رشد جمعیت، پیچیدگی زندگی و استفاده از ابزارهای گوناگون برای راحتی بیشتر سبب شده تا زندگی انسان در معرض حوادث بسیاری قرار گیرد و در این میان کودکان آسیب پذیرترین قشر هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن/سالانه پنج میلیون و 300 هزار نفر در جهان به دلیل صدمه دیدن جان خود را از دست می دهند و سالانه حدود دو میلیون مجروح ناشی از حوادث در بیمارستان ها بستری می شوند که کودکان و نوجوانان از قربانیان اصلی حوادث هستند.

کودکان زیر پنج سال آسیب پذیرترین گروه در برابر حوادث خانگی و کودکان بالای پنج سال آسیب پذیرترین گروه در معرض خطر ترافیک محسوب می شوند.

ˈشهبانو موسویˈ کارشناس بهداشت و ایمنی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن در این زمینه به بیان چند نکته در باب پیشگیری از سوختگی، سقوط، غرق شدگی و خفگی، مسمومیت و حوادث ترافیکی در کودکان پرداخت.

وی گفت: در زمان بغل کردن کودکان مایعات داغ و چای ننوشید و سیگار نکشید؛ کودک را در معرض مایعات داغ و وسایل سوزاننده (از قبیل سماور، بخاری، اجاق، کرسی، منقل، تنور، اتو و …) قرار ندهید و پیش از حمام کردن کودکتان دمای آب را با پشت دست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید آب ولرم باشد.

موسوی افزود: اشیا سنگین یا ظرف های حاوی مایعات داغ را روی میز نگذارید و در پریزهای برق محافظ پلاستیکی قرار دهید.

این کارشناس شبکه بهداشت با هشدار به والدین در پیشگیری از حوادث سقوط، بیان کرد: هرگز کودکتان را وقتی محافظ گهواره یا تخت خواب باز یا پایین است تنها نگذارید؛ هرگز کودک خود را در جاهای بلند مانند میز، تخت خواب بدون حفاظ ،نیمکت و صندلی تنها رها نکنید؛ ساک حمل شیرخوار را از زیر بگیرید؛ در هیچ سن و سالی کودک را در روروک نگذارید؛ محافظ در ابتدا و انتهای راه پله ها قرار دهید؛ روی پنجره ها محافظ و قفل قرار دهید؛ کودک خود را در جاهای بلند و بدون محافظ تنها رها نکنید؛ بالا و پایین رفتن از پله را به کودک بیاموزید؛ قوانین ایمنی دوچرخه سواری ( کلاه ایمنی و …) را آموزش دهی و مطمئن شوید محل بازی کودک ایمن است.

وی با بیان چند نکته در باب پیشگیری از غرق شدگی و خفگی کودکان هشدار داد: هرگز کودک را در تشت آب یا وان تنها رها نکنید؛ همیشه با یک دست از او حفاظت کنید؛ اشیاء کوچک یا نوک تیز را دور از دسترس کودکان قرار دهید؛ کودک را به پشت یا پهلو بخوابانید و مهمتر از همه کمک های اولیه و احیاء قلبی عروقی شیرخوار را بیاموزید.

موسوی همچنین در باب پیشگیری از حوادث ترافیکی افزود: بهتر است حمل و نقل کودک با وسیله نقلیه ایمن در بغل مراقبان باشد و مسائل ایمنی از قبیل بستن کمربند ایمنی و پوشش مناسب را رعایت کنید.

وی در پایان با بیان اینکه صندلی عقب اتومبیل ایمن ترین محل برای کودکان در هنگام رانندگی است، هشدار داد: از صندلی مخصوص کودک در اتومبیل استفاده کنید و قوانین ایمنی رفت و آمد به مدرسه و مهارت های ایمنی پیاده رو را به کودک بیاموزید./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.