ابوقتاده روحاني تندرو روز سه شنبه در دادگاهي در اردن با رد اتهام فعاليت تروريستي، صلاحيت دادگاه را براي محاکمه خود براساس مفاد استرداد پنج ماه پيش وي از انگليس، زير سوال برد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز ؛ ابوقتاده که با لباس قهوه‌اي زندان در دادگاه حضور يافته بود، اعلام کرد حضور يک قاضي نظامي در بين سه قاضي پرونده، ناقض توافقنامه‌اي است که وي براساس آن در ماه ژوئيه پس از سال‌ها مبارزه حقوقي در انگليس به اردن بازگردانده شد. ابوقتاده زمانيکه در انگليس بود، به طور غيابي توسط دادگاهي اردني به اتهام توطئه براي انجام حملات تروريستي بر ضد آمريکا و ديگر اهداف در اردن، مجرم شناخته و به حبس ابد محکوم شد. وي هم اکنون به همين اتهامات مجددا محاکمه مي‌شود.

ابوقتاده با اعلام اينکه اتهامات عليه وي ساختگي است، افزود: «مدتهاست که من اجازه نداشته‌ام از خودم دفاع کنم و خدا مي‌داند که من بيگناه هستم». وي که نام واقعي‌اش محمود عثمان است، افزود: « توافقنامه‌اي که من براساس آن (به اردن) آمدم، نقض شده است. هم اکنون يک قاضي نظامي وجود دارد. اين نخستين خيانت شما است. من آمده‌ام که توسط قضات غيرنظامي محاکمه شوم».

وي تاکيد کرد: «اين دادگاه، خيانت به توافقنامه است و من آن را به رسميت نمي‌شناسم».وکيل ابوقتاده خواستار آزادي موکل خود شد و گفت حقوق وي به علت حضور يک قاضي نظامي نقض شده است ولي دادستان اعلام کرد قانون دادگاه امنيت کشوري اردن امکان برگزاري محاکمات نظامي را در مورد فعاليت‌هاي تروريستي فراهم کرده است.

ابوقتاده که توسط يک قاضي اسپانيايي به اسامه بن لادن سرکرده سابق القاعده مرتبط شده است، از زمان نخستين دستگيري‌اش در سال 2001 بارها در انگليس زنداني و سپس آزاد شد. بازگشت ابوقتاده به اردن در پي تصويب پيمان استرداد بين اردن و انگليس که نگراني قضات انگليسي را در خصوص احتمال استفاده از شواهد بدست آمده از طريق شکنجه برطرف کرد، امکان‌پذير شد.

موعظه‌هاي ابوقتاده در آپارتماني در هامبورگ که برخي از عوامل حملات 11 سپتامبر سال 2001 در آمريکا از آن استفاده مي‌کردند، پيدا شده است.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار