سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آنچه در چهار روز گذشته انجام شد، فعاليت ديپلماتيک فشرده‌اي بود و تيم ايراني با هوشمندي و کاملاً صبورانه مسير مذاکرات را به سمت مذاکرات بزرگ و هدفمند هدايت کرد، گفت: در نخستين مرحله غني‌سازي ايران به رسميت شناخته مي‌شود و آنچه امروز انجام شده آن است که تمام تحريم‌ها در مسير سراشيبي قرار گرفته است، بنابراین تحريم جديدي صورت نخواهد گرفت، حقوق هسته‌اي محقق شده و از هيچ يک از خطوط قرمز عدول نشده است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه در ار تباط زنده تلفنی بخش خبری ساعت 9:00 شبکه خبر سیما در پاسخ به این سوال که متن سند توافق میان ایران و گروه 1+5 چه زمانی منتشر خواهد شد؟ اظهار داشت: طبق اطلاعات اوليه‌اي که دريافت کرده‌ايم تا يکي دو هفته آينده، کار سند توافق ايران و 1+5 نهايي مي‌شود و تا قبل از پايان سال ميلادي با اقدام سازمان ملل به عنوان محلي که امضا شده است اجرایی خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه آيا گام‌هاي طرفين همزمان برداشته خواهد شد يا تقدم و تأخري خواهد داشت؟ تاکید کرد: آنچه در چهار روز گذشته انجام شد، فعاليت ديپلماتيک فشرده‌اي بود و تيم ايراني با هوشمندي و کاملاً صبورانه مسير مذاکرات را به سمت مذاکرات بزرگ و هدفمند هدايت کرد.

سخنگوي دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آنچه مد نظر بود شکل‌گيري بازي برد-برد بود، چيزي که جمهوري اسلامي از ابتدا در طرح ارائه شده مدنظر داشت و بر همين اساس مسير مذاکرات را هدايت کرد به نحوي که در شکل، فرآيند و هدايت مذاکرات اين هدف مدنظر باشد.

افخم تصریح کرد: گام نخست در اين مسير برداشته شده است، گرچه مسيري طولاني پيش رو داريم اما آنچه مسلم بوده و جمهوري اسلامي از ابتدا بر آن تأکيد داشته، برداشتن گام‌هاي متوازن است.

وی اظهار داشت: پايه اصلي بازي برد-برد گام‌هاي متوازن بوده که به لطف خدا در اين مرحله اوليه تيم ايراني توانست اين مسير را به خوبي هدايت کند.

سخنگوي وزارت امورخارجه ضمن ابراز اميدواري نسبت به تداورم پایان مسیر روند لغو کامل تحريم‌ها و اجراي بسته پيشنهادي ايران، ادامه داد: تحريم‌ها در سراشيبي قرار گرفته و تا يک سال آينده بايد پيگيري شود تا به سند و راه‌حل نهايي دست یابیم.

افخم با تاکید بر مرحله به مرحله بودن مذاکرات و حل مشکلات، اظهار داشت: در نخستين مرحله غني‌سازي ايران به رسميت شناخته مي‌شود و آنچه امروز انجام شده آن است که تمام تحريم‌ها در مسير سراشيبي قرار گرفته است، بنابراین تحريم جديدي صورت نخواهد گرفت، حقوق هسته‌اي محقق شده و از هيچ يک از خطوط قرمز عدول نشده است.

وي تاکید کرد: ماهيت آن موفقيتي براي تيم ايراني است و نتيجه خوب مقاومت و ايستادگي ملت ايران در نخستين قدم به دنيا ثابت کرد برنامه هسته‌اي ايران از ابتدا کاملا صلح‌آميز بوده و اين موفقيت کمي براي اين مرحله نيست؛ بايد بدانيم راه طولاني مذاکرات بايد کامل شود.

سخنگوي دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالي درباره شيطنت‌هاي رسانه‌اي غربي و سياست وزارت امور خارجه در پاسخ به اين شيطنت‌ها اظهار داشت: اميدواريم با حفظ خطوط قرمز برنامه هسته‌اي ايران به عنوان دستاوردی برای کشورمان و ملت ايران ادامه يابد، بخشي از فضاسازي‌های غربی قابل پيش‌بيني بوده و هست.

افخم افزود: بخشي از آنچه در اخبار شاهد هستيد فضاسازي‌هاي رسانه‌اي بوده و ما به عنوان حوزه سياسي کشور هوشمندانه فضا را رصد و ملت را هدايت مي‌کنيم و بايد به فضاسازي رسانه‌اي در ظرف رسانه‌اي توجه و به درايت و هوشمندي تيم ايراني براي هدايت بازي برد-برد اعتماد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزير خارجه آمريکا که اعلام کرده بود در اين توافق امنيت دوستان آمريکا به ويژه رژيم صهيونيستي مدنظر قرار گرفته است، تصریح کرد: از ابتداي مذاکرات شاهد بوديم که گروه‌هايي با هدف تاثيرگذاري بر مذاکرات و شکل‌گيري توافق و خروج از بن‌بست فعاليت مي‌کردند که غالبا متاثر از رژيم صهيونيستي بودند.

افخم  تاکید کرد: اين گروه‌ها در دوره‌هاي قبل مذاکرات آن قدر فشار آوردند که حتي توافق اوليه را نيز توافق قرن ناميدند.

سخنگوي دستگاه دیپلماسی افزود: اين فشارها براي آن بود که آن‌ها مي‌خواستند بحث هسته‌اي ايران همچنان به عنوان يک موضوع  بحراني در سطح بين‌المللي باقي بماند و در طي اين جريان منافع صهيونيست‌ها تامين شود.

افخم خاطرنشان کرد: به نظر مي‌رسد اظهارات جان کري در مورد دوستان‌شان به نوعي پاسخگويي به اين فشارها است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار