با حضور استاندار خراسان رضوی و در هشتمین جلسه ی ستاد پیگیری طرح های مهم و محرک توسعه ی استان، مشکلات پروژه های برقی کردن قطار مشهد- تهران و کنارگذر شمالی مشهد بررسی شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،محمدحسین فروزان مهر در این جلسه که با حضور رییس مجمع نمایندگان استان و مدیر طرح برقی کردن راه آهن کشور برگزار شد، با اشاره به این که اجرای پروژه ی برقی کردن قطار مشهد- تهران از جمله مطالبات مقام عظمای ولایت بوده است، افزود: 40 درصد ناوگان حمل و نقل ریلی کشور مربوط به استان است و همه ساله تعداد قابل توجهی از زائران از این طریق به مشهد سفر می کنند.

وی با اشاره به مزیت های اجرایی شدن پروژه گفت: افزایش ظرفیت و کاهش زمان سفر از جمله دستاوردهای اجرای آن به شمار می رود.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که با بهره برداری از این پروژه سالانه 347 میلیون لیتر مصرف سوخت دیزل و آلودگی زیست محیطی به میزان 59 درصد کاهش می یابد، افزود: براساس پیش بینی ها، پروژه ی قطار برقی مشهد – تهران در 36 ماه به بهره برداری می رسد و سالانه 34 میلیون نفر و 10 میلیون تن بار جا به جا خواهند شد.

فروزان مهر ادامه داد: از آن جا که این پروژه به لحاظ فنی، اجرایی و اقتصادی دارای توجیه می باشد، سرمایه گذاران با رغبت در اجرای آن مشارکت خواهند کرد.

به گفته ی وی اجرای پروژه ی یادشده از جمله اولویت های دولت جدید در بخش حمل و نقل ریلی به شمار می رود و باید از این ظرفیت در راستای تسریع در آغاز عملیات اجرایی آن اقدام شود.

استاندار خراسان رضوی به مذاکرات اخیر سرمایه گذار خارجی پروژه اشاره و تصریح کرد: اعتبار دو میلیارد دلاری موردنیاز آن، از طریق فاینانس خارجی تامین شده و تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به مشکلات پروژه ی کنارگذر شمالی مشهد اظهار داشت: با توجه به زائرپذیری بالا و جایگاه استان در زمینه ی صادرات و ترانزیت کالا، خراسان رضوی با 111 کیلومتر آزادراه، سهمی 0.09 درصدی از آزادراه های کشور دارد.

فروزان مهر به افتتاح زودهنگام پروژه ی کنارگذر شمالی مشهد در سال گذشته اشاره کرد و افزود: برای تکمیل و تحویل قطعی آن به پلیس راه های استان 65 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که اجرای پروژه ی یادشده به صورت مشارکتی انجام می شود، گفت: 50 درصد آن توسط شرکت ساخت و توسعه ی آزادراه های وزارت راه و شهرسازی و بقیه به طور مساوی از سوی سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی و بانک ملی تامین شده است.

وی تصریح کرد: باید طی جلسه ای با حضور شرکا، نسبت به تعیین تکلیف چگونگی تامین اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل این پروژه اقدام شود.

فروزان مهر به تصادفاتی که در این بزرگراه به دلیل برخی مسایل فنی و ناتمام بودن پروژه رخ می دهد و همچنین برآورده نشدن انتظارها برای کاهش بار ترافیکی شهر مشهد اشاره کرد و گفت: تامین سلامت جانی مردم مهم ترین اولویت مدیریت استان در این محور به شمار می رود.

وی با بیان این که کنارگذر شمالی مشهد در زمره ی پروژه های ملی ست و تخصیص اعتبار از محل بودجه های استانی امکان پذیر نیست، خواستار استفاده از ردیف های متفرقه و متمرکز در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در تکمیل آن شد.

فروزان مهر استفاده از ظرفیت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای اختصاص ردیفی متفرقه در لایحه ی بودجه ی سال آینده را از جمله راهکارهایی برشمرد که می توان از آن در راستای تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه بهره جست.

گفتنی ست در ابتدای جلسه مجریان پروژه های مذکور گزارشی از آخرین اقدامات خود ارایه کردند./س

 

برچسب ها: قطار ، مشهد ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
ساخت کنار گذر شمالی و جاده کمربندی مشهد برای کاهش ترافیک ورودی مشهد. جذب فایناس از ژاپن برای ساخت ترن ست برقی تهران مشهد