در سومین روز برگزاری هفتمین دوره جشنواره سینماحقیقت، خسرو سینایی، مرتضی ندایی، مدیر تاجیک فیلم و مدیر جشنواره دیدار به گفتگو با مدیر جشنواره، پیرامون تعامل سینمای ایران و تاجیکستان پرداختند.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ در سومین روز از برگزاری هفتمین دوره جشنواره سینماحقیقت، خسرو سینایی، مرتضی ندایی، ناصرسعیداف (مدیر تاجیک فیلم) و صفر حقداداف (مدیر جشنواره دیدار) با حضور در سینما فلسطین، به گفتگو با سیدمحمدمهدی طباطبائی نژاد (مدیر جشنواره سینماحقیقت) پیرامون تعامل سینمای ایران و تاجیکستان پرداختند.

مرتضی ندایی در ابتدای این جلسه گفت: متاسفانه امروزه همکاری های زیادی با کشورهای روسیه، بلژیک و... صورت می گیرد، در حالیکه تاجیکستان هم از نظر فضای اجتماعی امن تر و هم دارای لوکیشن های بسیار زیباتر است؛ طبیعتی که بسیار نزدیک به کشور افغانستان می باشد.   
 
وی افزود: امکاناتی خوبی که آقای سعیداف برای ساخت فیلم در تاجیکستان فراهم کرده اند به حدی استاندارد است که هر شخصی با ورود به آن مکان، با دوربین های پیشرفته ای رو به رو شده و می تواند به راحتی و با استفاده از امکانات کامل فیلم بسازد.
 
ندایی تاکید کرد: زمانی که فردی وارد تاجیکستان می شود با فاصله گیری از فضای شهری، وارد ایران 70 سال پیش می گردد و با عبدالقاسم لاهوتی که در زنده نگه داشتن زبان فارسی اقدامات قابل قبولی انجام داده روبه رو می شود.
 
در ادامه این جلسه خسرو سینایی گفت: مشکل اساسی که گریبان گیر منطقه شده، عدم شناخت از تاریخ و فرهنگ است. اگر این شناخت کامل شود قطعا ملت ها می توانند به وسیله زبان سینمایی به یکدیگر کمک کنند.
 
وی افزود: سینما وسیله ای برای بیان اهداف است و باید هر شخصی تمام تلاش خود را انجام دهد تا همکاری های لازم صورت گیرد.
 
سینایی همچنین گفت: متاسفانه با وجود اینکه تمامی اخبار و رویدادها را رصد می کنم اگر از من سوالی درباره سینمای تاجیکستان بپرسند، برای آن جوابی ندارم، در حالیکه با گسترش روابط دو کشور و همکاری از طریق سینما می توانیم این تاریخ را پیوند دهیم.  زیرا در نقطه ای از دنیا زندگی می کنیم که چند سال آینده شکوفا خواهد شد، به شرطی که یکدیگر را بشناسیم.
 
گفتنی است؛ هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت با شعار «حقیقت بهترین راهنماست»، تا روز 26 آذرماه 1392 در سینما فلسطین و سینما سپیده برپا خواهد بود.

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.