بی‌توجهی اجتماعی، بهداشتی و رسانه‌ای طی دو دهه گذشته موجب شده است که شمار مبتلایان به ویروس " اچ آی وی" در سراسر کشور افزایش یابد. در این بین متاسفانه مشکل اصلی این بیماران علاوه بر تحمل درد و ناراحتی ناشی از بیماری وتبعات آن، انواع برچست‌هایی است که این افراد از سوی جامعه دریافت می‌کند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، خودش نمی‌داند، حتی روحش هم خبر ندارد، از اینکه می‌تواند مادر شود و سال‌های سال مهربانانه انسانی را به تکامل برساند خوشحال است و با خوشحالی به بیمارستان می‌رود. اما چهره‌ای که پس از چند ساعت از بیمارستان خارج می‌شود هیچ تناسبی با چهره قبلی ندارد. پریشان است و رنگ پریده، چشمانش در بین قدم‌های دیگران راه می‌رود و از صورتی به صورتی دیگر دو دو می‌زند، صدای تپش قلبش را می‌شنود و گلویش خشک شده است، گرمایی دردناک را در وجودش، در رگهای بدنش و در سرش حس می‌کند.


گویا تمام سلول‌های عصبی دست به کودتا زده‌اند تا شوکی عظیم را بر وجودش مستولی کنند، شوکی مانند سوختگی ناگهانی پوست که این بار استثناء سلول‌ها به وظیفه‌شان عمل نکرده و همچنان پوست را در معرض سوختن شدید قرار می‌دهند. تنها یک سوال است که با سرعت برایش تکرار می‌شود و آن اینکه چرا او؟ چرا آن زن کنار در ورودی یا آن پسر بچه روی نیمکت یا آن مرد میانسالی که با تلفن عمومی صحبت می‌کند نه؟ چرا او؟

احتمالا فضای پراسترس و سنگین پاراگراف قبل تا حدی بتواند شرایط تعداد زیادی از هموطنانمان را که ناقل می‌شوند توصیف کند. ناقل ویروسی که ناخواسته یا از روی اشتباه به آن مبتلا شده‌اند و تنها توصیفی که از آن به گوششان خورده مرگ است. ویروسی که ممکن است نگرانی همیشگی را نسبت به رفتارهای خود و دیگران برایشان ایجاد کند و با کوچک‌ترین بیماری عفونت‌هایی غیرعادی بدنشان را فرا بگیرد.

اما تحمل درد بدنی در مقابل زخم روحی و قلبی که هر روز برایشان عمیق‌تر، دردناک‌تر و عفونی‌تر می‌شود دردی سبک است. میزبانی از ویروسی بدون درمان و بسیار فعال یک طرف و میزبانی نگاه‌های همیشه سرزنش کننده و هراسان و برچسب‌های نچسب طرفی دیگر.

در حال حاضر در جامعه ما "اچ آی وی" یا بیماری ایدز تنها یک بیماری نیست، بلکه گناهی بزرگ اما ندانسته است که ناگهان تبدیل به کلاه قاضی شده و بیماران مبتلا را در اعماق جهنم و سایر مردم را پاک پاک جلوه می‌دهد. اما چه کسی است که نداند فاصله بین سلامتی و ابتلا به این بیماری چقدر ناچیز است؟ و آیا کسی نمی‌داند که بیماران رو افزایش مبتلا به ایدز هرکدامشان طی ثانیه‌ها، دقایق، ساعات، روز‌ها و سال‌های قبل در دسته افراد سالم بودند؟

تعداد مبتلایان به ایدز در کشور طی ۱۲ سال اخیر ۹ برابر شده است

وزیر بهداشت در همایش روز جهانی ایدز، اظهار داشت: سال‌ها بود که غرب و کشورهای دیگر را نکوهش می‌کردیم و تا سال‌ها به اشتباه سخن گفتن از ایدز را در رسانه‌ها اجازه ندادیم و امروز با توسل به روش‌های غیر علمی اغلب مردم را ترسانده‌ایم.

