دكتر حجت ا... ايوبي: جوانان فيلم ساز غيرتهراني متوجه شوند كه مديران فرهنگي كشور به فكرشان هستند.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوان ایران؛ دكتر حجت‌اله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي، فيلمسازان كوتاه را نمايندگان مهم فرهنگ ايران معرفي كرد و تقسيم عادلانه امكانات سينمايي را مهم‌ترين هدف سازمان سينمايي دانست.
 
دكتر حجت‌اله ايوبي چند ماهي مي‌شود كه سكان هدايت سينماي ايران را در دست گرفته است. او تا پيش از اين در مقاطع مختلف به عنوان نماينده فرهنگي ايران در مجامع اروپايي حضور داشت و در صحبت‌هاي خود خيلي جدي از سينماي مستند و تجربي حمايت مي‏كرد. سي‌امين جشنواره بين المللي  فيلم‌كوتاه تهران بهانه خوبي بود تا با وي در خصوص فيلم كوتاه صحبت شود.
 
دكتر حجت ا.. ايوبي كه در بدو ورودش به سازمان سينمايي درخصوص سينماي مستند و كوتاه توجه زيادي از خود نشان داده در پاسخ به اين سئوال كه آيا فيلم‌كوتاه هم جزو توجهات جدي وي قرار  دارد گفت: ما سينماي كوتاه و مستند را مدرسه سينماي ايران مي‌دانيم. به همين دليل وقتي مي‌خواهيم به آينده سينماي ايران فكر كنيم بايد به سينماي مستند و تجربي و همچنين سينماي كوتاه توجه كافي داشته باشيم. چون سرمايه‌گذاري در اين بخش باعث رشد كلي سينما خواهد شد. به نظر ما سينماي كوتاه و مستند پر از ايده‌ها و خلاقيت‌هاي نو است و فيلمسازاني كه در اين عرصه كار مي‌كنند پر از انگيزه براي حركت روبه‌جلو هستند. كارنامه سينماي كوتاه و مستند بسيار پربار است دليل اين ادعا هم حضور كارگردانان بزرگي در سينماي ايران است كه كار خود را از فيلم‌كوتاه و مستند ساختن آغاز كرده‌اند.
 
انجمن سينماي جوانان ايران تبديل به يكي از نمادهاي عدالت فرهنگي در كشور شده
 
رئيس سازمان سينمايي مهم‌ترين دستاورد سينماي كوتاه ايران در چند سال اخير را حضور سينماي كوتاه در شهرستان‌ها و فعال بودن جوان‌هاي شهرستاني در عرصه ساخت فيلم‌كوتاه مي داند و مي گويد: اتفاق بسيار خجسته‌اي روي داده و با تحولات بسيار خوبي كه در سينماي كوتاه افتاده اين سينما توانسته دامنه خود را در سراسر كشور گسترده كند. ادامه اين مسير باعث مي‌شود انجمن سينماي جوانان ايران تبديل به يكي از نمادهاي عدالت فرهنگي در كشور شود. به هر حال در سينماي حرفه‏اي از آنجايي كه بيشتر توسط سينماگران حرفه‏اي كشور در تهران اداره مي‏شود، معمولا امكان ساخت فيلم‌هاي بلند متعدد در شهرستان‌ها وجود ندارد. ضمن اينكه فيلم بلندي كه در تهران ساخته مي‌شود متعلق به تمام كشور است و به نوعي نماينده سينماي ايران محسوب مي‌شود. البته كه معتقدم سينماي ايران فقط متعلق به سينماگران نيست. بلكه پشتوانه تاريخي و فرهنگي غني كشور، پشت فيلم‌هاي سينماي ايران قرار گرفته. به همين دليل هم فيلم‌هاي بلند ساخته‌شده در سينماي ايران را مي‏توان نماينده فرهنگ اين كشور در دنيا دانست اما اين محدوديت‏ها معمولا در سينماي مستند و كوتاه وجود ندارد و در آنجا مي‏توانيم وارد استان‌ها، شهرستان‌هاي و شهرهاي كوچك شويم.
 
