برای تشویق امیرضا کوهستانی و "دیوار چهارم" به این مراسم آمدم و بسیار از این بابت خوشحالم.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، شب گذشته، 9 آبان ماه تالار ایوان شمس میزبان دوازدهمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر بود.

در ابتدای برنامه کلیپی از شادروان "جاهد جهانشاهی" مترجم آثاتر نمایشی نمایش داده شد و سپس نشان "عبدالحسین نوشین" عالی ترین نشان انجمن تئاتر ایران توسط ایرج راد به همسر جهانشاهی تعلق گرفت. 

ایرج راد، بازیگر تئاتر و تلویزیون سخنانی پیرامون استاد جهانشاهی گفت: خیلی حرفها باید در ارتباط با کارها و مسائل او گفته شود که متاسفانه تاکنون آنچنان که بایدبه این انسان با ارزش نپرداختند.

وی افزود: یکی از خصوصیات اخلاقی او رودرواستی و یکرنگی بود و در برابر حرفهای نامعقول از خود واکنش نشان می داد و به طور کل بی پرده حرف هایش را بازگو می کرد.

راد ادامه داد: امیدوارم در جایی مقام و منزلت این منتقد بزرگ در اختیار جوانان قرار داده شود تا آنها هم به سمت و سوی راه او قدم بردارند.
 
در بخش دیگر برنامه قرار بود از هما روستا بازیگر تئاتر و تلویزیون تقدیر شود. به علت بستری شدن وی در بیمارستان متنی که او آماده قرائت کردن کرده بود توسط "فریبرز دارایی" از اعضای آکادمی استاد سمندریان قرائت شد. سپس کلیپی نیز پیرامون هما روستا نمایش داده شد.
تشکر فراوانی از شما دارم ولی خود را لایق این تجلیل نمی دانم اما حال که دوستان در این کار مصر هستم مجبورم قبول کنم می دانم در برگزاری این جشن چقدر زحمت  و هر سد و جوش را باید تحمل کند به خصوص رسول صادقی با وسواس و دقت نظر که دارند افسوس که من در این جشن نیستم و این بیشتر مرا خجالت زده می کند نکته ای بود که همیشه دوست داشتم به منتقدان بگویم اول خسته نباشید سپس اینکه بدون نقد کارشناسانه و تاثیر گذار تئاتر خوب تولید نمی‌شود.

بنابراین یک منتقد به مانند یک هنرمند باید مدام روی خود کار کند و با بسیار و آشنایی با سبک های هنر و تئاتری جهان نظر شود این صاحب نظر بودن باعث پذیرفتن نقد در جامعه هنری می شود و نکتهی مهم دیگر اینکه منتقد نباید با سلایق موجود دیدگاهش را تغییر دهد و سلیقه ای عمل کند امیدوارم این نصیحت کوچک من شما آزده خاطر نکرده باشد همه با کمک هم خود و تئاتر مان رشد ببریم.

همچنین نمایش "مترسک" به کارگردانی محمد حسن معجونی به عنوان نمایش برگزیده سال انتخاب شد و وی بعد از دریافت جایزه گفت: از اینکه جایزه گرفتم و در جمع شما هستم بسیار خوشحالم و هیچ جایزه به اندازه این جایزه برایم ارزش ندارد اما از مریض شدن هما روستا  ناراحت شدم.
 
در بخش دیگر برنامه قرار بود از "فریدون عمو زاده خلیلی" تقدیر و تجلیل شود که متاسفانه وی به دلیل حضور در مراسم بزرگداشت قیصر امین پور در دزفول نتوانست در مراسم امشب حاضر شود.

"ابراهیم پشت کوهی" در سخنان کوتاهی گفت: امسال در 24 شهریور شانزدهمین سال تئاتر تیتووک را داشتیم. از اینکه در این مراسم که دولتی نیست و خصوصی است به عنوان نمایش برگزیده انتخاب می شوم من خیلی خوشحال هستم و سپاسگذار چشم های تیزبینی هستم که پس از سالها ما را دیدند.

مسعود فروتن، نویسنده و کارگردان نیز در سخنانی گفت: خوشحالم که تئاتر در تلویزیون مطرح شده است. تا امروز در حدود 400 تله تئاتر در تلویزیون کار کردم. تله تئاتر فراموش شده ولی چرا باید فراموش شود. تله تئاتر مادر هنرهای نمایشی است.

 
وی افزود: نیما دهقان به عنوان تهیه کننده دست من را در تله تئاتر باز گذاشته تا هر کاری که می توانم انجام بدهم. کار کردن با جوانان من را به سمت جوانی خود سوق می‌دهد.

امیر رضا کوهستانی نویسنده و کارگردان تئاتر نیز در سخنانی گفت: من از طرف خانه تئاتر از بازیگران سینمایی شاغل در تئاتر پوزش می خواهم چرا که بسیار دلسوز و با پشتکار هستند.

وی افزود: هستند نمایش هایی که پر فروش هستند آن هم به دلیل بازیگران سینمایی حاضر در آن کارها ولی می بینیم که حمایت نمی شوند و از آن طرف هم نمایش هایی هستند که فروشی ندارند ولی حمایت می شوند.

کوهستانی ادامه داد: امسال این بازیگران سینما بودند که موجب زنده ماندن گروههای تائتر شدند.

نگار جواهریان بازیگر تئاتر و سینما که به خاطر امیرضا کوهستانی به این برنامه آمده بود در این مراسم گفت: من خوشحالم که به این مراسم آمدم و تاسف می خورم که این سالها در این جشن حضور نداشتم.

 وی ادامه داد: من آمدم که در کنار امیرضا کوهستانی برای دیوار چهارم دست بزنم و امشب خیلی لذت بردم.

اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان در راستای توجه به رسانه‌های بیداری و شنیداری امسال از بهاره برهانی و عباس غفاری که در رسانه رادیو به هنر تئاتر توجه می‌کنند تقدیر شد.

عباس غفاری هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: اگر سخت‌کوشی خانم زندیان نبود برنامه‌ی ما 10 سال دوام نمی‌آورد. در کشوری که تلاش عده‌ای بر این است که تئاتر تعطیل شود برنامه‌ی هفت اقلیم زنده مانده و از تئاتر می‌گوید.

این فعال تئاتری و مطبوعاتی خواستار توجه بیشتر شهرداری به امر فرهنگ و تئاتر شد.

همچنین بهاره برهانی از همراهی نیلوفر زندیان مدیر رادیو فرهنگ و فریبرز گلبن تهیه کننده رادیو قدردانی کرد.

در بخش خبرنگار فعال خارج از انجمن نیز نیما دهقان به خاطر ساخت برنامه‌ی مجله‌ی تئاتر تقدیر شد كه این تقدیر توسط مسعود فروتن انجام شد.

مسعود فروتن گفت: خیلی خوشحالم امسال تلویزیون در این برنامه مطرح شده است‌، بیش از 40 سال تله تئاتر کار می‌کنم و چهارصد تله تئاتر ساخته‌ام اما اولین بار است اینجا دعوت شده‌ام.

از نیما دهقان ممنونم که در تلویزیون برنامه‌ای برای تئاتر می‌سازد و از اینکه تله تئاتر فراموش شده گله‌مندم، چون تئاتر مادر هنرهای نمایشی است و وقتی فراموش می‌شود‌ نتیجه‌اش همین سریال‌هایی است که می‌بینیم.

در بخش پایانی این برنامه برگزیدگان مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان و نویسندگان معرفی شدند.

این برگزیدگان به شرح زیر هستند:


گزارش: ساسان پیروز‌ به خاطر گزارش تولید رویای ناتمام از سایت نمایشگر
مقاله: افشین خورشیدباختری به خاطر مقاله‌ فراز و نشیب تئاتر دانشگاهی از سایت نمایشگر
نقد:هومن نجفیان برای نقد نمایش «هفت شب با مهمان ناخوانده» در مجله هنرمند
گفت‌وگو: مهین صدری به خاطر گفت‌وگو با محمدرضا الوند در مجله الف
عکس: سعید اردکانی‌مقدم به خاطر مجموعه عکس‌هایش
هیات داوران در بخش یادداشت برگزیده‌ای نداشت

انتهاي پيام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.