رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از برنامه‌ریزی این سازمان برای تکثیر و پرورش 100 هزار قطعه زالوی طبی در این استان تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،محمدیان در نخستین دوره آموزشی تکثیر و پرورش زالو در تبریز با بیان اینکه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی یکی از فعالیت‌هایی است که در منازل مسکونی قابل انجام است، اظهار کرد: این امر علاوه بر ایجاد اشتغال، کمک بسزایی در ایجاد درآمد برای خانوارها دارد و توسعه این صنعت را رونق می‌بخشد.

وی با بیان اینکه تجارت ماهیان زینتی میلیاردها دلار در سال درآمد نصیب کشورهای تولیدکننده می‌کند، افزود: بیش از 50 درصد آن متعلق به کشورهای جنوب شرق آسیا همچون مالزی، سنگاپور، چین و تایلند به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان ماهیان زینتی است که بخش عمده صادرات این ماهیان را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه فرهنگ نگهداری آکواریوم و ماهیان زینتی علاوه بر القای نشاط روحی و آرامش به افراد و محیط سکونت یا کار، از منظر اشتغال‌زایی نیز در جامعه قابل توجه است، افزود: امروزه تکثیر و پرورش ماهیان و گیاهان آبزی زینتی به تجارتی پر سود مبدل شده و سهم قابل توجهی از تولید ناخالص بخش کشاورزی در برخی از کشورها نتیجه تکثیر و پرورش و تجارت این آبزیان است.

وی از عملیاتی شدن پرورش زالو با کاربرد پزشکی و درمانی در آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: پرورش زالو از توجیه اقتصادی خوبی برخوردار می‌باشد و در حال حاضر هر قطعه زالو در کشور سه تا سه هزار و 500 ریال به فروش می‌رسد که قیمت این آبزی در اروپا چهار تا 6 دلار است.

محمدیان با بیان اینکه در گذشته زالو در طبیعت صید و در پزشکی استفاده می‌شد، افزود: امروزه ضرورت پرورش این نرم‌تن برای استفاده درمانی دو چندان شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه پرورش این آبزی در کشورهای آسیای جنوب شرقی گسترش چشمگیری پیدا کرده است افزود: تکثیر و پرورش زالو در برخی از استان‌های کشورمان با موفقیت انجام پذیرفته است بطوریکه در حال حاضر زالوی پرورشی برای عرضه به بازار مصرف وجود دارد.

وی با تاکید به اینکه با عنایت به گرایش مردم به طب سنتی و شرایط اقلیمی مناسب استان برای پرورش اینگونه افزود: امید است با توسعه پرورش زالو شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان بیکار و افزایش در آمد اقتصادی روستائیان در آذربایجان‌شرقی باشیم.

محمدیان با بیان اینکه پرورش زالو می‌تواند همچون پرورش تمساح و قورباغه در محیط‌های بسته و محافظت شده صورت پذیرد، ادامه داد: امیدوارم سرمایه‌گذاران مختلف بتوانند با توجه به اقتصادی بودن و ارزآوری زالو نسبت به پرورش آن اهتمام ورزیده و تلاش کند و در این زمینه مدیریت شیلات و آبزیان سازمان آماده است تحقیقات کارشناسی شده را در اختیار آنان قرار دهد./س

برچسب ها: تکثیر ، پرورش ، زالو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.