تمام دنیا می‌دانند که ملت مصر هرگز به سمت تندروی نرفته است، این ملت تمایلی به ورود به فتنه‌ داخلی یا فتنه منطقه‌ای شیعه و سنی هم ندارد، این مباحث را مردم رد می‌کنند. کسانی بودند که به دنبال وارد کردن ملت مصر به جنگ شیعه و سنی بودند. ملت مصر در طول تاریخ، مظهر اعتدال و کشور مصر کشور الازهر است.

"إسراء أحمد فؤاد" روزنامه‌نگار اليوم‌السابع قاهره در يادداشتي اختصاصي براي سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران نوشت: پیش از این که «آنچه در مصر می گذرد» را بیان کنم باید اول به دستاوردهای یک سال تلخ از حکم‌فرمایی اخوان‌المسلمین در مصر بپردازم. چرا که حوادث و رویدادهای مصر نتیجه یک سال اخیر می‌باشد.

مشروح اين نوشته به شرح زير است:

"متاسفانه انتخابات ریاست جمهوری اخیر مصر انتخاب بین بد و بدتر بود. احمد شفیق مردی با تجربه اما چهره‌ای از دوران و بازماندگان مبارک در میان مردم شناخته شده بود و محمد مرسی چهره ای جدید با گفتمان دینی سیاسی متفاوت و وعده های هنگفت که حزب عدالت و توسعه شاخه سیاسی اخوان المسلمین آن را رونمایی کرد.


در آن زمان، ملت مصر به 3 دسته تقسیم شد، گروهی پای صندوق رفتند و مجبور شدند به مرسی رای بدهند تا استبداد و ظلم و ستم دوران مبارک بازنگردد. گروهی دیگر به شفیق رای دادند، آن‌ها دلایل خودشان را دارند که معتقد بودند که اولا اخوان‌المسلمین تجربه ریاست‌جمهوری و اداره یک کشور بزرگ به اندازه مصر را ندارد و دوم اعتقاد داشتند که اگر اخوان‌المسلمین به قدرت رسید، حکومت‌شان بر مصر مادام‌العمر خواهد شد. گروه سومی هم بودند که رای سفید به صندوق ها انداختند.

17 ژوئن 2012، برای اخوان‌المسلمین مصر روز بزرگی بود. محمد مرسی، رئیس حزب عدالت و توسعه اخوان‌المسلمین به عنوان پنجمین رییس‌جمهوری مصر انتخاب شد. اما در نهایت و کمتر از یکسال، اشتباهات استراتژیک مرسی منجر به برکناری وی شد. از جمله این اشتباهات این بود که وی وعده‌هایی که متعلق به رئیس جمهور همه مصریان بود را محقق نکرد و مهمتر آنکه، او رئیس جمهور اخوانی‌ها بود و در راستای منافع همه اقشار مردم تلاش نمی‌کرد، بلکه تنها به دنبال منافع اخوان بود. حتی ادبیاتی که به کار گرفته، نشان می‌داد که رئیس جمهور فراجناحی نبود و رئیس حزب متبوعش یعنی حزب توسعه وعدالت بود.


واژه «اهلی و عشریتی» که همواره در اکثر سخنرانیش به کار می‌برد، از دیگر نمونه‌های نگاه تک‌بعدی او به مقوله او به ریاست جمهوری تمام مردم مصر بود. یکی دیگر از اشتباهات آقای مرسی حذف جریانات و جوانان شرکت کرده در انقلاب مردم مصر علیه مبارک بود. وی به محض اینکه به قدرت رسید، تلاش کرد تا احزاب ونیروهای سیاسی و جوانانی که در انقلاب 25 ژانویه شرکت کرده را حذف و شروع به روند سازماندهی شده‌ای کرد تا کشور را اخوانی کند.

یکی از دلایل شورش جامعه علیه اخوان المسلمین و خود آقای مرسی تدوین قانون اساسی بود. مرسی در تدوین قانون اساسی پایبند به این نبود که یک کمیته فراجناحی از هر طبقه و اقشار سیاسی و اجتماعی و حزبی جامعه مصر تشکیل بدهد، این اقدام اعتراضات سراسری گروه‌های مخالف را به دنبال داشت. در واقع این قانون ضربه محکمی به انقلاب 25 ژانویه وارد ساخت.

علاوه بر آن مرسی فرمان جدیدی صادر کرد که بر اساس آن اختیاراتی که در آن قانون به رییس جمهوری می‌دهد، هیچ مقام قضایی در مصر نمی‌تواند علیه تصمیمات و اقدامات وی شکایت یا از اجرای آن جلوگیری کند، همچنین رییس جمهور از پیگرد احکام قضایی مصون می شود، اختیار منحل کردن پارلمان و هیئت قانون اساسی از دستگاه قضایی سلب می‌گردد و انتخاب دادستان کل کشور به عهده شخص رییس جمهور گذاشته می‌شود.


تصمیمات شتاب زده و نسنجیده، یکی دیگر از علل ایجاد نارضایتی‌ها از محمد مرسی بود. یکی از آن تصمیمات قطع رابطه ناگهانی با سوریه بود. چرا که مصر می‌توانست نقش مهم و بزرگی در حل و فصل بحران سوریه و مسائل منطقه‌ای ایفا کند.

مرسی در سخنرانی‌اش در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، طرح جدیدی را درباره سوریه ارائه کرد. وی بر اساس آن خواستار تشکیل کمیته چهارگانه از ترکیه، مصر، ایران و عربستان سعودی شد و بر حل سیاسی و عدم دخالت غربی‌ها در حل بحران سوریه کرد.

این طرح مورد استقبال ایران نیز قرار گرفته بود. بعد از چند ماه و با برگزاری اجلاس‌های متعدد در قاهره و تحت تاثیر برخی نیروهای سلفی، مصر رابطه با سوریه را به صورت ناگهانی قطع کرد.

متاسفانه مرسی و حکومتش و در کنار آن برخی سلفی‌ها از گفتمان طائفه‌گرایی و تکفیری استفاده می‌کردند. در حالی که جامعه مصر در این مرحله حساس نیاز به گفتمان عقلانیت وهمزیستی داشت، سخنرانی‌های برخی سلفی‌ها تحریک آمیز بود که جامعه مصر را به پرتگاه فرقه گرایی می‌کشاند. درست بعد از چند روز از توهین سلفی ها به شیعیان در حضور مرسی در کنفرانس کمک به سوریه، حادثه دلخراش کشتن 4 شیعه در یکی از روستاهای مصری رخ داد که متاسفانه بی احترامی به اقلیتها با لبخند رئیس جمهور سابق مصر همراه شد.


تمام دنیا می‌دانند که ملت مصر هرگز به سمت تندروی نرفته است، این ملت تمایلی به ورود به فتنه‌ داخلی یا فتنه منطقه‌ای شیعه و سنی هم ندارد، این مباحث را مردم رد می‌کنند. کسانی بودند که به دنبال وارد کردن ملت مصر به جنگ شیعه و سنی بودند. ملت مصر در طول تاریخ، مظهر اعتدال و کشور مصر کشور الازهر است. این کشور دارای اعتدال مذهبی بوده است. کشور الازهر که اسلام اعتدال و میانه روی را به جهانیان وحتی کشوری که در آن اسلام نازل شده است صادر کرده و مردم آن در قرآن کریم اینگونه یاد شده اند:

عزیز مصر حضرت یوسف فرمودند[ادخلوا مصر إن شاء الله آمنين] (سوره يوسف، آیه 99)، و پیامبر اکرم محمد (ص) در حدیث فرمودند [إذا فتح الله عليكم مصر فاتخذوا من أهلها جندا كثيفا فإن بها خير أجناد الأرض ـ فقيل ولما يا رسول الله قال : لانهم وأهليهم في رباط إلي يوم القيامة]. بنابر این ملت مصر هر کسی را که بخواهد از مسیر اعتدال خارج کند را قبول نمی‌کند و کارهای افراطیون از جانب ملت مرود شکست قرار خواهد گرفت. تحرکات آقای مرسی باعث خشم مردم مصر و منجر به نارضایتی مردم شده بود."

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار