سینمای مستند در طول این سال‌ها به دلیل سلایق مدیریتی بره قربانی بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، برنامه سینمایی "هفت" در بخش میزگرد با حضور "سید مهدی طباطبایی نژاد" مدیر مرکز گسترش و سینمای تجربی و دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران "مهرداد اسکویی" مستندساز و داور هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، مرتضی رزاق کریمی، مستندساز و تهیه کننده سینما به بحث درباره سینمای مستند پرداختند.
 
"سید مهدی طباطبایی نژاد" در خصوص هفتمین جشنواره بین‌الملل فیلم مستند ایران گفت: این دوره از جشنواره بسیار بی‌نظیر بود چراکه فضای پرنشاط حاکم در جامعه نیز میان مستندسازان هم حاکم شد و سبب بروز یک جشنواره خوب و بی‌نطیر شد.
 
وی افزود: تلویزیون باید مجموعه بازار فیلم مستند را به خود اختصاص دهد ولی تلویزیون سینمای مستند را جدی نمی‌گیرد بنابراین 70 درصدی مشکل دارد و ما تنها 30 درصد این مسئله را می‌تونیم حل کنیم.
 
"طباطبایی نژاد" تصریح کرد: تاسیس شبکه مستند کمک‌هایی را به این مقوله کرد و امیدهایی را برانگیخت ولی به دلیل مسیر اشتباه سرمایه‌گذاری آن جواب نداد.
 
وی اظهار داشت: در این سال‌ها به دلیل سلایق مدیریتی مستند بره قربانی بود چراکه مدیران برای خودنمایی به سینمای داستانی، بودجه‌های خود را صرف این نوع از سینما کرده‌اند بنابراین به سینمای مستند لطمه وارد شده چون در ایران ما دغدغه فرهنگی نداشته‌اند و با بروز این اتفاق سینمایی مستند و قربانی این مسئله شد.
 
"طباطبایی نژاد" بیان کرد: سینمای مستند مورد توجه نیست بنابراین برابر آن برنامه‌ریزی هم نمی‌شود و مسیر غلط را طی می‌کنند که به مسیر غلط آن هم توجه نمی‌کنیم.
 
"طباطبایی نژاد" عنوان کرد: سینمای مستند باید بارآگاهی بخش جامعه را به دوش بکشد فیلم مستند در ایران با تلویزیون اتفاق افتاد و خیلی خوب بو ولی هم‌اکنون مسیر‌ ما درست نیست.
 
وی تصریح کرد: لزوم داشتن فیلم سینمایی مستند همراهمی و همکاری با تلویزیون است یعنی اینکه تلویزیون خریدار تولیدات ما باشد.
 
"طباطبایی نژاد" در پاسخ به این سوال که آیا با ورود وی اتفاق خوبی در سینما مستند رخ می‌دهد خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنم تا اتفاق خوبی در سینمای مستند رخ دهد.
 
"مهرداد اسکویی" در ادامه گفت: سینمایی که به حیقیقت و اجتماع می‌پردازیم مردم را با آن آشنا می‌کند و همچنین وظیفه معنا و آگاهی بخشی و ارتباط با فرهنگ را دارد سینمای مستند است.
 
"اسکویی" ادامه داد: اتفاق خوب و بسیار مهمی در سینمای مستند ایران در حال وقوع است ما در جشنواره هفتم فیلم‌های خوبی در زمینه‌های مختلف شاهد بودیم.
 
وی در خصوص مشکلات فیلم‌های مستند اظهار داشت: چرا برخی از فیلم‌های مستند ما کپی شود ما باید اجازه دهیم با رعایت همه قوانین فیلم‌ساز میراث فرهنگی خود را به مردم نشان دهد.
 
"اسکویی" تصریح کرد: مستندسازان ما جلوتر از تلویزیون هستند و همراه با جامعه پیش می‌روند مستندساز همراه با نبض جامعه می‌زند و فیلم‌ساز مستند با تاریخ جهانی اجتماع رودرویی می‌کند.
 
 
وی در پایان در خصوص حضور سید مهدی طباطبایی نژاد به عنوان رئیس مرکز گسترش و سینمای تجربی عنوان کرد: من فکر می‌کنم با توجه به اینکه طباطبایی نژاد به نظام تولید اشراف دارند با وجود وی اتفاق خوبی در سینمای مستند بیفتد.
 
"مرتضی رزاق کریمی" ادامه داد: باید بدانیم سیاست‌گذاران ئ مدیران فرهنگی یا دست‌اندرکاران و یا مخاطبان کدامیک از این سه راس سینمای مستند را جدی نمی‌گیرند.
 
وی افزود: سینمای مستند در بازنمایی فرهنگ هویتی ملت هم برای خود و هم برای ملل دیگر مهمترین وسیله است.
 
"رزاق کریمی" تصریح کرد: مهمترین و آغازکننده تغییر و تحول در جدی گرفتن و یا نگرفتن این موضوع از سوی سیاست‌گذاران و مدیران فرهنگی است و جدی گرفتن آنها نیاز با برنامه‌های کوتاه مدت و دراز مدت دارد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: استانداردسازی تولید در سینمای مستند باید با ساخت مستند و برخورد علمی و دقیق صورت گیرد.
 
انتهای پیام/ص
برچسب ها: هفت ، برنامه ، حاشیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار