زنبور مغزخوار بادام در 16 هزار هکتار از بادامستان های استان چهارمحال و بختیاری شیوع یافت.

مدیر حفظ نباتات ادراه کل  جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، گفت: این آفت از سال ها پیش به صورت محدود و پراکنده روی درختان بادام مشاهده می شد که این آفت در 16 هزار هکتار بادامستان گسترش یافته است.
حسین برزگر با اشاره به خسارت 10 درصدی مستقیم و 40 درصدی غیرمستقیم این آفت افزود: این آفت تهدید بزرگی برای بادامستان های استان چهارمحال و بختیاری است و لازم است، باغداران با عملیات همگانی و منسجم در راستای کاهش خسارت های این آفت اقدام کنند.
وی، از پاییز به عنوان بهترین فرصت برای کاهش خسارت سال آینده به بادام کاران یاد کرد و گفت: بادام کاران باید همزمان با جمع آوری و سوزاندن همگانی بادام های آلوده، این آفت را ریشه کن کنند.
برزگر گفت: با توجه به اینکه زنبور مغزخوار بادام سالانه خسارت زیادی به محصول بادام می زند و زمستان را دربادام های آلوده برروی درختان به سر می برد، بهترین روش مبارزه، جمع آوری و سوزاندن همگانی بادام های آلوده است.
زنبور مغز خوار بادام تمام تابستان، پاییز، زمستان و قسمتی از بهار را به صورت لارو در داخل میوه های بادام روی درخت می گذراند و کمی قبل از شکوفه درختان بادام که معمولا مصادف با فروردین، لاروها به تدریج تبدیل به شفیره می شوند.
حشرات کامل ار اواسط اردیبهشت، میوه های آلوده سال قبل را ترک می کنند. در این موقع میوه بادام به حالت چغاله بوده و پوست آن سبز و نرم است.
زنبورهای نر و ماده مغزخوار بادام که بیشتر در ساعت های گرم و آفتابی روز فعال هستند، روی شاخه های درخت بادام جفتگیری می کنند و حشره ماده با تخم ریز باریک و بلند خود، تخم های خود را در داخل میوه بادام می گذارد.
حشره کامل این آفت زنبوری است که ماده آن شش تا هشت میلیمتر طول دارد و حشره نر کمی کوچکتر و اندازه آن بین چهار تا شش میلیمتر است که در دوره لاروی خود از مغز بادام می خورد و طبق مشاهدات در داخل هر مغز بادام فقط یک عدد لارو تغذیه می کند و هر زنبور ماده مجموعا تا 150عدد تخم می گذارد.
استان چهارمحال و بختیاری به عنوان قطب بادام آبی کشور 23 هزار هکتار بادامستان دارد./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.