دکتر سید حسن هاشمی افزود: اطلاعات ‌گاه غلط موجب شد تا این گره بیشتر شده و به یک تابو تبدیل شود و پنهان کاری که به دلیل نگاه منفی در افکار عمومی خود ساختیم. در این سال‌ها در رسانه‌ها به بیان واقعیات درباره ایدز نپرداخته‌ایم و عده‌ای اطلاعات نادرست به ذهن مردم وارد کرده‌اند به گونه‌ای که ابتلا به ایدز سالانه ۸۰ درصد افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه چنانچه دراین مقطع زمانی با ایدز مقابله جدی نکنیم این ویروس شبیه طاعون خواهد شد، افزود: به هر حال بیش از تلاش برای درمان همت جمعی در نظام‌های سلامت باید ایجاد شود تا راه‌هایی برای کنترل پیشرفت این بیماری و ابتلا به آن یافت شود.



احتمالا 100 هزار نفر در کشور به ایدز مبتلا هستند

مسئول دفتر پیگیری و درمان اداره کل بهزیستی استان قم   با بیان اینکه اولین موردی که در ایران شناسایی شد، سال 64 از طریق تزریق خون‌های آلوده بود، گفت: در حال حاضر در سطح کشور آمار 27 هزار نفر مبتلا به این بیماری ثبت شده اما در شرایط واقعی امکان ابتلای قریب به 100 هزار نفر حدس زده می‌شود.

محمد‌زاده افزود: طی سه تا 4 سال گذشته 74 درصد از طریق تزریق و مصرف مواد مخدر ویروس اچ آی وی منتقل می‌شد اما در حال حاضر و به دلایل مختلف از جمله کاهش تزریق مواد مخدر و تمایل به مواد خوراکی، ابتلا از طریق روابط پرخطر جنسی در حال رشد است.

وی ادامه داد: در استان قم مراکزی برای حمایت از این بیماران وجود دارند که یکی از این مرکز‌ها با عنوان «باشگاه مثبت» با شرکت قریب به 300 نفر اعم از افراد مبتلا و شخصیت‌های مثبت و خانواده‌های این افراد جلساتی را برگزار می‌کند.

کاهش مقاومت سیستم دفاعی بدن، مهم‌ترین ویژگی ویروس ایدز است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و متخصص بیماری‌های عفونی بیان اینکه بیماری ایدز یک بیماری است که از طرق مختلف منتقل می‌شود، گفت: این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ویروسی است که یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال این ویروس روبط جنسی نامناسب بین افراد است.

دکتر نازنین شیخ الاسلام افزود: راه دیگر انتقال از طریق استفاده از وسایل غیر بهداشتی و چندبار مصرف درانجام خالکوبی، تتو، دندانپزشکی وسایل اصلاح سلمانی و آرایشگاهی و هروسیله نوک تیزی است که منجر به خون ریزی شود و بتواندخون بیمار مبتلا به ایدز یا ویروس اچ آی وی را به دیگران منتقل کند.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های شایع انتقال اچ آی وی انتقال از مادر به جنین است که از این طریق نیز امکان عفونت وجود دارد، گفت: همچنین مصرف مواد مخدر هرچند خوراکی نهایتا موجب تزریق می‌شود که این تزریق به دلیل نبود شرایط مناسب و سرنگ‌های غیر بهداشتی معمولا از مهم‌ترین عوامل ابتدا به ویروس اچ آی وی است.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که مردم ما دارند این است که گمان می‌کنند از طریق لمس کردن، دریک محیط صحبت کردن یا غذا خوردن، از طریق هوا یا حتی حضوردر استخر مشترک با فرد بیمار، آن‌ها نیز ویروس اچ آی وی را می‌گیرند اما به واقع اینگونه نیست و تنها از طریق تماس خونی این بیماری منتقل می‌شود.

به گفته شیخ السلام از زمانی که ویروس اچ آی وی وارد بدن بشود فرد تنها ناقل ویروس است اما چنانچه علائمی در وی مشاهده شود او به بیماری ایدز مبتلا شده است.

وی تاکید کرد: ویروس‌های این بیماری انواع مختلف هستند و مهم‌ترین چیزی که موجب سیطره بیماری بر فرد بیمار می‌شود کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن است، این بیماران چنانچه دچار یک مریضی سطحی مانند سرماخوردگی شوند و چنانچه ایمنی بدنشان ضعیف باقی بماند بیش از سایر افراد جامعه امکان عفونت در بدنشان وجود دارد.



این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه سیستم ایمنی بدن که ضعیف شود فرد با کمترین چیزی حساسیت عفونی نشان می‌دهد و این عفونت است که سلامتی و زندگی فرد را تحت تاثیرقرار می‌دهد، گفت: راه‌های انتقال بیماری هپاتیت نیز مواردی مانند ایدز است، مردم و جوانان باید بدانند که با رعایت نکات پیشگیرانه درصد انتقال را در بین خود ونزدیکانشان پایین بیاورند.

راه‌های پیگیری در بسترهای خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی تعریف شود

شیخ الاسلام با اشاره به اینکه عفونت‌های این بیماران شاید بتواند درمان شود اما خود بیماری ایدز و ویروس آن در بدن فرد بیمار تا امروز دارویی برای درمان ندارد، گفت: بنابراین با توجه به اینکه این بیماری درمان قطعی ندارد باید روی پیش گیری از ابتلا به آن تمرکز شود. برای نمونه وقتی مردم ما اعم از زن و مرد به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند وسایل اصلاح را با خود ببرند، از انجام خالکوبی یا تتو به دلیل اینکه در بیشتر موارد با وسایل غیر بهداشتی و آلوده به خون دیگران انجام می‌شود پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه جوانان و سایر اقشار مردمی باید رفتارهای پرخطر اجتماعی را ترک کنند و بدانند که این رفتار‌ها عوارضی مانند ایدز را درآینده به دنبال دارد، گفت: این مسائل نباید تنها در طول یک روز ازسال که آن هم به صورت جهانی گرامی داشته می‌شود به مردم گفته شود، این نکات باید به صورت دائم براساس سن و جنس و ویژگی‌های اجتماعی افراد به آن‌ها آموزش داده شود.

شیخ السلام افزود: از آنجایی که بنده با بیماران مبتلا به اچ آی وی به دلیل بیماری‌های عفونی آنها در تماس هستم به واقع می‌بینم که با وجود اطلاع رسانی‌هایی که نسبت به گذشته توسعه یافته اما بسیاری از مردم هنوز کمترین آشنایی با این بیماری ندارند.

به گفته این پزشک متخصص مسئولان ما باید توجه کنند چنانچه سعی داریم جوانانمان را از برخی رفتار‌ها دور کنیم باید جایگزین‌های مناسبی را ایجاد کنیم.

برچست‌هایی که دردناک‌تر از درد هستند

مسئول دفتر پیگیری ودرمان اداره کل بهزیستی قم اظهار داشت: متاسفانه مشکل اصلی این بیماران علاوه بر تحمل درد و ناراحتی ناشی از بیماری وتبعات آن، انواع برچست‌هایی است که این افراد از سوی جامعه دریافت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه چنانچه فردی ناقل ویروس اچ آی وی باشد یا در طول زمان علائم بیماری ایدز را داشته باشد باید از زندگی فردی و اجتماعی ساقط شود، افزود: درحالیکه در باشگاه مثبت قم تاکید بر این می‌شود که می‌توان با دقت در رفتارهاو برخشورد‌ها مانع از انتقال این ویروس شد.

محمدزاده تصریح کرد: بایددقت کرد راه‌های انتقال این بیماری کاملا مشخص است و تعریف راه‌های انتقال جدید مانند انتقال از طریق تماس دست، هوا یا غذاخوردن امری کاملا خلاف واقع است.

به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجربه مردم از مواجهه با افراد مبتلا به ایدز بسیار کم است و این وضع به علت پنهان کاری وسیع بیماران و اطرافیان آن‌ها رخ داده است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که این تابو شکسته نشود مشکل کنترل ایدز برطرف نخواهد شد و این پنهان کاری‌ها بیش از هر زمان جامعه را در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد.



تغییر الگوهای ابتلا به ایدز طی سال‌های گذشته

یک متخصص بیماری‌های عفونی نیز ، ضمن بیان اینکه استان قم نیز مانند دیگر مناطق کشور از یک شیوع ایدز برخوردار است، گفت: اما خوشبختانه این بیماری رشد چندانی نداشته است و عمدتا در بین افراد معتاد تزریقی ویروس اچ آی وی شایع است.

دکتر قاسم امیری ادامه داد: البته در استان قم نیز مانند سایر مناطق کشور طی چندسال اخیر الگوی ابتلا به این بیماری کمی تغییر کرده و ابتلا از طریق ارتباط جنسی نامناسب نسبت به سایر روش‌ها افزایش داشته است.

لازم است تا از طریق آموزش، اطلاع رسانی، هشدار و توجه بیشتر این از بروز این بیماری پیشگیری کرد، در واقع مسئولان و رسانه‌ها با استفاده از شیوه‌های متخلف می‌توانند در تحقق این مهم تاثیرگذار باشند.

مدیریت زندگی بیماران از مهم‌ترین اقدامات است

دکتر امیری با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اقدامات در زمینه بیماری ایدز، مدیریت زندگی برای بیماران است، گفت: در واقع همه مردم باید اطلاع کافی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ آی وی داشته باشند، باید دردسترس معتادان سرنگ‌های یکبار مصرف قرار بگیرد و اطلاع رسانی عمومی در مساجد و مدارس صورت انجام شود، همچنین رعایت اخلاق و پایبندی به محیط خانواده خود روش مهم دیگری برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس است.

رسانه‌ها، مسئولان و جامعه در قابل بیماران ایدزی مسئولیت دارند

امیری اضافه داشت: چنانچه فردی ناقل این ویروس شد ممکن است از هشت تا 10 سال نیز نداند به چه بیماری مبتلا شده است و پس از این دوره زمانی عوارضی مانند بیماری‌های عفونی و برخی بیماری‌ها که افراد عادی یا دچار نشده یا به صورت خفیف به آن دچار می‌شوند در این افراد بروز می‌کند.

وی با بیان به هر حال افراد مبتلا به این بیماری لازم است تا با مراقبت رفتاری مانع انتقال ویروس به دیگران شوند، گفت: در صورت ابتلا افراد به اچ آی وی این وظیفه جامعه، رسانه‌ها و مسئولان امر است که به این افراد خدماتی مانند انواع مشاوره‌ها، فراهم کردن دسترسی به خدمات درمانی و دارو‌ها را فراهم کنند.

این پزشک متخصص افزود: ممکن است بیماران مبتلا به اچ آی وی در مرحله از بیماری باشند که بتوان با درمان‌های ضدویروسی عوارض را کمتر کرد و مرگ و میر را نیز کاهش داد.

ایجاد مشکلات شدید روحی برای شخص مبتلا به ایدز

دکتر امیری با بیان اینکه معمولا زمانیکه فرد برای اولین بار متوجه بیماری خود می‌شود و به خصوص افرادی که ناخواسته از طریق مادر یا همسر خود به این بیماری مبتلا شده‌اند دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوند، گفت: پذیرش اینکه چنین بیماری دارند یا عمری کمتر از دیگران خواهند داشت به شدت آزارشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: چنانچه اطرافیان، خانواده، اجتماع، رسانه‌ها و مسئولان جامعه وظایفشان را در قبال این افراد انجام دهند قطعا بار سنگین تحمل این بیماری برای این افراد سبک‌تر می‌شود و می‌توانند با رعایت برخی رفتارهای تعریف شده مانند افراد عادی به زندگی خود ادامه دهند.

توزیع داروهای رایگان مرتبط با ایدز در بین بیماران

دکتر امیری افزود: در حال حاضر برخی بیماری‌هایی که مستقیما ناشی از این ویروس نیستند و به دلیل کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن فرد به آن‌ها مبتلا می‌شود مانند سایر افراد جامعه پیگیری می‌شود اما داروهای خاص و گران که مستقیما با این بیماری ارتباط دارند از طریق مرکز مشاوره رفتاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در اختیار این افراد قرار می‌گیرد./س

برچسب ها: قم ، تابو ، نشکن ، قلب ، شکسته ، ایدز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.