محرم، عمومي‌ترين فرصت در سراسر جهان تشيع، براي برگزاري انواع آيين‌هاي سوگواري است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران مشهد در ايران نيز مراسم سوگواري قدمتي به اندازه تاريخ حماسه‌هاي آن دارد. مسئول بخش نمايه‌سازي مركز اسناد آستان قدس رضوي در اين زمينه مي‌گويد: با روي كار آمدن حكومت صفويه و عزم شاهان صفوي براي رسمي كردن مذهب تشيع در ايران، مراسم سوگواري امامان شيعه به منظور عظمت‌بخشی شعاير مذهبي تشيع، رواج بيشتري يافت.

فاطمي مقدم با بيان اين‌كه در اين دوره از تاريخ ايران، آيين‌هاي مربوط به عزاداري‌هاي مذهبي به ويژه سوگواري‌هاي مربوط به واقعه عاشورا و شهادت امام علي(ع) به بزرگترين و باشكوه‌ترين مراسم مذهبي بدل شد، افزود: اجراي مراسم آييني ـ مذهبي در قالب روضه‌خواني و حمل وسايل و نمادهاي گوناگون مانند عماري و نخل را مي‌توان از جمله اين موارد به شمار آورد.

وي در توضيح نماد «نخل» مي‌گويد: سازه چوبي شبيه به اتاقكي كوچك كه از ديواره‌هاي مشبك ساخته شده و كف آن از به هم پيوستن تعدادي تنه درخت تشكيل شده است، نخل گفته مي‌شود كه نماد تابوت امام حسين(ع) و شهداي كربلاست و بر دوش حمل مي‌شود.

فاطمي مقدم، تزيين و آرايش نخل با پارچه، آينه و ديگر زيورآلات و به ديگر سخن «نخل‌بندي» را از مقدمات اين مراسم عنوان كرد و ادامه داد: نخل‌بندي مراسمي بوده كه در عصر حكومت صفوي در برخي نقاط ايران از جمله مشهد در هنگام سوگواري برخي امامان شيعه برپا مي شده است.

وي افزود: برگزاري اين مراسم در حرم مطهر امام رضا(ع) توسط تشكيلات اداري آستان قدس رضوي انجام مي‌پذيرفت.

فاطمي مقدم به اسنادي در تشكيلات آستان قدس رضوي اشاره كرد كه اطلاعاتي در ارتباط با مراسم نخل بندي حرم امام رضا(ع) در دوره صفوي را بازگو مي‌كند.

فاطمي مقدم كاغذ الوان، ورق نقره و طلا و آينه الوان را از جمله وسايل نخل‌بندي عنوان كرد كه در اين اسناد به آن‌ها اشاره شده است.

وي تزينن نخل را مطابق با اشارات اسناد، متعلق به مراسم سوگواري شهادت امام علي(ع) و ايام شهادت امام حسين(ع) عنوان كرد كه امروزه صورت متفاوتي به خود گرفته و بيشتر در ايام عاشورا انجام مي‌شود. تمامي اين مطالب نشان مي‌دهد كه تشكيلات اداري آستان قدس در عصر صفويه اهتمام جدي نسبت به برپايي اين مراسم و پاسداشت ياد امامان شيعه داشته است.

فاطمي مقدم افزود: مراسم نخل‌بندي در حرم رضوي از سال 1067 هجري قمري تا پايان حكومت صفوي، با شكوه و وسعت خاصي برگزار مي‌شد. مراسمي كه امروزه ديگر در اين شهر به دست فراموشي سپرده شده است./ج1

برچسب ها: نخل ، حرم ، قدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.