رئیس مجلس شورای اسلامی در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 گفت: امیدواریم 1+5 از عقلانیتی برخوردار باشد که رفتارهای گذشته را تکرار نکند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، مراسم اهدای تابلوی نماد مبارزه با نژادپرستی به نلسون ماندلا عصر امروز یکشبه(28 آبان) در سالن مدرس بهارستان با حضور "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

لاریجانی پس از رونمایی از تابلوی اهدای ماندلا گفت: از هنرمند فرهیخته که پرده‌ای از ناجوانمردی‌های دنیای امروز را به تصویر کشیده است تشکر می‌کنیم.

وی افزود: آن زمان که نلسون ماندلا در زندان بود انقلابیون ایران او را می‌شناختند و شخصیت آشنایی برای ایرانیان بود و آن زمان ما دانشجو بودیم و یکی از شخصیت‌های مبارز در بین دانشجویان به شمار می‌رفت.

وی تاکید کرد: در دوره‌ای که خیلی‌ها برای حقوق بشر فریادها سر می‌دهند اما در همین زمان یک رفتار ناهنجار نسبت به مردم انجام می‌شود و یک نوع نظام برده‌داری را می‌خواستند حاکم کنند و با یک رفتار نژادپرستانه به مردم ظلم می‌کردند.

وی اظهار داشت: چه کسانی این ظلم را انجام دادند و سوال دوم این است چه روشی مبارزه نلسون ماندلا را موفق کرد؟

رئیس مجلس اظهار داشت: امام(ره) به این نکته توجه داشتند که مردم آفریقا در ستم استعماری زندگی کردند و در همان زمان در ایران یک حکومت دیکتاتوری حاکم بود و شاه نوکر آمریکا بود اما آمریکا از آن حمایت می‌کرد و انقلابیون را به زندان می‌انداختند و شکنجه می‌کردند و امام را تبعید کردند یعنی آمریکایی‌ها این خصوصیت را داشتند، همان زمان کارتر که رئیس‌جمهور آمریکا بود فریاد حمایت از دموکراسی و حقوق بشر سر می‌داد اما تا دقیقه آخر از رژیم شاه حمایت کردند و حتی هایزر را فرستادند به ایران تا کودتا کند ولی موفق نشدند و در همان چند روز آخر که انقلاب می‌خواست پیروز شود هایزر به ایران آمد.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: خیلی از کشورهای غربی که امروز هم‌پیمان آمریکا هستند از رژیم دیکتاتور وابسته شاه حمایت کردند همان زمان که از رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی حمایت می‌کردند و در آن زمان خیلی از کشورها که از اقمار آمریکا بودند نیز از آن‌ها حمایت می‌کردند.

وی افزود:‌ گاهی این روزها می‌شنویم که گله می‌کنند و می‌گویند آمریکایی‌ها وفا ندارند و آمریکا هروقت منفعتش از کشوری تمام شود او را رها می‌کند.

رئیس نهاد قانونگذاری اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی نیز شاهد فراز و فرودهای زیادی بودیم، آیا جز با مقاومت می‌توان ایستادگی کرد؟ اگر نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی مقاومت نمی‌کرد آن‌ها حق این مردم را پرداخت می‌کردند و آیا درایران اگر مقاومت نبود و انقلاب روی بازوی مبارزین ایستادگی نمی‌کرد آمریکایی‌ها حاضر بودند کنابر بروند؛ پاسخ به این سوالات روشن است.

لاریجانی اظهار داشت: سخن ما این است رفتارهای تبعیض‌آمیز بعد از اینکه در آفریقای جنوبی رخ داد آیا رفتار آن‌ها تغییر کرد؟ در حال حاضر سفیر فلسطین در این جمع حضور دارد، غیر از این است که مردم فلسطین چند دهه زیر فشار رژیم صهیونیستی قرار دارند، غیر از این است که مردم فلسطین را آواره و بدبخت کردند و آن‌ها را از شهرشان راندند؟ چه کسی این کارها را کرد غیر آمریکا و غربی‌ها، آیا این روزها که آنقدر تحرک دارند دنبال احقاق حقوق مردم فلسطین هستند یا دنبال این هستند باز هم فضا بدهند که رژیم اسرائیل خانه‌سازی‌های یهودی را ادامه دهد، کدام یک از مذاکرات صلح به مردم فلسطین کمک کرده است؟

وی تاکید کرد: وضعیت فلسطین امروز بدتر از شرایطی است که در آفریقای جنوبی رژیم نژادپرست آن زمان انجام می‌داد ستمی که به مردم فلسطین کردند بدتر از آن زمان است، بردگی تبعیض آمیز جهان را رها نکرده است.

دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: آیا در مورد پرونده هسته‌ای ایران یک گونه دیگری از این درندگی را نمی‌بینیم، چه دلیلی دارد که تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای را فقط چند تا کشور داشته باشد، مگر ان پی تی معاهده‌ای بین‌المللی نیست؟ مگر بنا نیست همه کشورها که عضو ان پی تی هستند بتوانند از تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کنند؟ اما این رفتار مزحکی که آمریکا با برخی از کشورها که متاسفانه این روزها در بغل نتانیاهو قرار می‌گیرند و از خوشحالی غش کردند مگر نمی‌دانند که ان پی تی مقررات عام بین‌المللی برای همه کشورها است.

رئیس مجلس تاکید کرد: چرا می‌خواهند انحصارطلبی ایجاد کنند آیا این یک گونه دیگر از تبعیض بین‌المللی نیست؟ پس دوستان عزیز تبعیض در صحنه بین‌المللی پایان نیافته است آمریکا و برخی کشورهای غربی همان روش گذشته را دارند ولی گفتارشان تغییر کرده و برحسب شرایط گفتارشان را تغییر می‌دهند اما هنوز به دنبال همان استعمارگری هستند و کلید راه هم همانی است که در آفریقای جنوبی انجام شد یعنی مقاومت.

وی خاطرنشان کرد: به جز مقاومت این‌ها حاضر نیستند حقوق ملت‌ها را بدهند، دروغ می‌گویند که ما دنبال حقوق بشر هستیم همین امروز آمریکایی‌ها از کشورهایی حمایت می‌کنند که صد در صد حتی ادبیات حقوق بشر را نمی‌دانند اما چون جز اقمار آن‌ها هستند حرفی نیست کما اینکه از رژیم شاه که وابسته به آمریکا بود حمایت می‌کردند اما شرایط عوض شده و ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که ملت‌ها بیدار شده است.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: نباید تصور کنند کسی با الفاظ فریب آن‌ها را می‌خورد در مسئله‌ای هم ما نیاز به الفاظ نداریم ما باید مطمئن شویم حقوق ملت ایران استیفا می‌شود در غیر این صورت این فریب‌کاری‌های ظاهری نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: دوران شفافیت است و قبل از شفافیت در مسئله هسته‌ای ما نیازمند شفافیت در مباحث سیاسی هستیم، منتهی نکته‌ای وجود دارد آن زمانی که نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی به خاطر رژیم آپارتاید انقلاب می‌کرد صدای آن‌ها را برخی از انقلابیون می‌شنیدند و از او حمایت می‌کردند و برخی از کشورها خودشان را به خواب زده بودند و از کنار این موضوع می‌گذشتند، چه حالی به نلسون ماندلا و دوستان آفریقای جنوبی دست می‌داد وقتی می‌دیدند یک عده‌ای از کشورها سکوت کردند و گاهی دو پهلو حرف می‌زنند و گاهی با صراحت از نظام دیکتاتوری آپارتاید حمایت می‌کنند.

وی افزود: امروز دوستان ما در آفریقا و سایر کشورها باید بدانند که در مسائل و مصائبی که مردم فلسطین گرفتارند سکوت ایجاد شده دردآور است و این درد را مردم فلسطین احساس می‌کنند، به خاطر برخی منافع نباید حقوق مردم فلسطین زیرپا گذاشته شود، آن‌ها هم امروز حس چند دهه قبل مردم آفریقای جنوبی را دارند.

لاریجانی اظهار داشت: باید مسئولیت‌شناس بود، از این رخنه مسئولیت‌نشناسی نظام‌های دیکتاتور بین‌المللی استفاده می‌کنند تا دیدگاه‌های استعماری خودشان را گسترش دهند.

وی افزود: ما خوشحالیم امروز آفریقای جنوبی دارای حکومت دموکراتیک است و در آفریقا تاثیرگذار است و امیدواریم با همان نگاه گذشته کشورهای مختلف نسبت به سرنوشت مردم فلسطین همراه باشند و نسبت به سایر ظلم‌هایی که در دنیا انجام می‌شود حساسیت داشته باشند.

دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی کشور تاکید کرد: پیام انقلاب جمهوری اسلامی چنین زبانی داشت انقلابی که امام(ره) در ایران پایه‌گذاری کرد، زبانش زبان مبارزه با ظلم است چه در آفریقا و چه در سایر کشورها و ما افتخار می‌کنیم که این انقلاب چنین ندایی را دنیای امروز سر می‌دهد.

لاریجانی تاکید کرد: کشورهای زورگو بدانند ملت ایران ملت مقاومی است و پای آرمان‌های خود ایستاده است و ما از مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کنیم ولی با دقت شرایط را رصد می‌کنیم دنبال فریب‌کاری نباشید اگر در این مسیر گام‌های روشنی بردارند همانطوری که می‌گویند که ما دنبال این هستیم ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد ما این موضوع را قبول داریم و به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما نمی‌توان زیر لفافه این الفاظ حقوق صلح‌آمیز ایران را نادیده گرفت، این‌جا مرز کاملا روشن است، اگر همان حرف‌هایی که علنی می‌گویند در بیان دیپلماتیک ترجمه کنند باید تمام حقوق هسته‌ای ایران که صلح‌آمیز است را بپذیرند اما اگر تصور کنند در گام اول یک حقوقی را سلب کنند و در گام دیگر بقیه را، تصوری واهی است.

لاریجانی تاکید کرد: اشتباه محاسباتی نداشته باشیم، امروز رهبری انقلاب تاکید دارند که دولت بتواند از همین مسیر دیپلماتیک که انتخاب کرده است مسائل هسته‌ای را در مذاکرات دنبال کند، اما در یک چارچوبی که عرض کردم ما هم قبول داریم به سمت سلاح نرویم اما نمی‌پذیریم که داشتن حقوق هسته‌ای صلح آمیز برای ایران نادیده گرفته شود و باید این حقوق محترم شمرده شود.

وی افزود: ما در این راه مقاوم هستیم و امیدواریم 1+5 هم از عقلانیتی برخوردار باشد و رفتارهای گذشته را تکرار نکند.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود به حوادث اخیر سوریه اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که منطقه ما گرفتار شده است آتش ستمی است که تفرقه بین مسلمانان است.

وی افزود: این از شگردهای استعماری است آن‌ها از این کلمه واحدی که امام از آن سخن می‌گفت سوءاستفاده کردند و لذا دنبال رخنه در بین مسلمانان هستند، متاسفانه به این موضوع دامن زدند ما در این زمینه حتما باید روشنگری کنیم.

وی تاکید کرد: سخنان ایران این است که با همه کشورها رابطه مسالمت‌آمیز داشته باشد مخصوصا در جامعه اسلامی به رویه وحدت اعتقاد داریم.

رئیس مجلس تاکید کرد: عده‌ای خرابکار و مزدور که شخصیت‌های مسلمانان را لکه‌دار می‌کنند یعنی حساب این تروریست‌ها را از طرق مختلف اسلامی جدا می‌کنیم.

وی گفت: آنچه که امروز در سوریه حضور دارد یک نمونه‌ای از این آتش‌بازی است که غربی‌ها به آن دامن زده‌اند، از طرفی می‌گویند ما با تروریست‌ها مخالفیم و از طرفی برای آنها طلا و پول می‌فرستند.

لاریجانی افزود: متاسفانه یک عده‌ای هم به این موضوع دامن زدند و شرایط را به یک وضعیت فرسایشی تبدیل کردند اما آنچه که در سوریه اتفاق افتاده است که برخی کارهای تروریستی در عراق و لبنان اتفاق می‌افتد آن‌ها یک پرده‌های سیاهی است که ما شاهد آن هستیم و مبارزه با این‌ها مقداری مشکل‌تر است چون زیر لفافه ادبیات دینی انجام می‌دهند بنابراین هم باید صبور بود و هم مقاومت کرد، از جنس مقاومت اصلی که حزب‌الله در لبنان داشت این شاهکاری از یک مقاومت اصیل است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: حزب‌الله دنبال درگیری فرقه‌ای نبوده و نیستند، ممکن است برخی‌ها این حرکات را انجام دهند ولی باید صبوری کرد اما مقاومت کشورهای اسلامی عمیق‌تر خواهد شد من تردیدی ندارم و بعد از مدتی این گروه‌ها و جریانات تکفیری برای مسلمانان روشن خواهد شد که چه صدمه‌ای به حیثیت مسلمانان زدند و چقدر خون‌ها ریختند و مقداری پیچیده تر از مبارزات دیگر است و هم صبوری و ایستادگی کرد.

اضافه می‌شود؛ در این مراسم کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و ویلیام مکس وایتهد سفیر آفریقای جنوبی در ایران سخنرانی کردند.

همچنین در این مراسم حسین شیخ‌الاسلام مدیرکل امور بین‌الملل مجلس، حسن قشقاوی معاون امور بین‌الملل و پارلمانی وزارت امور خارجه، علی افراشته معاون اجرایی مجلس، کاظم جلالی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی و امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، عوض حیدرپور، حسین سبحانی‌نیا، هادی شوشتری، عیسی امامی، مجتبی رحماندوست، ایرج عبدی، جواد جهانگیرزاده به عنوان جمعی از نمایندگان مجلس استاندار سمنان و تعدادی از سفرای سایر کشورها حضور داشتند.

انتهای پیام/

برچسب ها: تابلو ، گذشته ، اشاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار