رژیم غذایی نامناسب در افراد ناخودآگاه در کیسه صفرا تولید سنگ می‌کند که در ابتدا جدی گرفته نمی‌شود اما بعد دردسر ساز می‌شود.

دکتر شاهین شهبازی، فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران کاهش وزن سریع را جز علل سنگ سازی در کیسه صفرا دانست. 

وی در ادامه گفت: کسانی که رژیم سفت و سخت می‌گیرند و در مدت زمان کم وزنشان را پایین می‌آورند به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی درست در امر تغذیه چربی‌ها در خون آزاد می‌شود و به این صورت در کیسه صفرا، تشرح صفرا بالا می‌رود و تولید سنگ می‌کند. 

این متخصص مصرف مدام قرص‌های لاغری را در طولانی مدت مضر دانست و در ادامه آن را یکی از علل تشدید سنگ در کیسه صفرا عنوان کرد. 

وی توصیه کرد: با داشتن رژیم غذایی صحیح، ورزش مستمر، کم کردن چربی در غذای روزانه، مصرف سبزیجات تازه و فیبر می‌توان علاوه بر اینکه سلامتی فرد را بیمه کرد از ایجاد مشکلات گوارشی و کبدی جلوگیری نمود و به این ترتیب تولید سنگ‌های صفراوی را به تاخیر انداخت. 

فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه صفرا کار اصلی‌اش هضم چربی است، گفت: گاهی بعد از خوردن غذای چرب، افراد در کیسه صفرایشان احساس درد می‌کنند که معمولا نیم ساعت بعد از صرف غذا درد‌ها شروع می‌شود که حدودا چهار الی پنج ساعت طول می‌کشد که بیشتر این درد‌ها در قسمت بالا و راست شکم همراه است که گاهی به سمت شانه راست کشیده می‌شود که علائم دیگری سنگ در کیسه صفرا است. 

وی علت بروز درد را منقبض شدن کیسه صفرا بعد از خوردن غذای چرب دانست، چون باید صفرا خالی شود تا از ایجاد سنگ جلوگیری شود. 

وی در ادامه افزود: در صورتیکه بیمار احساس درد کند و با مراجعه به پزشک معالج متوجه سنگ در کیسه صفرا شود باید به دنبال درمان آن باشد نه اینکه با خود درمانی، مداوای جدی‌اش را به تعویق انداخت. 

این فوق تخصص گوارش و کبد اظهار داشت: خانم‌ها به خصوص افراد چاق بیشتر مستعد سنگ‌سازی در کیسه صفرایشان هستند. 

وی تاکید کرد: اگر سنگ بزرگ و متعدد و از نوع کلسترولی نباشد می‌توان از طریق دارو بزرگ شدن سنگ را کنترل کرد و عمل جراحی را به عقب انداخت. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
دکتر جان سلام ممنون از راهنمای شما فقط اسم ان دارو که از بزرگ شدن سنگ جلو‌گیری میکنه چیه
آخرین اخبار