حيات خلوت بودجه جاري کشوراست که با هم در اميخته است بطوري که مدام با کسري مواجه مي شود در حاليکه قرار بود بودجه کشور بصورت عملياتي شکل بگيرد.

این استاد دانشگاه گفت:تا زمانی که وضعیت به همین منوال باشد،شفافیت از اقتصاد خارج می شود و در نتیجه دولت نیز هرگز به مردم پاسخگو نخواهد بود.
 
وی ادامه داد: بنابراین اگر به فکر بهبود شرایط اقتصادی هستیم باید به حال نفت فکری کرد تا این نعمت خدادادی به موهبتی برای اقتصاد تبدیل شود.
 
شاکری گفت: بنابراین از امروز باید به فکر زمانی باشیم که دیگر نفتی در کشور برای تولید نداریم.
 
رئیس دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی گفت: بخشی از شغل های موجود در کشور غیر مولد است به این مفهوم که اگر نباشد هیچ ضرری به اقتصاد وارد نخواهد شد اما بیشترین ارز و پول نفتی را به خود اختصاص داده اند که باید برای آنها نیز فکری کرد.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: نفت ، اقتصاد ، درآمد ، مدیریت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار