فرماندار تربت حیدریه مهم ترین نیاز صنعت ابریشم کشی در استان را وجود متولی واحد برای پیگیری مشکلات این صنعت در سطح ملی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، حسن فتحی نیا درجلسه ی پیگیری مشکلات ابریشم کشان بخش بایگ تربت حیدریه با اشاره به اجرا نشدن آیین نامه ی ساماندهی نوغانداری و صنایع جانبی افزود: برای برون رفت از مشکلات این صنعت، تشکیل شورای ملی ابریشم در کشور جهت از بین بردن ناهماهنگی های کنونی ضروری است.

وی به قابلیت های بی بدیل شهرستان در تولید ابریشم اشاره کرد و گفت: ابریشم کشان بخش بایگ 70 درصد تولید محصول ابریشم در کشور را بر عهده دارند.

وی اظهار داشت: در سال 79 در بخش بایگ این شهرستان دو هزار و 500 کارگاه ابریشم کشی فعال بوده که اکنون به هزار و 200 کارگاه و میزان تبدیل پیله ی خشک به ابریشم از پنج هزار و 400 تن به 110 تن کاهش پیدا کرده است.

فرماندار تربت حیدریه واردات بی رویه نخ و پیله ی ابریشم بدون نیاز سنجی، کاهش صادرات فرش، افزایش هزینه های تولید و وجود پاره ای ناهماهنگی ها در سطح ملی را مهم ترین دلایل افول صنعت ابریشم کشی عنوان کرد.

وی گفت: فعال کردن صنعت ابریشم کشی در شهرستان تربت حیدریه باعث ایجاد اشتغال در منطقه خواهد شد به طوری که در هر کارگاه دو تا سه نفر به صورت ثابت مشغول به کار می شوند.

فتحی نیا ادامه داد: به دلیل نیاز کشور به نخ ابریشم بخشی از نیازها از محل واردات رسمی و برخی از مبادی غیررسمی تامین می شود که با احیای صنعت نوغانداری و ابریشم کشی، امکان تامین کامل نیاز کشور از سوی فعالان این صنعت وجود دارد.

فرماندار تربت حیدریه اضافه کرد: در صورت اتخاذ سیاست های صحیح در حوزه ی ابریشم کشی، بایگ تربت­حیدریه قادر است در سال هزار تن نخ ابریشم تولید کند.

وی ابراز امیدورای کرد: با تخصیص اعتباراتی از سوی دولت و ارائه ی تسهیلات کم­بهره از سوی بانک ها زمینه ی بازسازی کارگاه های این صنعت در بایگ فراهم شود./س

برچسب ها: توسعه ، صنعت ، ابریشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.