تحقیقات نشان می‌دهد که حدود یک سوم سرطان‌ها در افراد سیگاری مربوط به آلودگی هوا بوده و همچنین میزان مرگ و میر افراد سیگاری که در معرض آلودگی هوا هستند، بیشتر از سایر سیگاری‌ها است.

سعید هاشمی کارشناس ارشد بهداشت محیط در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: برآورد دقیق میزان رابطه آلودگی هوا و سرطان بسیار دشوار است چرا که بسیاری از ترکیبات آلوده کننده هوا شناخته نشده‌اند و همچنین عوامل زیاد دیگری نیز با بروز سرطان‌ها در ارتباط‌ هستند.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم آلودگی هوا و سرطان، تأکید کرد: خطر بروز سرطان در افرادی که در معرض آلودگی هوا هستند بالا است و در سالهای اخیر شاهد بوده‌ایم که موارد سرطان در شهر‌ها به دلیل آلودگی‌هوا، به شدت افزایش یافته است.

هاشمی گفت: بیشترین میزان بروز سرطان ناشی از آلودگی هوا در ریه است و سایر اعضاء، نظیر معده و کبد نیز مورد حمله سرطان ناشی از آلودگی‌هوا هستند.

وی با بیان اینکه افراد سیگاری که در معرض آلودگی‌هوا هستند بسیار بیشتر به سرطان‌هایی مانند سرطان ریه مبتلا می‌شوند، تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهند و همچنین میزان مرگ و میر افراد سیگاری که در معرض آلودگی‌هوا هستند، بیشتر از سایر سیگاری‌ها است.

هاشمی یادآور شد: بر طبق بررسی‌های انجام شده، افراد سیگاری که در شهرها زندگی می‌کنند، بیش از افراد سیگاری که در روستا هستند دچار سرطان و مرگ و میر می‌شوند که یکی از دلایل اصلی آن آلودگی‌هوا است.

وی خاطرنشان کرد: آلودگی‌هوای شهرها به ویژه شهرهای بزرگ و صنعتی علاوه بر افزایش موارد سرطان، شیوع بیماری‌های دیگری نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های عصبی و مغزی را نیز به شدت افزایش داده است.

هاشمی گفت: هزینه‌های آلودگی‌هوا می‌تواند بر تمامی افراد جامعه تحمیل شود و در واقع عوارض آلودگی‌هوا متوجه کل جامعه است که در این میان مردم شهرهای بزرگ و صنعتی بیش از همه متضرر می‌شوند.


انتهای پیام/

برچسب ها: سرطان ، آلودگی هوا ، سیگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار