افت قند خون در بدن مشکلاتی را به‌همراه می‌آورد که گاهی از کنار آن به سادگی عبور می‌کنیم.

دکتر رضا راست‌منش متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: قند خاصیت مسکنی و آرامبخشی دارد و از آنجا که سوخت اصلی اعصاب ما را گلوکز و قند تشکیل می‌دهد، ‌ زمانی که سطح قند خون کاهش پیدا کند، ‌ سوخت اصلی اعصاب و مغز کم می‌شود، ‌ از این‌رو خون‌رسانی به اعصاب کاهش پیدا می‌کند. در این حالت ماده‌ای به نام P فعال می‌شود که باعث فعال شدن گیرنده‌های درد می‌شود. در این زمان قند به کمک فرد می‌آید تا این مشکل را حل کند. 

این متخصص اذعان داشت: افرادی که با کاهش مصرف قند دچار افت قند خون و در نتیجه دچار سردرد می‌شوند و یا به دلیل سردردهای میگرنی با کاهش قند روبرو هستند، به مصرف قند نیاز پیدا می‌کنند. با مصرف قند، ‌ سردرد میگرنی و سردردهای ناشی از کاهش مصرف آن سیر نزولی پیدا کرده و در نتیجه سوخت اصلی اعصاب تأمین شده و درد سردرد تسکین پیدا می‌کند. 

راست منش خاصیت مسکن را علاوه بر قند، ‌ در چیزهای شیرین دیگر از قبیل انگور، ‌ خرما، ‌ توت و کشمش دانست که با مصرف این مواد افرادی که قند خونشان پایین آمده است یا با سردرد می‌گرنی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ ‌ قند خون افراد تأمین می‌شود. 

وی اظهار داشت: کسی که دچار افت قند شدید شده باشد در موارد خاص درصورتی‌که به عضلات بزرگ ران، ‌ کتف و یا خون‌رسانی کم شود و مقدار دریافت قند کم شود، ‌ مصرف قند به فرد کمک می‌کند که درد را در گیرنده‌های درد، ‌ که بیشتر تمرکز و تراکم در مغز دارند کاهش بدهد. 

این متخصص مصرف قند را الزامی دانست و افزود: اگر افراد نگران اضافه‌وزنشان می‌باشند، ‌ می‌توانند مواد طبیعی را که حاوی قند هستند و شکر در آنها بکار رفته است مثل حلوا، ‌ میوه‌های شیرین، ‌ توت و کشمش را جایگزین قند کنند. 

وی در ادامه قند استویا را که شیرین کنندهٔ طبیعی است به جای قند مفید دانست و درباره مزایای این قند طبیعی گفت: قند استویا این خاصیت را دارد که مغز را فریب می‌دهد که با دریافت این مقدار شیرینی حسی به او دست می‌دهد که گویی قند کاملی مصرف کرده این باعث می‌شود که دیگر تمایلی به خوردن شیرینی پیدا نکند و این درحالی است که این ماده به خودی خود سردرد را تسلی می‌دهد. 

وی در ادامه افزود: به این ترتیب وقتی مغز از قند اشباح شد، ‌ دیگر بهانه‌گیری نمی‌کند. تمایل به خوردن شیرینی پیدا نمی‌کند و بدین‌صورت فرد ثبات فکری پیدا می‌کند. کمتر شیرینی می‌خورد.

وی مصرف قند استویا را برای افراد چاق و دیابتی مفید دانست که کمتر بهانه شیرینی و قند پیدا کنند.

وی این قند را در فراورده‌های غذایی از جمله مربا، آب‌نبات، ‌ شیرینی، شکلات‌های رژیمی در دست مصرف دانست که امروزه مصرف این قند در بین افراد همه‌گیر می‌باشد. 

وی دیگر مزیت مهم قند استویا را در این دانست که قدرت چسبندگی کمتری در دندان‌ها دارد و هیچ‌وقت مصرف آن باعث پوسیدگی دندان‌ها نمی‌شود. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مصرف هرچیزی باید متعادل باشد. یعنی افراد با کاهش وزن مصرف قند، ‌ نشاسته و ماکارونی را محدود می‌کنند و با سردردهای شدیدی روبرو می‌شوند که این کار عبث و بیهوده‌ای می‌باشد. همه چیز باید درحد تعادل خودش مصرف شود و این تصور غلط است که با مصرف زیاد قند، خود را شاد نگهداریم و با قطع آن وزن کم کنیم. 


انتهای پیام /
برچسب ها: قند ، انرژی ، تغذیه ، استویا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار