شهردار اصفهان با اشاره به تهیه و انتشار کتاب "اصفهان من در آلمان" به قلم نویسنده آلمانی تاکید کرد: روح، صفا و صمیمت ایرانی و به خصوص اصفهانی ها محور کتاب "اصفهان من در آلمان" قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، سید مرتضی سقائیان نژاد در دیدار با نویسنده و عکاس آلمانی گفت: اصفهان از لحاظ میراث فرهنگی، ادبیات، فرهنگ و معارف، آداب و رسوم ابعاد گسترده ای دارد در واقع اصفهان از هر بابی حرفی برای گفتن دارد، از این رو نوشتن کتابی در خصوص این شهر تنها با بازدید امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه در گذشته کتاب های زیادی که از هزار جلد نیز بیشتر می باشد در خصوص اصفهان نوشته شده است، افزود: هر کدام از این کتاب ها به یکی از ابعاد اصفهان پرداخته است.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه تاریخ اصفهان به ۵ هزار سال قبل بر می گردد که از ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش تاریخ مستند دارد، تصریح کرد: مورخان ۳ تمدن بزرگ را دسته بندی کرده اند که یکی از این تمدن ها تمدن اصفهان است.

سقائیان نژاد خاطرنشان کرد: در قرون چهارم و پنجم هجری که تمدن اسلامی در جهان و در کشورهای آندولوس، مصر، بغداد و ایران گسترده بود، اصفهان پایتخت بوده است.

وی با اشاره به وجود هزاران اثر تاریخی، دانشمند، شاعر، فرهیخته و رجال در ابعاد مختلف در اصفهان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های اصفهان حدود ۲ هزار رجال از سراسر جهان در اصفهان به مباحث علمی می پرداختند.

شهردار اصفهان ادامه داد: تمدن اسلامی از دوران آل بویه تا بعد از دوران سلجوقی در اصفهان ظهور و بروز کرده این در حالی است که اصفهان ظرفیت های لازم برای تبلور تمدن اسلامی را از دوران قبل از اسلام داشته است.

سقاییان نژاد با تاکید بر اینکه در دوره صفویه تمدن اسلامی در اصفهان تبلور یافت، اضافه کرد: مکتب اصفهان خود باعث بروز و ظهور مکاتب دیگری شده است.

وی زندگی مسالمت آمیز ادیان مختلف را در شهر اصفهان از ویژگی های مهم این شهر دانست و گفت: از قرن‌هاي گذشته تاكنون، مسلمانان در كنار مسيحيان، كليميان و زرتشتيان در اصفهان زندگي مسالمت‌آميزي با يكديگر داشته‌اند و تفاهم و اشتراكات فرهنگي و اجتماعي بسيار زيادي با يكديگر برقرار كرده‌اند این در حالی می باشد که در دنیای فعلی همه به دنبال این مهم هستند.

وی با اشاره به اینکه اصفهان ۱۵ شهر خواهرخوانده دارد، افزود: فرایبورگ در راس شهرهای خواهرخوانده اصفهان قرار دارد که ارتباطات خوبی در این راستا مابین اصفهان و فرایبورگ شکل گرفته است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه از شما به عنوان نویسنده کشور آلمان که قصد نوشتن کتابی در خصوص اصفهان دارید می خواهم که روح، صفا و صمیمت ایرانی و به خصوص اصفهانی را محور کتاب خود قرار دهید./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.