گاهی ممکن است که هیچ خاطره ای از ضربه در ذهن بیمار نباشد و گاهی هم فرد ضربه را به خاطر می آورد ولی شدت ضربه به حدی نیست که باعث خون مردگی شود.

سید مسعود داوودی متخصص پوست و مود در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: وقتی فردی با علامت خون مردگی به پزشک مراجعه می کند، پزشک اولین چیزی که باید به دنبالش بگردد مشکلات و اختلالات انعقادی خون است که در آزمایش ها می توانیم تعداد و عملکرد پلاکت ها را ارزیابی کنیم.

وی گفت: در آزمایش ها سرنخی به نفع مشکلات انعقادی مشخص شد، پزشک باید در جهت رفع آن اقدام کند اما اگر در تمام بررسی ها معلوم شود، که فرد مشکل انعقادی ندارد در این صورت چیزی که مصرف می شود این است که عروق فرد یک عروق شکننده است که البته این حالت در خانم ها شایع تر است در واقع عروقشان راحت تر پاره می شود و باعث خونریزی زیر پوست و خون مردگی می شود گاهی ممکن است که هیچ خاطره ای از ضربه در ذهن بیمار نباشد و گاهی هم فرد ضربه را به خاطر می آورد ولی شدت ضربه به حدی نیست که باعث خون مردگی شود.

وی افزود: با افزایش سن هم چون عروق شکننده می شوند باز هم این مشکلات را داریم و دیگر فاکتور جنسیت در آن نقشی ندارد در ورزشکاران هم چون ریسک ضربه خوردن بیشتر است ممکن است فرد اصابت ضربه را به یاد نیاورد و به همین علت خون مردگی برای شخص ایجاد سوال می کند.

داوودی افزود: در مسائل داخلی و زمینه ای کمبود ویتامین C هم باعث شکنندگی عروق و خون مردگی های زیر جلدی می شود.

داوودی در پاسخ به پرسش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا خون مردگی ها خطرناک هستند و حتما باید به پزشک مراجعه کرد گفت: در خون مردگی ها از آن لحاظ که احتمال اختلال انعقادی وجود دارد احتیاج به بررسی های کامل ا است و اگر نادیده گرفته شود چه بسا فرد با یک ضربه کوچک دچار خونریزی مغزی شود ولی در غیر اینصورت می تواند بی خطر باشد.

داوودی گفت: اینکه خون مردگی در کدام قسمت بدن باشد آن چنان تفاوتی ندارد ولی در بعضی نقاط شخص زودتر متوجه می شود به عنوان مثال در جایی که پوست نازک تر است و یا چربی زیر پوست کم تر است که شامل پشت دست، پشت با، ساق پا و اندام ها می شود و هر چه به ریشه اندام ها مثل راه، بازو و تنه نزدیک می شویم کمتر است.

داوودی خاطر نشان کرد: در نوعی بیماری داخلی به اسم آمیلو ئیدوزیس چون ماده ای به اسم آمیلوئید در جدار عروق رسوب می کند و عروق خونی را شکننده می کند؛ عروق مثل شیء که ترد شده شکننده می شود و این افراد هم به راحتی دچار خون مردگی می‌شوند.

برچسب ها: مغزی ، ذهن ، ضربه ، خونریزی ، خون ، عروق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.