با توجه به گذشت بیش از یک سال از قطع رابطه با ایران از سوی دولت کانادا، منتقدان سیاست این کشور معتقدند که مخالفت اوتاوا با توافق هسته‌ای باعث انزوای این کشور می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه خبری الجزیره در گزارش خود در این زمینه آورده است: در شرایطی که کشورهای جهان از توافق هسته‌ای ماه گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی استقبال می‌کنند و آن را گامی به جلو برای بهبود روابط ایران و قدرت‌های غربی می‌دانند، یکی از معدود صداهای مخالف با این توافق از مکانی شنیده می‌شود که انتظار آن نمی‌رفت،‌ یعنی کانادا.

جان برد، وزیر خارجه کانادا در سخنانی اعلام کرد: ما عمیقا درباره این توافق تردید داریم و به همین دلیل تحریم‌های خود علیه ایران را حفظ خواهیم کرد. ایران حق ندارد از تردیدهای ما سود ببرد.

اگرچه بسیاری از مواضع دولت محافظه‌کار کانادا آگاهند، اما سخنان برد تنها این نکته را برجسته کرد که این کشور تا چه حد از جامعه بین‌المللی جدا شده است. پیتر جونز، استاد مرکز امور بین‌الملل دانشگاه اوتاوا در این‌باره می‌گوید: ما یک نقش مفید و سنتی در زمینه تحریک طرف‌های درگیر برای گفتگو با یکدیگر داشتیم که این مسئله برای ما در منطقه احترام ایجاد کرده بود، اما هم‌اکنون این شرایط را از دست داده‌ایم. دولت فعلی کانادا به این مسئله اهمیتی نمی‌دهد، برای این دولت مهم نیست که این بیانیه‌ها باعث بی‌اهمیت شدن حضور ما در منطقه می‌شود.

نکته‌ای که در اینجا اهمیت دارد این است که آیا کانادا با وجود توافق هسته‌ای اخیر قادر به حفظ تحریم‌های خود علیه ایران خواهد بود؟ این مسئله‌ای است که باید برای روشن شدن آن منتظر ماند. 

جیمز دیواین، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه نیو برانشویک در کانادا در این‌باره می‌گوید: مشخص نیست که مقامات کانادا آیا واقعا می‌خواهند برخلاف توافق ژنو عمل کنند، آیا آنان قصد دارند این توافق را نقض کنند؟ بسیاری از تحلیل‌گران از مواضع اخیر دولت شگفت‌زده شده‌اند، اما نکته اینجاست که این مواضع نشانه وجود خط نومحافظه‌کاری در این کشور است. مقامات دولت یک دیدگاه سفید و سیاه درباره دنیا دارند و از نظر آنان دنیا آدم‌های بد و آدم‌های خوب دارد و به ادعای آنها، ایران جزء بدها است.

استفان هارپر، نخست‌وزیر کانادا در سال 2006 به این سمت برگزیده شد و از همان زمان سیاست خارجی‌اش بر اساس حمایت از اسرائیل بنا شد. ایوس انگلر، نویسنده چندین کتاب از جمله کتاب "کانادایی زشت، سیاست خارجی استفان هارپر" در این‌باره می‌گوید:  موضع کانادا در قبال ایران را باید به طور گسترده‌ای در زمینه سیاست حمایت از اسرائیل و حمایت از نظامی‌گری و همچنین استیلای غربی در دنیا بررسی کرد. البته باید این نکته را اضافه کرد که غفلت و بی‌علاقگی مردم کانادا نیز باعث شده است هارپر بتواند سیاست‌های خود را بدون مشکل و چالشی ادامه دهد. در شش دهه گذشته کانادا همواره حامی اسرائیل و نظامی‌گری بوده است و به نظر نمی‌رسد در این زمینه انقلابی رخ دهد.

در بخش پایانی این گزارش با اشاره به اینکه دوستی با اسرائیل، علت اصلی مواضع اخیر کانادا بوده است، آمده است: کانادا در سال‌های اخیر موضع خود را بر اساس حمایت بی‌پرده از مواضع اسرائیل قرار داده است، این کشور یکی از معدود کشورهای عضو سازمان ملل است که به لایحه به رسمیت شناختن فلسطین در سال گذشته میلادی رای منفی داد. در واقع موضع سرسختانه کانادا در قبال برنامه هسته‌ای ایران، به دلیل حمایت این کشور از اسرائیل اتخاذ می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار