فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به رونمایی از چند پروژه در هفته نیروی دریایی گفت: پروژه رادار عصر، الحاق ناوهای جمهوری اسلامی ایران لاوان و سیرجان و چند فروند هواناو و بالگرد، ناوهای موشک انداز نیزه و تبرزین و نیز رونمایی از ساخت مرحله بعدی ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سهند در بندرعباس انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران امیردریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست خبری در آستانه 7 آذر سالروز نیروی دریایی اظهار داشت: پروژه رادار عصر که به همت سازمان جهاد خودکفایی نیروی دریایی و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و با تلاش مهندسین نیروی دریایی ساخته شده چهارشنبه 6 آذر همزان با هفته نیروی دریایی رونمایی خواهد شد.  
 
وی افزود: همچنين الحاق ناو جمهوری اسلامی ایران لاوان، ناو جمهوری اسلامی ایران سیرجان و چند فروند هواناو و بالگرد پس از سال‌ها که زمین‌گیر بودند باتعمیرات اساسی به دست توانمند مهندسین نیروی دریایی روز شنبه 9 آذر در ناوگان جنوب نیروی دریایی در بندرعباس رونمایی خواهد شد.
 
امیرسیاری تصریح کرد: همچنین ناو موشک انداز جمهوری اسلامی ایران نیزه و ناو موشک انداز جمهوری اسلامی ایران تبرزین و چند بالگرد پس از 15 سال که از زمان غیرعملیاتی شدن آن می‌گذرد در روز یکشنبه 10 آذر رونمایی خواهد شد و به چرخه عملیاتی می‌پیوندد که این در راستای عمردهی به تجهیزات که مورد نظر فرمانده کل قوا است صورت می‌گیرد.  
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: رونمایی از ساخت مرحله بعدی ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سهند نیز در 9 آذر در بندرعباس انجام می‌شود.

وی با اشاره به این که اهمیت دریا برای هیچ کس پوشیده نیست اظهار داشت: منابع و منافع متعدد خدادادی در دریاها وجود دارند که هر کشوری که در سایه دریاها زندگی می‌کند باید از آن استفاده نماید.

امیرسیاری افزود: به همین دلیل مقام معظم رهبری همواره تاکید دارند منافع ما در دریا منافع راهبردی و کلان و حضور در دریای عمان یک گنج و ذخیره است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: باید از منابغ غذایی بسیار زیاد، انرژی‌های فسیلی، انرژی‌های نو از جزر و مد و امواج، تجارت به عنوان مهمترین موضوع در دریا، ایجاد مزارع دریایی، گردشگری، تولید انواع داروها استفاده کرد.عمق دادن به دفاع و آمادگی در دریا داشته باشیم.

امیرسیاری تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند مدت‌هاست که ما را از دریا دور کرده‌اند و ما استفاده مطلوب از آن نداشتیم ولی در چند سال اخیر می‌بینیم که با نظر رهبر معظم انقلاب مسئولان به دریا نگاه می‌کنند و درصدد استفاده مطلوب از منابع آن هستند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ایران با 3 هزار کیلومتر مرز دریایی از اهمیت بسیار زیادی در برقراری امنیت در دریا برخوردار است و حضور در آب‌های آزاد در راس کار نیروی دریایی ارتش قرار داشته لذا در چند سال گذشته به طور مستمر در این دریاها حضور داریم و تدابیر فرمانده معظم کل قوا را که فرمودند حضور در دریاها آزاد حق همه ملت‌ها است اجرا کردیم.

وی با اشاره به بازگشت ناوگروه 27 نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: این ناوگروه بعد از 95 روز دریانوردی در اقیانوس هند، خلیج عدن، بابل مندب و دریای سرخ به جمهوری اسلامی ایران بازگشت و ناوگروه 28 نیروی دریایی وارد ماموریت شد.