دكتر ايوبي در خصوص عرصه فيلم‌كوتاه و مستند و دامنه فعاليت آن نيز گفت:البته من ترجيح مي‌دهم به جاي استفاده از واژه تهران‌زدايي از واژه‌هاي تمركززدايي و تراكم‌زدايي استفاده كنم. به هر حال تهران پايتخت ايران است و هم به لحاظ جمعيتي و هم وسعت، تاثير بسيار زيادي در امور فرهنگي كشور دارد. به همين دليل تهران جايگاه خاص خودش را خواهد داشت. تمركززدايي هم به اين معني است كه امكانات فيلمسازي صرفا متعلق به تهران نباشد و به صورت عادلانه در بين شهرهاي مختلف كشور تقسيم شود. يعني يك جوان ايراني كه در مرزهاي ايران زندگي مي‌كند هم بتواند به اندازه يك جوان تهراني، از امكانات فيلمسازي برخوردار شود. اين هم وظيفه مديريت فرهنگي و مديريت سياسي كشور است كه اين شانس عادلانه را در كشور ايجاد كند. البته اين آرزويي است كه به سرعت تحقق پيدا نمي‏كند و اين آمايش سرزميني هم فقط مختص ايران نيست. بسياري از كشورهاي اروپايي هم همچنان در تلاشند كه اين تقسيم امكانات را به صورت عادلانه در دولت‏هاي مختلف خود به سرانجام برسانند. ما تمام تلاش خود را در اين زمينه به كار مي‏گيريم تا جوانان فيلمساز غيرتهراني متوجه شوند كه مديران فرهنگي كشور به فكرشان هستند و مي‏خواهند شانسي عادلانه و برابر را براي پيشرفت به آنها بدهند.
 
ايوبي در خصوص نمايندگي فرهنگي فيلم كوتاه در جهان نيز گفت: سينماي بلند هميشه با يكسري آداب و تشريفات خاص به مخاطب جهاني عرضه مي‌شود ولي اين آداب و تشريفات گاها دست‌وپاگير درخصوص سينماي كوتاه و مستند وجود ندارد. بنابراين انتقال اين فيلم‌ها به مردم دنيا بسيار راحت‏تر است. البته از طرف ديگر فيلمسازان را مسئول مي‏كند تا دقيق‏تر عمل كنند. سينماي كوتاه و مستند مي‌تواند خيلي از جزئيات زندگي، فرهنگ و تمدن ايراني- اسلامي مردم اقصي‌نقاط ايران را به تصوير بكشد؛ كاري كه شايد سينماي بلند بسياري مواقع از انجام آن عاجز است. در كنار اين‌ مسائل، متاسفانه در ايران هنوز فرهنگ تماشاي فيلم‌كوتاه و مستند بين مردم چندان جا نيفتاده اما در بسياري از كشورها، عامه مردم هم به شدت پيگير سينماي مستند و كوتاه هستند. به همين دليل هم معتقدم فيلمسازان كوتاه و مستند بايد اين احساس را داشته باشند كه نمايندگان بسيار مهم و خوبي براي مردم و فرهنگ ايران هستند.
 
رئيس سازمان سينمايي در خصوص ديدن فيلم كوتاه گفت: من واقعا فيلم‌هاي كوتاه را مي‌بينم و دوست دارم. يادم هست در سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب‌اسلامي كه رئيس جشنواره سيمرغ بودم، يكي از هداياي ما براي جشن سي سالگي انقلاب بسته «سي سال سينما» بود كه آن را  با همكاري خانه سينما تهيه كرديم. در آن مجموعه، ما 30 فيلم بلند و 150 فيلم‌كوتاه داشتيم و تاكيدمان اين بود كه فيلم‌كوتاه را به عنوان جنسي خاص و مهم از سينماي انقلاب معرفي و عرضه كنيم.
 
سي امين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران توسط انجمن سينماي جوانان ايران و به دبيري هاشم ميرزاخاني از 22تا 28 مهرماه در تهران و همزمان در سراسر كشور برگزار شد.

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار