معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: دومین مرحله کاوش محوطه باستانی چلو در منطقه سنخواست جاجرم توسط گروه مشترک ایرانی - ایتالیایی امروز پایان یافت.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، علی اکبر وحدتی افزود: دومین مرحله کاوش این محوطه باستانی از 25 مهر ماه امسال توسط یک گروه مشترک شامل 3 کارشناس ایرانی و 4 کارشناس ایتالیایی آغاز شده بود.

معاون میراث فرهنگی که سرپرستی این گروه باستانشناسی مشترک را دارد گفت: در این مرحله از کاوش اشیائی شامل ظروف سفالی و سنگی، زیورآلات فلزی و سنگی و پیکره های پخته شده یافت شد که هنوز دوره تاریخی آنها نامشخص است.

وی افزود: اشیاء پیدا شده پس از مطالعه آزمایشگاهی به موزه بجنورد انتقال داده می شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص اجرای مرحله سوم کاوش مشترک گروه ایرانی - ایتالیایی در محوطه باستانی چلو هم گفت: در صورت تامین اعتبار اجرای این مرحله اردیبهشت ماه سال 93 آغاز خواهد شد.

کاوش مشترک گروه باستانشناسان ایرانی و ایتالیایی با نظارت مستقیم پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سال 90 برای مدت 5 سال در این منطقه آغاز شده است.

در مرحله نخست کاوش مشترک گروه ایرانی - ایتالیایی در محوطه باستانی چلو سنخواست حدود 100 قلم اشیاء مختلف کشف شد که اکنون در موزه باستانشناسی خراسان شمالی در عمارت مفخم بجنورد نگهداری می شود.

محوطه باستانی چلو با توجه به جایگاه مطالعاتی و اهمیت فرهنگی آن در سال 1386 در فهرست آثار ملی به شماره 21292 به ثبت رسیده است./س

برچسب ها: کاوش ، باستان ، میراث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.