امیردریادار سیاری با اشاره به نامگذاری روزهای هفته نیروی دریایی تصریح کرد: روز اول به نام توسعه دریامحور که باید از دریا در جهت توسعه و پیشرفت کشور نهایت بهره برداری را کرد، روز دوم به نام صیادت دریایی که به طور مستمر نیروی دریایی ما در مدار شمال ده درجه حضور داشته و در دریا تسلط دارد، روز سوم به نام اقتدار معنوی که نقش معنویت و دین در ارتقای نیروی رزمی که هزاران کیلومتر از مرزهای کشور دور هستند و با معنویت و انضباط معنوی و توکل به خدا و فرمان ولایت به انجام ماموریت می‌پردازند، روز چهارم به نام فناوری‌های دریایی که نشانه نقش علم و فناوری در تجهیزات دریایی و اهمیت این که فناوری‌های ما باید فناوری‌های روز دنیا باشند است.

وی تصریح کرد: روز پنجم به نام مجاهدت خاموش که از تدابیر فرمانده معظم کل قوا است که می‌فرماید مجاهدت شما در عرصه دریاها دور از سواحل و چشم مسئولان و مردم است و نیروی ایثارگر ما در آن جا حضور دارد، روز ششم به نام خانواده ایثارگر که دریادلان همه یک خانواده هستند چه در دریاها و چه در عقبه آن و چه خانواده‌ها و روز هفتم به نام راه ما راه حسین است به عنوان شعار نیروی دریایی برای کارکنان این نیرو در همه جای کشور که افتخار نیروی دریایی است و امروز حضور در دریا حتما چنین چیزی را می‌طلبد نامگذاری شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به این که برنامه‌های هفته نیروی دریایی از روز گذشته آغاز شده و تا 14 آذر ادامه دارد گفت: روز گذشته در نماز جمعه مشهد سخنرانی داشتیم و امروز در محضر اصحاب رسانه گزارش داده و بازدید از خبرگزاری تسنیم و آسایشگاه جانبازان را در برنامه کار داریم.

امیرسیاری افزود: فردا به محضر فرمانده معظم کل قوا شرفیاب شده و از رهنمودهای ایشان بهره می‌بریم و از ساعت 15:30 فردا تا دوشنبه بعدازظهر گردهمایی فرماندهان و معاونین نیروی دریایی ارتش برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: سه شنبه 5 آذر حضور در برنامه تلویزیونی صبح امید در ساعت 7 صبح و هم چنین مراسم محفل انس با قرآن در ستاد نیروی دریایی و تجلیل از پیشکسوتان نزاجا انقلاب اسلامی و جانبازان و ایثارگران برگزار خواهد شد.

امیرسیاری گفت: چهارشنبه 6 آذر افتتاح چندین تخته بیمارستان گلستان نیروی دریایی و توانمندی‌های آن و پروژه رادار عصر و تجلیل از رزمندگان و حماسه آفرینان و خانواده‌های نزاجا در منطقه 21 برگزار خواهد شد.

امیرسیاری اظهار داشت: پنج شنبه 7 آذر تجدید بیعت و نثار گل به حضرت امام خمینی(ره) و شهدا در حرم امام(ره) و بهشت زهرا انجام می‌گردد.

وی افزود: جمعه 8 آذر برگزاری دعای ندبه در عرصه ناوشکن جمهوری اسلامی ایران جماران در بندرعباس با حضور آیت‌الله خاتمی، پیاده روی در جاسک و پخش از شبکه سه سیما و ساعت 11 سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه تهران و هم چنین سخنرانی فرماندهان نیروی دریایی در تهران و 38 مرکز استان و شهرستان در ارتباط با اهمیت بحث دریا و آینده نیروی دریایی برگزار خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تجلیل از افتخارآفرینان عملیات مروارید در رو شنبه 9 آذر در ناوگان جنوب نیروی دریایی در بندرعباس اظهار داشت: الحاق ناو جمهوری اسلامی ایران لاوان و سیرجان و چند فروند هواناو و بالگردها در این روز صورت می‌گیرد.

امیر سیاری تصریح کرد: در روز یکشنبه 10 آذر برنامه رونمایی از ناو موشک انداز جمهوری اسلامی ایران نیزه و ناو موشک اندازی جمهوری اسلامی ایران تبرزین و چند فروند بالگرد که پس از 15 سال از زمان غیر عملیاتی شدن آن به چرخه عملیاتی می پیوندد، انجام می گیرد و همچنین با حضور اعضای مرکز انتقال خون در ستاد نیروی دریایی ارتش اهدای خون انجام می شود.
 
وی افزود: 12 آذر سخنرانی هایی درباره اهمیت دریا و آینده نیروی دریایی در حوزه علمیه قم خواهیم داشت و روز 13 آذر تقدیر از خانواده های نیروی دریایی در ستاد نیرو و همه مناطق و پایگاه های نیروی دریایی ارتش برگزار می شود.
 
امیر سیاری اظهار داشت: روز 14 آذر نیز ضیافت شام و برنامه با وابستگان نظامی خارجی که در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند، صورت می گیرد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به حرکت ناوگروه 28 این نیرو در روز چهارشنبه از بندرعباس تصریح کرد: این یکی از مهمترین ناوگروه های ارتش جمهوری اسلامی ایران است که به نام البرز و به همراه بالگردها و زیردریایی پراهمیت به نام یونس، بندرعباس را به سمت مدار 10 درجه و شمال اقیانوس هند ترک کرد.
 
وی افزود: این ناوگروه در یک دریانوردی 70 روزه فعالیت خود را در دریا به وسعت 6 هزار مایل و 12 هزار کیلومتر انجام می دهد و یکی از سنگینترین ناوگروه های ما خواهد بود.
 
امیر سیاری اظهار داشت: این ناوگروه از سواحل جنوبی دریای عمان عبور کرده و از آبهای آزاد شرق اقیانوس هند از جنوب پاکستان در آبهای بین المللی دریای عمان که همجوار هندوستان است، تا مدار 10 درجه را پشت سر خواهد گذاشت و در یکی از بنادر هندوستان پهلو می گیرد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: این ناوگروه سپس به جنوب سریلانکا می آید و مسیر را بر می گردد و عرض اقیانوس هند را به سمت شمال در خلیج عدن و باب المندب و دریای سرخ طی کرده و با مراجعت مجدد به دریای عمان و پهلو گرفتن در بندر سلاله به سمت جمهوری اسلامی ایران حرکت خواهد کرد.
 
امیر سیاری تصریح کرد: این ناوگروه در محور گشت امام محمد باقر (ع) برای تامین خطوط مواصلاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران فعالیت خواهد داشت و به عنوان ناوگروه صلح و دوستی در شمال اقیانوس هند اعزام شده است.
 
امیر سیاری همچنین از اعزام ناوگروه بعدی نیروی دریایی ارتش یعنی ناوگروه 29 در بهمن ماه خبر داد و گفت: ناوگروه 29 نیز از مسیر بندرعباس، خلیج بنگال، هندوستان، مالاکا و اقیانوس آرام یا از مسیر خلیج عدن، باب المندب، جبل الطارق، کانال سوئز و دریای سرخ و یا از مسیر مستقیم قاره آفریقا حرکت خواهد کرد که هرکدام از این مسیرها مورد تائید و تصویب توسط سلسله مراتب صورت بگیرد، به کار گرفته خواهد شد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: ناوگروه های صلح و دوستی ایران برای به احتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریاهای آزاد فعالیت دارد و در یکماه گذشته 4، 5 مورد درگیری با دزدان دریایی داشته ایم.
 
وی افزود: از پایان اردیبهشت ماه یعنی خرداد تا پایان مهرماه در اقیانوس هند بادی به نام مونسون می وزد که دریا را طوفانی کرده و فعالیت دزدان دریایی کمتر می شود، اما از مهرماه که هوا خوب می شود فعالیت آنها زیادتر می گردد.
 
امیر سیاری تصریح کرد: چندین مورد درگیری در خلیج عدن و باب المندب با دزدان دریایی داشته ایم و در اینجا بازهم اعلام می کنیم با قاطعیت و اقتدار دفاع می کنیم و اجازه نمی دهیم در منطقه ای که حضور داریم، اتفاقی برای کشتی های ما بیفتد.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: فرمانده ، نیرو ، دریایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار