آرزوی سلامتی برای "مرتضی احمدی" راوی "شکرستان" به مناسبت 89 سالگی وی داریم.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، "مرتضی احمدی" با نام اصلی "مرتضی حاج سید احمدی" در دهم آبان 1303 در جنوب تهران ودر خانواده‌ای با اصالت تفرشی به دنیا آمد.

او ابتدا برای تحصیل به مکتب و بعد به دبستان منوچهری در گمرک و سپس به دبیرستان شرق و دبیرستان روشن رفت.

احمدی در شانزده سالگی ورزش باستانی و فوتبال را شروع کرد و به همراه تیم فوتبال دبیرستان در مسابقات آموزشگاه‌های تهران رتبه هایی به دست آورد.

بعدها در تیم فوتبال راه‌آهن تهران و پس از آن در باشگاه راه‌آهن تا سال 1325 بازیکن و مربی شد.

پس از چند تلاش آماتوری در تئاتر در سال 1321 باکمک عده‌ای از دوستانش "تماشاخانه ماه" را رو به روی باغ فردوس دایر کرد.

پس از چند هفته مجبور به ترک آن جا شد. در اوایل پاییز 22 در تئاتر فرهنگ برای اولین بار پیش‌پرده‌خوانی کرد و در نتیجه بازیگر تئاتر هم شد.

مدتی بعد پدرش از فعالیت او در تئاتر مطلع شد و او را از خانه بیرون کرد وی پس از مدتی هم زمان با هنرپیشگی، در راه‌آهن تهران به عنوان تعمیر کار استخدام شد.

برای اولین بار به سبک بیات تهران در پیش پرده‌ها آواز خواند او در یکی از پیش پرده‌ها ترانه‌ای به نام "کارگرم من" را اجرا کرد که با استقبال کارگران راه‌آهن روبه رو شد و منجر به اعتصاب کارگران گردید که در نتیجه "مرتضی احمدی" به بخش حسابداری راه آهن منتقل شد و پس از پایان اعتصاب دستگیر شد و در کلانتری تعهد کرد از آن به بعد از اجرای آن پیش پرده‌خود داری کند.

پیش پرده دیگری نیز با اجرای احمدی به نام قدس شاهین توقیف شد ولی پس از اجرای مجدد آن در پاییز 1323 در جمعی خصوصی ، محکوم شد شش ماه به کرمان تبعید شود که با پیگیری محمد مسعود ، مدیر روزنامه فرد امروز که تصادف به تئاتر فرهنگ آمده بود حکم وی ملغی شد.

چند تا از پیش پرده های دیگر با اجرای احمدی نیز توصیف شده است از جمله پیش پرده ای به نام" پیرهن زرده" وپیش پرده ای به نام " کارمند دولت" که به توقیف رسید.

احمدی در سال 1326 به رادیو تهران رفت تا برنامه های کمدی اجرا کند ، او در دور دوره های مختلفی در رادیو کارکرد.

وی در سال 1326 دوبلور فیلم های خارجی شد و در سال 40 که انجمن گویندگان فیلم ایران تاسیس شد از او برای دوبله دعوت کرد البته قبل از آن هم در سال 34 از وی خواستند برای این کار به ایتالیا برود وبه گروه ایرانی که در آن جا بود بپیوندد ولی این درخواست همزمان با ازدواج او شد واز این کار انصراف داد.

پس از کودتای 28 مرداد احمدی بازیگری را کنار گذاشت وبه مدت 7 سال به اهواز رفت ولی پس از بازگشت به تهران از نو کار بازیگری را در سریال تلویزیونی به نام" تک مضراب " از سرگرفت از سریال های تلویزیونی دیگری که احمدی بازی کرده می توان از "سلطان صاحبقران " ، " هفت شهر عشق" و " آئینه" و " زیر بازارچه " نام برد .

در فروردین 49 احمدی به دعوت ملی حاتمی ترانه عنوان بندی فیلم " حسن کچل" را خواند پیش از چهارصد ترانه خبری و 150 ترانه فکاهی خوانده است از ماندگارترین آثار وی می توان به دوبله شخصیت " روباه مکار " در مجموعه انیمیشن " پینوکیو" اشاره کردهمچنین روایت داستان انیمیشن شکرستان که برای کودکان خاطره انگیز است .

او کتاب هایی را نیز به رشته تحریر در آورده است که از جمله آن ها به "من و زندگی" ، " کهنه های همیشه نو "، " فرهنگ برو بچه های تهرون"، " تهرون وتهرونی ها" و " تاریخچه کوچه باغی و پیش پرده خوانی " اشاره کرد.

احمدی در سال 1332 برای اولین بار در سینما در فیلمی به نام "ماجرای زندگی" بازی کرد و برخی از فیلم های دیگر او عبارتند از "ستاره ها"، "تحفه هند"، "کلاه قرمزی و پسرخاله"، "بلندی‌های صفر"، "خانه خلوت"، "راه و بیراه"، "ساده لوح"، "یکبار برای همیشه"، "ارثیه"، "تا غروب"، "گراند سینما"، "جدال در تاسوکی"، "ماموریت معما"، "اتوبوس"، "مدرک جرم"، "مردی که زیاد می‌دانست".

اکنون مرتضی احمدی که 89 سالگی خود را جشن می‌گیرد حال و احوال خوبی ندارد وبه دلیل کهولت سن از بیماری رنج می‌برد امیدوارم این هنرمند عزیز که همیشه یادآور خاطرات کودکی ما است همیشه سرحال باشد و برایش آرزوی سلامتی داریم.

انتهاي پيام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار