با همه‌ي احترامم به مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، متاسفانه نگاه علمي و ادبي به شعر جدي نيست.

"سجاد عزيزي" آرام شاعر و دبير کانون ادبي زمستان در گفتگو با خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران، در خصوص فضاي غمگين حاکم بر موسيقي گفت: عوامل زيادي در توليد آثار غمگين نقش دارد، زمان خلق يک اثر شاعر نوعي سياه نمايي مي‌کند که باعث غمگين شدن شعر مي‌شود، غمي که در نهايت به شادي ختم نمي‌شود، برخلاف غم شعر مولانا که توانايي آنکه بتوان از آن تضعيف شادي ساخت را دارد.
 
وي افزود: روابط اجتماعي امروزه گاهي باعث خلق آثاري شده که درون مايه آنها غم به صورت مجازي و نه غم حقيقي، وجود دارد.
 
وي بيان کرد: موسيقي متکي به شعر بوده و هيچگاه مخاطب براي شنيدن موسيقي به سمت آهنگهاي بي‌کلام نمي‌رود، فرهنگ موسيقي کشور ما با شعر و کلام حرف خود را به مخاطب مي‌رساند.
 
وي عنوان کرد: برخي مواقع شعر غمگين، آهنگساز را وادار به ساخت ملودي غمگين متناسب با شعر مي‌کند و گاهي نيز آهنگساز ملودي غمگيني ساخته و شعر بايد روي آن سروده شود که در اين شرايط نيز اثر غمگين توليد مي‌شود.
 
عزيزي آرام ادامه داد: تفکر غالب هنرمند، شرايط و طبقه اجتماعي وي باعث خلق آثار غمگين مي‌شود در موسيقي لري شاهر توازني هستيم که مي‌توان با آهنگ غمگينش گريه و با آهنگ شاد آن، خنده و شادي دروني در مخاطب شکل مي‌گيرد و دليلش سير و سلوک دروني که در وجود شاعران گذشته وجود داشته است.
 
وي همچنين گفت: متاسفانه بي‌سوادي برخي از اهالي هنر و حمايت زياد و بي‌دليل از آنها باعث مي‌شود برخي در سن پايين به مقام استادي رسيده و اين باعث پايين آمدن سطح ادبيات موسيقي مي‌شود، مي‌توان گفت هنرمند، با دانش آميخته با هنر پخته مي‌شود.
 
وي تصريح کرد: با همه‌ي احترامي که به مسئولان ارشاد قائل هستم، متاسفانه نگاه علمي و ادبي به شعر جدي نيست و در تعدادي از آلبومهايي که وارد بازار مي‌شود مشکل وزن و قافيه و عروض وجود دارد، البته در شوراي موسيقي کساني نيز هستند که با شعر و موسيقي آشنايي کامل دارند اما متاسفانه يا در جريان مشکلات قرار نمي‌گيرند و يا عوامل سازنده‌ي آلبوم افراد شناخته شده‌اي هستند که نمي‌توان کار آنها را رد کرد.
 
وي خاطرنشان کرد: موسيقي غمگين بر فرهنگ جامعه ضرري نمي‌رساند اما بر روي روحيه اجتماعي افراد تاثير گذاشته و جواناني که علاقه‌مند به خواننده اثر غمگين هستند در طول سال‌هاي متمادي بر روي تفکر، تيپ، معرفت و رفتار آنها تاثير مي‌گذارد.

انتهای پیام/اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار